SP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 4, Damwâld - Kollum

Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 4, Damwâld - Kollum Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 4, Damwâld - Kollum Photo ofSP 20, Noardlike Fryske Waldenpad, etappe 4, Damwâld - Kollum

June 27, 2021
June 2021

near Damwâld, Friesland (Nederland)

De SP 20, Het Noardlike Fryske Waldenpad is een rondlopend streekpad in het Noord-oosten van Friesland.
De route loopt door het afwisselende coulisselandschap van het National Landschap Fryske Walden en is 165 kilometer lang. Vanaf Burgum gaat het globaal naar Kollum, Buitenpost, Surhuisterveen, Drachten en weer richting Burgum.
Je loopt hierbij dwars door boerengebied met kenmerkende elzensingels en houtwallen.
grotendeels nog intact doordat er geen ruilverkaveling heeft plaats gevonden.
We passeren ook natte natuurgebieden zoals De Houtwiel en National Park De Alde Feanen.
Ook passeren we statige herenboerderijen, landarbeidershuisjes en idyllisch gelegen dorpjes.

Vandaag naar Kollum vanuit Damwâld. Een hoogtepunt is het dorpje Westergeest.
In dit dorpje heeft men tientallen oude foto's van de boerderijtjes, huisjes en de kerk voor de betreffende percelen geplaatst. Hierdoor krijg je een goede indruk hoe de situatie vroeger is geweest. We hebben zelf een bewoonster gesproken die voor haar huisje stond en vertelde dat haar opa hier al woonde.

Eerst met de auto vanaf onze camping De Zilveren Maan in Westereen naar de startplek in Damwald. De parkeerplaats is naast de Sionskerk en hiervandaan lopen we van een bospad het dorp Damwald uit. Ook op dit pad staan informatieborden over de oude situatie.

Op een kruispunt staat een nieuwe wegwijzer van Wandelnet met daarop de verwijzingen van drie route's door de provincie; Het Friese Woudenpad (een LAW), de SP Elfstedenpad en de onze Het Noardlike Fryske Waldenpad.
Grappig of misschien dom onze route-aanwijzer is verwisseld en wijzen elkaar tegen.

We lopen door en over smalle fiets/wandelpaden komen we bij een uitzichtheuvel aan het de Petsleat. Pauze met uitzicht.
Over de houten brug steken de vaart over en wandelen nu de route die tijdens het broedseizoen gelopen moet worden.
Uiteindelijk komen beide routes weer samen en komen we bij de vogelkijkhut aan de Zwagermieden.

Hiervandaan lopen we het eerder besproken Westergeest in en kijken op alle bordjes op de route door het dorp.
Een rondje om de kerk en we verlaten het dorp weer langs De Nije Swemmer om dan rechtsaf het veld in te lopen over wederom over smalle fiets/wandelpaden richting Kollum te lopen.

We steken de drukke doorgaande weg naar Laurensmeer over en staan bij een vogelobservatiepunt. Ooievaars, zwaluwen en eenden vinden hier een thuis.

We gaan door naar Kollum. Eerst langs en door de nieuwbouwwijken en dan door een prachtig oud centrum. Uiteindelijk komen we bij de Maartenskerk waar achter de auto geparkeerd staat.
Natuurlijk lopen we een rondje om de kerk en hier vinden we een oud graf met fantastisch grappige tekst over de leeftijd van de ten hemel opgestegen man.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

Photo ofVertrek en parkeerplaats in Damwald Photo ofVertrek en parkeerplaats in Damwald Photo ofVertrek en parkeerplaats in Damwald

Vertrek en parkeerplaats in Damwald

PictographIntersection Altitude -32 ft

PictographIntersection Altitude -72 ft

Linksaf

PictographIntersection Altitude -23 ft

PictographIntersection Altitude -30 ft
Photo ofRechtsaf langs een verweerd bruggetje Photo ofRechtsaf langs een verweerd bruggetje Photo ofRechtsaf langs een verweerd bruggetje

Rechtsaf langs een verweerd bruggetje

De derde foto is een geleende foto. Hierop is het zelfde bruggetje te zien maar in de winter genomen.

PictographPanorama Altitude -54 ft

Bruggetje over de Sweagerfeart

PictographWaypoint Altitude -17 ft

Trotse bewoonster in Westergeest

Photo ofHervormde kerk in Westergeest toen en nu Photo ofHervormde kerk in Westergeest toen en nu Photo ofHervormde kerk in Westergeest toen en nu

Hervormde kerk in Westergeest toen en nu