SP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 9, De Tike - Earnewâld

Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 9, De Tike - Earnewâld Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 9, De Tike - Earnewâld Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 9, De Tike - Earnewâld

July 3, 2021
July 2021

near De Tike, Friesland (Nederland)

De SP 20, Het Noardlike Fryske Waldenpad is een rondlopend streekpad in het Noord-oosten van Friesland.
De route loopt door het afwisselende coulisselandschap van het National Landschap Fryske Walden en is 165 kilometer lang. Vanaf Burgum gaat het globaal naar Kollum, Buitenpost, Surhuisterveen, Drachten en weer richting Burgum.
Je loopt hierbij dwars door boerengebied met kenmerkende elzensingels en houtwallen.
grotendeels nog intact doordat er geen ruilverkaveling heeft plaats gevonden.
We passeren ook natte natuurgebieden zoals De Houtwiel en National Park De Alde Feanen.
Ook passeren we statige herenboerderijen, landarbeidershuisjes en idyllisch gelegen dorpjes.

De een na laatste etappe Nr 9 van de Tike naar Earnewald. Hoogtepunt is het Nationaal Park de Alde Feanen met z'n rijke vogelleven.
Eerst naar De Tike met de auto en parkeren naast de school.
Hiervandaan lopen we over het graspad naar het fiets/wandelpad dat langs het meer De Leien loopt.
We volgen het pad tot aan het strandje waar we ook de uitzichttoren bekijken. Hier heb je een mooi uitzicht over het meer.

Verder over het pad langs het Opeinder kanaal naar het gelijknamige dorp.
Door het dorp lopen we nu het groen in. Eerst over een paadje tussen de eiken die hier een wal vormen als afscheiding van de percelen. In het veld zien we een ree met jongen staan.

Na deze kleine perceeltjes lopen we nu echt door de open landerijen waar de boeren bezig zijn met he maaien, schudden en opvegen van het kuilgras. We maken ons een voorstelling hoe dit vroeger handmatig met zeis en hark gebeurde.
Waar het gras op richels is geveegd zien we in de velden tientallen ooievaars op jacht naar muizen en ander klein spul.
Ook een torenvalk hangt in de lucht zijn kans af te wachten.
Verderop heeft een buizerd geluk en zien we dat hij/zij een mol te pakken heeft.

We komen in Oudega aan bij het pittoreske haventje waar een tweetal oude schepen liggen gebroederlijk naast de nieuwere jachten.
Langs de kerk en pastorie wandelen we door het dorp waar ook hier weer bij de diverse panden bordjes hangen met uitleg wie er vroeger woonde en de functie die het pand had.
PS: de foto's van de kerk zijn van Wikipedia. Op het moment van passeren stond de kerk in de steigers.

Na Oudega lopen we over een graspad richting Nationaal Park de Alde Feanen. Als eerste bekijken we de Amerikaanse windmotor met even verderop een eerste vogelkijkhut bij de Polder van jan Durks.
Mooie uitzichten vanuit de hut en informatieve borden over het ontstaan van dit natte natuurgebied.

Via een tweede vogelkijkhut wandelen we verder door het park en vlakbij de uitgang kan Saartje nog even afkoelen in het diepe water bij de steiger.

Over het kikkerpad rond het vakantiepark Earnewald en de diverse scheepswerven lopen we naar het eigenlijke dorp Earnewald. Langs de Agatakerk en door het oude gedeelte van het dorp komen we aan de haven waar het een drukte van belang is.
Scheepjes in alle maten varen in en uit het binnenmeer It Wiid en ook tientallen wandelaars en fietsers zitten bij deze toegangspoort te kijken.

Even verderop is de centrale parkeerplaats waar deze etappe van vandaag eindigt.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.