SP6, Drenthepad, etappe 6, Borger - Valthe

Photo ofSP6, Drenthepad, etappe 6, Borger - Valthe Photo ofSP6, Drenthepad, etappe 6, Borger - Valthe Photo ofSP6, Drenthepad, etappe 6, Borger - Valthe

5 hours one minute
July 21, 2019
July 2019

near Borger, Drenthe (Nederland)

Rust, ruimte en landschappelijke schoonheid zijn de grote troeven van het Drenthepad. Dit streekpad voert je met zijn 324 kilometer door de allermooiste delen van Drenthe. Dat Drenthe niet alleen een fietsprovincie is, maar ook de wandelaar veel te bieden heeft, bewijzen de 18 etappes.

Het Drenthepad voert je door maar liefst 3 Nationale Parken: het Dwingelderveld, het bosrijke Drents-Friese Wold en de Drentsche Aa.
Het Drentse landschap is bijzonder schilderachtig. Je wandelt langs beekjes, over heidevelden en zandverstuivingen, door bossen en veengebieden. Nu en dan doe je zo’n pittoresk brink- of esdorpje aan. Ook vind je prachtige authentieke Drentse boerderijen en natuurlijk de beroemde hunebedden op je pad.

Vandaag de zesde etappe van Borger naar Valthe.

De start is op de parkeerplaats van de sportvelden van Borger. Hiervandaan lopen we Boswachterij Exloo in en passeren de startplaats van de MTB-route die hier rondloopt. Het voornemen is om deze mountainbike-route ook te gaan fietsen.

In het bos traject is er ook een open ruimte met een pingo-ruïne, een overblijfsel uit de laatste ijstijd. Het is grondwater wat opwelt, bevriest en opbolt waarbij de grond afglijdt. Als het gaat dooien blijft er een gat over met rondom een aarden wal.

Hierna lopen we weet het bos in en passeren een zevensprong en komen aan de rand van het bos te lopen met mooie vergezichten.

Na de picknickplek bij de keienweg komen we bij de Markensteen. Een gemeente-grenssteen en om te vorkomen dat bij twisten de steen verplaatst wordt, heeft men ook een eik geplant die wat lastiger te verschuiven is.

Na de grafheuvel, hunebed en info-, parkeerplaats komen we bij het gedenkmonument uit de 2e W.O. van een gecrashte bommenwerper. Men heeft hier in de vorm van het vliegtuig 10 beukenbomen geplant.

Vervolgens lopen we door Exloo en over de Zuides naar de prachtige natuurgebieden Molenveld, Odoornerdennen en het Hunzebos. Driemaal een verbluffend stukje natuur en driemaal zeer verschillend van opzet. Zie de waypoints.

Het laatste stuk over de Schaapskuilweg naar Valthe loopt grotendeels door de velden afgewisseld met kleine bospartijen. De velden staan vol met tarwe, aardappel en suikerbiet. In de graslanden staan witte Limousin-koeien en Hollandse geiten.

Langs restaurant De Gaffel in Valthe lopen we naar de parkeerplaats bij de voetbalvelden waar de auto staat.
Een prachtige 20 kilometer lange wandeling door een afwisselend landschap en mooie natuurgebieden.

Link naar de vorige etappe Nr 5;

Link naar de volgende etappe Nr 7;

Parkeerplaats bij de sportvelden van Borger.

Startplaats MTB route Exloo

Vlak bij Borger start een MTB route van 36,5 km. Het is 1 van de 3 startplaatsen. Deze route gaan we ook nog fietsen. Hier start ook een kleine lokale rondwandeling. Wij lopen de route verder door boswachterij Exloo.

PictographTree Altitude 92 ft

Route staat soms een beetje verstopt

Pingo ruïne

Een geologisch fenomeen. Verderop een zitbankje en houden we het rechterpad aan.

Een heuse zevensprong

Uitzicht op bos en velden

Langs de velden weer het bos in

Picknickplek

Bij de oversteekplaats van het fietspad en keienweg is een picknickplek. Hierna gaan wij rechtdoor langs de koeien.

Markensteen

Grafheuvel

Photo ofHunebed, parkeerplaats en srartpunt Photo ofHunebed, parkeerplaats en srartpunt Photo ofHunebed, parkeerplaats en srartpunt

Hunebed, parkeerplaats en srartpunt

Een druk kruispunt met een hunebed. Verder een parkeerplaats en startpunt voor diverse wandelingen en de MTB-route van Exloo, 1 van de 3 startplaatsen.

Gedenkplaats gesneuvelden W.O. II

Hier is een Amerikaanse bommenwerper neergestort.

PictographProvisioning Altitude 59 ft

Zuides van Exloo

Natuurgebied Molenveld

Een prachtig heideveld ten zuid-westen van Exloo

Molenveld

Natuurgebied Odoornerdennen

Oversteekplaats naar Hunzebos

Wildrooster in keienweg

Subsidie-randje langs een akker

Bloemenrand langs een akker om insecten een habitat te geven.

PictographProvisioning Altitude 86 ft

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jul 26, 2019

Hallo wandelWesjes,

Prachtig in een woord! Ontoombare energie!! Maar je wordt wel rijkelijk beloond met al die mooie dingen die aan je oog voorbij komen en waar je tijdens het wandelen ook rustig de tijd voor kunt nemen! Heel mooi!

Wicky en Erick Jul 26, 2019

Hoi,hoi, Het is ook iedere keer weer genieten van de nieuwe routes die we doen. Als de temperatuur weer iets gaat dalen gaan we weer onderweg. Lieve groetjes van de Wesjes.