Photo ofسرعلی آباد-پیرگردکوه-مرتع سوزچال-دشت قزیمان-دشت پاچنار-خاک عمر-دیودره -باغ شاه توسکستان Photo ofسرعلی آباد-پیرگردکوه-مرتع سوزچال-دشت قزیمان-دشت پاچنار-خاک عمر-دیودره -باغ شاه توسکستان Photo ofسرعلی آباد-پیرگردکوه-مرتع سوزچال-دشت قزیمان-دشت پاچنار-خاک عمر-دیودره -باغ شاه توسکستان

May 20, 2023
May 2023

near Tov’ī, Golestan (Iran)

پیمایش پیرگرد کوه از سرعلی آباد تا دهنه باغشاه توسکستان و گذر از مرتع سوزچال، دشت قزیمان، دشت پاچنار، قبرستان خاک عمر و دیودره.
1402/02/29 Fri

این مسیر در عین طولانی و مشکل بودن واقعا زیبا و بکره مخصوصا از قسمت سوزچال تا فرعی دشت قزیمان و آدمی مناظریو از نزدیک میبینه که کمتر چشمی سعادت مشاهده اونو داشته.
در مورد آب تومسیر چشمه بالادست آرام قبل قله آب داشت ،چشمه بعدی سوزچال و از اینجا تا رودخانه قسمت فرعی قزیمان آبی ندارید مگر در آرامی خارج از مسیر دشت قزیمان. چشمه دیودره فعال بود.
از کمی بعد از سوزچال تا قزیمان پاکوب مشخصی نداره و برای عبور از کمره کوه و رسیدن به قزیمان به داشتن ترک اکتفا نکنید که تجربه لازم میتونه بهتون کمک کنه.
از قله تا انتهای مسیر سرازیریه طولانی و سخت و در عین حال زیبایی خواهید داشت.
استارت برنامه ۵:۲۰ صبح خاتمه ساعت ۱۹:۰۰
پرتوان باشید.🤙

شروع سرعلی آباد

آرام کمربن

کمتر از ۲.۵کیلومتر از جاده میرسیم به این آرام. در این زمان (۲۹ اردیبهشت) دام ها و چوپان ها حضور داشتن.

در این فصل آب داشت. تا چشمه بعدی سوزچال ۵.۵ کیلومتر در کمتر از دو کیلومتر بعد از آرام میرسید به چشمه.

پای قله

قله پیرگردکوه

قله پیرگرد با ارتفاع ۳۲۰۴ متر پیمایش آن از مسیر سرعلی آباد تقریبا سبک است.

سنگچین

در مسیر مرتع سوزچال

ورودی سوزچال

از اینجا دشت مشاهده میشود.

مرتع سوزچال

نمایی از دشت قزیمان

از کمی بعد از سوزچال تا اینجا پیمایش از میان گون ها کمی مسیرو سخت میکنه. این شیب رو ک برید پایین میخورید ب پاکوپ دشت

دشت قزیمان

یکی از بکرترین دشت ها با مسیر دسترسی سخت. از اینجا نمایی از پیرگردکوه، دشت سوس، قله چلچلی، امامزاده زیلان و پمپول چال به چشم میخوره.

پاکوبی مشخص و نمایان که تا رودخانه و فرعی پاتوت و پاچنار ادامه داره. البته این پاکوب از اون طرف تا قزیمان هم میره.

شیب به سمت پایین

از اینجا تا رودخانه در سراشیبی و کاهش ارتفاع

فرعی قزیمان

اینجا میرسید به رودخانه ای که از بالادست میاد. پاکوب دست راست میره دشت پاتوت و دست چپ دشت پاچنار

دشت پاچنار

گفته میشه در اینجا حمام قدیمی هم وجود داشته.

نمایی از قله و تصور اینکه از کجا ب کجا آمده ایم آدمو شگفت زده میکنه🤪

متاسفانه هر زمان که از این مکان بازدید میکنم شاهد تخریب بیش از پیش این منطقه باستانی هستم ک درحال حاضر تنها دو تکه سنگ قبر تکیه داده شده به درخت ب چشم میخوره😔