Photo ofSt. Esteve d' en Bas-Carretera del Rei-Estany del Coll-la Salut-Sta. Cecília-Serra Gatonera (Lletissonada 2016) Photo ofSt. Esteve d' en Bas-Carretera del Rei-Estany del Coll-la Salut-Sta. Cecília-Serra Gatonera (Lletissonada 2016) Photo ofSt. Esteve d' en Bas-Carretera del Rei-Estany del Coll-la Salut-Sta. Cecília-Serra Gatonera (Lletissonada 2016)

May 1, 2016
February 2016

•   5 2 Reviews

near Bas, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que esta al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Picasa que te les fotos de l'excursió.
També recordeu que si us descarregueu el TRACK i el vostre GPS admet més de 500 punts (actualment tots el GPS admeten 10.000 punts, només els vells Gps Garmin admeten un màxim de 500 punts) cal que seleccioneu la opció de Ruta Original conjuntament amb la d'Incloure també rutes i punts d'interès que es mostren sobre el mapa. D'aquesta manera us serà mes fàcil seguir l'excursió.

Aquesta excursió es va fer el dia 1-05-16 i va ser la XXXVII Lletissonada de la G E C A de Sant Esteve d' en Bas. El Track i les fotos son del dia 10-02-16.
El recorregut es: St. Esteve d' en Bas-Pont Medieval de les Mates-el Molí Vell- La Carretera del Rei-el Castanyer d' en Baga-Estany del Coll-Morro Alt de Roca.roja-Santuari de la Mare de Déu de la Salut-Pla Bufadors-Clot de Rebrugent-Naixement del Riu Rebrugent-Pou de Glaç- Bici carril-Santa Cecília-la Creu del Sastre-Serra Gatonera-el Ventos-Cova de la Carrera.

Sortirem del parc de l' Estació de Sant Esteve d'en Bas per anar a buscar el camí de la Cau (direcció sud). Creuarem el petit torrent del Ridaura pel pont medieval de la Cau per dirigir-nos a la casa de la Cau que ja veiem al davant. La voltarem tot seguint el camí que passa pel davant de la casa de la Caseta.
Uns cents metres més endavant de la Caseta deixarem el camí senyalitzat que hem vingut seguint i que marxa als Hostalets d'en Bas, per seguir un camí herbat que continua al sud, a trobar la casa de les Mates i el seu Pont Medieval.
Continuarem pel camí que volta la casa de les Mates de Terrus per sota, i arribarem a la carretera. La seguirem en direcció al sud com uns 280 metres on trobarem una cruïlla per la cara de Ponent. Aquí deixarem la carretera i agafarem una vella pista que ens porta a trobar el Riu Fluvià. El Creuarem i agafarem la pista herbada que en direcció al sud-oest ens permet creuar el Pla de les Pomeres per trobar la carretera de la Parcel.lària.
La seguirem (direcció sud-est) per creuar novament el Riu Fluvià (per la cara nord tenim les restes del Molí de l'Aubet) i agafarem un camí (senyals de pintura groga) que el ressegueix per la cara de Llevant. Aquest camí intenta resseguir el que havia estat el canal del Molí i que ens porta a trobar el Molí Vell.
El voltarem per la cara de Llevant i seguirem el camí que ressegueix el canal del Molí, fins arribar a sota de la casa de la Boada on ens trobem amb la Font del Boix per agafar la pista, que marxa tot pujant en direcció al sud-est a trobar una cruïlla de pistes.
Agafarem la que marxa al Molí Nou tot creuant uns camps. Creuarem el petit Torrent que baixa de Coll d`Úria, tot deixant al nostre costat el Molí Nou, per enfilar la pujada de la pista que ens portà a la casa dels Aulets on ens trobem amb el primer control.
Aquí creuarem el petit Rec per seguir un camí que puja pel seu costat, per la cara de Llevant. Creuarem una tanca i enfilarem recta amunt (direcció sud) pel mig dels camps herbats ( per la cara de Ponent tenim les ruïnes de la casa de Can Falós que s va emportar-se-la l'aiguat del 1940) fins trobar una pista forestal. Per la cara de Llevant, tenim a pocs metres, el petit rec que baixa de la font de Can Falós. Nostres seguirem, uns pocs metres, la pista per la cara de Ponent per trobar la carretera del Rei que seguirem i que puja en direcció al sud. En la IX Lletissonada de l'any 1988 ja vam visitar aquest camí.
El que havia set la Carretera del Rei, coneguda també com el Camí del Rei o Camí de Tràfec, encara se'n conserva al llarg del seu recorregut alguns trams de parets. La seva finalitat fou l'explotació i transport de la fusta del boscos del Vescomtat de Bas fins a les drassanes de Barcelona.
Pujarem pel camí del Rei, que travessa tota la Castanyeda del Carbonell i passa pel costat del majestuós castanyer d'en Baga, del que se n'havien collit més de dos sacs de castanyes. Més amunt creuarem el camí, que ve del Coll d'Úria i va a la Pixanera dels Matxos.
En arribar quasi a dalt de la pujada trobem una pista forestal. La creuem i continuem pujant fins tornar a trobar-la per seguir-la en direcció al sud, fins que per la cara nord, trobem novament el camí del Rei ,que puja en direcció al nord-est per un cop a dalt pujar per la carena de la Serra del Bruc.
Passarem pel costat de l'Avenc del Bruc i en arribar al final de la Serra deixarem el camí que porta al camps del Pla de Tràfec, on és per tot rastre del Camí del Rei, per agafar un camí que volta el Pla del Tràfec, per la cara sud en direcció a Llevant a trobar una vella pista forestal que seguirem tot pujant en direcció al sud, fins arribar a dalt, on trobem els prats del pla del Serrat de l'Estany.
Aquí trobem un abeurador per el bestiar al costat d'una pista principal que seguirem en direcció a llevant per anar a trobar el Coll de l'Estany, on deixarem la pista per creuar el filat del bestiar ,per la cara sud per anar a trobar l'Estany del Coll que ja veiem al davant nostre.
Un cop visitat, pujarem per la cara de Llevant, a trobar novament la pista que hem deixat per seguir-la fins trobar una cruïlla de pistes a sobre del Pla de l'Estany Xic on seguirem, una de molt aperduada que puja en direcció a Llevant a trobar el Pla de les Antenes de la Salut.
És el punt mes alt d'aquesta Lletissonada (1.069 metres) i un gran mirador. Per la cara de Ponent veiem el Cingle d'Aiats, el Santuari de Cabrera i al final de la Serra de Cabrera sobre del Coll de la Freixeneda treu el nas el Pedraforca. Per la cara nord i més a Ponent tenim el Puigsacalm, més a Llevant el Bassegoda i al fons el Pirineu, destacant el Massís del Canigó.
Un cop hem gaudit d'aquest mirador, baixarem (direcció sud-est) a trobar la pista que h,em fet servir per pujar. La seguirem (direcció sud-est) a trobar el Pla Vell de la Salut també conegut com Pla dels Alemanys, fins trobar el Collet de l' Arc.
En el Collet, deixarem el camí senyalitzat que baixa a Sant Feliu de Pallerols, tot passant per la Salut, per anar en direcció a Llevant tot creuant pel mig del bosc a sortir a sobre de les Roques de la Salut. Les baixarem per la seva cara sud i arribarem al Santuari de la Mare de Déu de la Salut (el vam visitar en la IX Lletissonada) on gaudirem d'un bon merescut esmorzar.
El Santuari de la Mare de Déu de la Salut, pertany al terme municipal de Sant Feliu de Pallerols, en plena Garrotxa, a 1028 metres d’altitud. Gaudeix d'una balconada esplèndida, amb vistes a la vall d’Hostoles, la vall d’en Bas, el Massís del Canigó, la Badia de Roses i l’ Alta Garrotxa. El conjunt es troba en la cruïlla de l’antic camí d’Amer a Rupit i a Vic. El nom li ve des de l’any 1642, d’una font de la salut, amb aigües miraculoses. Joan Carbonés, un pagès de Sant Pere Sacosta (les Planes), va col·locar una imatge de la Mare de Déu en una cova perquè protegís els habitants de la zona de tempestes i d’aiguats, que els malmetien les collites. Durant el segle XVIII s’engrandí el primitiu edifici.
Gaudit de l'esmorzar i de les magnífiques vistes, anirem a la punta oest del Santuari, on trobem un transformador de la llum. Entre el transformador i el d'un pal de la Llum, baixa el camí que en direcció al nord-oest ens portarà per tota la baga de la Salut.
Una mica abans d'arribar al caire de la muntanya trobem el camí que per la cara de Ponent va a la Feixassa. En arribar al caire el camí el segueix tot baixant. Passarem pel Pla Bufador i per la cabana dels Carboners.
En arribar a sobre de la carretera que puja al Coll de Condreu trobem una cruïlla de camins. Deixarem el que baixa directe a la carretera i agafarem el que marxa més a Ponent a trobar el Torrent de Rebrugent. Baixarem pel seu costat i creuarem la carretera per sota, per baixar novament per el costat del Torrent on trobem un vell camí, que ens baixarà a trobar el naixement del Riu Rebrugent en el lloc conegut com la Mina.
Al davant nostre, per la cara de Ponent tenim el Castanyer de Sant Miquel i el camí que va a la casa de Rebrugent.
Nosaltres baixarem pel camí que segueix el Torrent a trobar la Font Grossa on surt l'aigua que alimenta el Torrent de Rebrugent. Una mica més avall trobem la cruïlla d'on surt el camí que va a la casa de la Rovirola i de seguida el Salt de la Capa de la Font Grossa.
Seguirem baixant, tot seguint el camí que ens porta a trobar les ruïnes de la casa de Can Saderra i una mica més avall la cruïlla del camí que baixa al Molí Nou. Aquí anirem pel camí que marxa a Ponent a trobar el Rebrugent on trobem les ruïnes de can Mates.
Continuem baixant pel camí per arribar a una pista asfaltada que puja a la casa del Molí Nou. La seguirem, tot baixant (per la cara sud tenim el camí que va a la font i la casa de la Fàbrega) fins trobar una cruïlla on trobem una pista forestal que seguirem i marxa al nord-est pel mig d'unes granges a trobar el Pou de Glaç.
El visitarem i retornarem a la pista que més endavant creua el Torrent de la Font de l'Obi on per la cara de Ponent trobem la Font del Mosquer. Per sota de la cruïlla del camí que va a la Font surt un camí que seguirem passant per el costat dels camps i per sobre del Torrent de Rebrugent a trobar el camí del bicicarril al costat del Pont de Ferro.
Seguirem el camí del bicicarril, en direcció al nord-oest fins trobar la cruïlla del camí que va a l'ermita de Santa Cecília on hi trobarem el tercer control. La capella de Santa Cecília és romànica, segurament deu el seu nom a una capella particular de la família dels Santa Cecília (la primera notícia és de 1176). Cada any, al mes de novembre, en els paratges d'aquesta capella, s'hi celebra l'aplec, amb missa solemne i dinar de germanor.
Per la cara de Ponent i en direcció al nord-oest surt el camí que seguirem tot pujant a trobar el pas de la Creu del Sastre. Més amunt trobarem una pista forestal que seguirem uns metres en direcció nord per deixar-la i continuar per un camí que marxa de nou en direcció al nord-oest a trobar un petit prat al peu de la Serra Gatonera, avui quasi menjat per la vegetació. Es té constància que en aquest camp s'havien collit grans quantitats de cigrons i llenties.
Seguirem pujant per el camí que creua tota la Serra Gatonera, passant per el cim del Puig Gatonera i que ens baixa a trobar el Collet de la Baga o del Casot on anirem, per el camí que marxa força planejant en direcció a Ponent. Una mica més endavant per la cara sud, podem veure el santuari de la Salut i part del nostre recorregut.
En trobar una cruïlla seguirem per el camí que continua planejant i que ens porta a les ruïnes de la casa de Can Ventós. La voltarem per la cara sud, per seguir un camí que marxa al nord-oest, com uns cents metres per girar a sentit nord-est per pujar-nos al Serrat de la Llosa.
Aquí el camí ens baixa a trobar la Font de la Teula i poc després a la Font de la Carrera, per continuar al nord a trobar la Cova de la Carrera (és visitable en els seus 50 primers metres, però cal anar amb molta precaució, a uns 5 metres de l'entrada té un gran forat en el passadís. Es necessita frontal per visitar-la) d' on surt un camí que puja a trobar una pista forestal que seguirem en direcció a Ponent fins trobar una petita explotació forestal on la deixarem per agafar un camí que volta la casa de la Carrera per sobre i surt la cruïlla del camí de la casa de la Brugada on agafarem la pista que ens portà a la casa de Can Renyina.
Aquí anirem per la pista que puja al Bac Soleí on seguirem per la pista que baixa a trobar la casa de la Canova, on després de creuar el petit Torrent, tenim un Pou del que brolla l'aigua per la pròpia pressió. Seguirem per el camí que ressegueix el Torrent fins trobar el Pont dels Turrons que passarem per sota, per sortir al Carrer de l'Andana que ens acosta al nostre punt de sortida.

Cartografia Editorial Alpina, mapa Vall d'en Bas - les Preses.

Cal Renyina

Font de la Teula

• Photo of Manel_49
    Manel_49 May 4, 2016

Descripció excepcional, m'he pres la llibertat de fer-ne esment en la meva explicació d'aquesta sortida.