SP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 8, Rottevalle - De Tike

Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 8, Rottevalle - De Tike Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 8, Rottevalle - De Tike Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 8, Rottevalle - De Tike

July 2, 2021
July 2021

near Rottevalle, Friesland (Nederland)

De SP 20, Het Noardlike Fryske Waldenpad is een rondlopend streekpad in het Noord-oosten van Friesland.
De route loopt door het afwisselende coulisselandschap van het National Landschap Fryske Walden en is 165 kilometer lang. Vanaf Burgum gaat het globaal naar Kollum, Buitenpost, Surhuisterveen, Drachten en weer richting Burgum.
Je loopt hierbij dwars door boerengebied met kenmerkende elzensingels en houtwallen.
grotendeels nog intact doordat er geen ruilverkaveling heeft plaats gevonden.
We passeren ook natte natuurgebieden zoals De Houtwiel en National Park De Alde Feanen.
Ook passeren we statige herenboerderijen, landarbeidershuisjes en idyllisch gelegen dorpjes.

Vandaag een prachtige etappe rond het meer de Leien. In tegenstelling tot etappe nr7 van gisteren gaat deze etappe voor het grootste deel onverhard.
Eerst met de auto weer naar Rottevalle waar we starten aan de Haven. Naast de fraaie pandjes in het dorp ligt er een oud Skûtsje uit 1860 in het haventje.

Vanaf Rottevalle lopen we richting het meer en lopen daarbij door het natuurgebied van Staatsbosbeheer.
Vanzelf komen we uit bij het recreatie-strand De leien waar naast strand en uitzichttoren, een kunstzinnig bewerkte boom ligt en een paviljoen voor de droge en natte versnaperingen staat.

Door het groene coulissen-landschap buigen we van het meer af en wandelen grotendeels over zandpaden naar It Heechsan of Hoogzand. In dit gehucht staat "De Groene Toren".
Vroeger een echte kerk nu alleen een fotogenieke toren met begraafplaats.
Verderop staat de nieuwe Protestantse kerk welke we met een bezoek vereren voordat we verder lopen over de zandwegen naar Eastermar.

Langs de jachthaven en ijsbaan lopen we over de gerestaureerde Waltsje waaraan diverse oude pandjes liggen.
via de nieuwe brug over De Lits die de natte verbinding vormt tussen de twee meren "De Leien" en het "Burgum meer" lopen we naar een volgend natuurgebied wat ons over het laarzenpad voert langs de rietkragen van De Leien.

Bij het kunstobject gemaakt van een oude wilgenboom buigen we af en lopen het gehucht De Tike binnen waar onze auto geparkeerd staat.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

Photo ofStart en parkeerplaats in Rottevalle Photo ofStart en parkeerplaats in Rottevalle Photo ofStart en parkeerplaats in Rottevalle

Start en parkeerplaats in Rottevalle

PictographBeach Altitude 170 ft

Strand Paviljoen De Leien

Rustplek

Rustbank

It Heechsan

'Groene toren' in It Heechsan

Photo ofToegangshek begraafplaats It Heechsan Photo ofToegangshek begraafplaats It Heechsan Photo ofToegangshek begraafplaats It Heechsan

Toegangshek begraafplaats It Heechsan

Kerk Protestantse Gemeente

Photo ofLinksaf bij rustbank annex kunstobject Photo ofLinksaf bij rustbank annex kunstobject Photo ofLinksaf bij rustbank annex kunstobject

Linksaf bij rustbank annex kunstobject