SP 2, Twentepad, etappe 4, De Lutte - Saasveld

Photo ofSP 2, Twentepad, etappe 4, De Lutte - Saasveld Photo ofSP 2, Twentepad, etappe 4, De Lutte - Saasveld Photo ofSP 2, Twentepad, etappe 4, De Lutte - Saasveld

June 6, 2021
June 2021

near De Lutte, Overijssel (Nederland)

De SP2, Het Twentepad, is een rondlopend streekpad in het noord-oosten van Overijssel en is 87 kilometer lang. De start is in Almelo en via Tubbergen, Ootmarsum, Denekamp en Oldenzaal komen we weer terug in Almelo. De route voert door het prachtige coulissen-landschap over de golvende stuwwallen, heidevelden, bossen en langs diverse beken.

Vanaf onze centraal gelegen camping "De Molenhof" in Weerselo berijden we de diverse startplaatsen. Doordat deze camping mooi centraal in de wandelronde ligt zijn de afstanden minimaal. Vandaag 11 kilometer naar De Lutte.

We vertrekken weer vanaf de parkeerplaats van hotel De Grote Zwaan en lopen wederom langs het Maria-kapelletje nu door naar de boerderij Erve Middelkamp.
Deze typische Twentse boerderij is van Natuurmonumenten en heeft een bijzondere hooischuur.

We steken de N735 over en wandelen langs een Markesteen waarbij men ook een solitair-boom heeft gepland. In dit drassig ongemaaid grasland stroomt een klein beekje en zien we
een soort orchidee staan bloeien.
We beklimmen een lage heuvel en hebben een mooi zicht op dit graslandschap.

Via het fraaie Kalheupinkpark waar bijzondere bomen staan en diverse kunstobjecten te bekijken zijn wandelen we Oldenzaal binnen.
Langs de basiliek Plechelmus in het centrum, waar op informatieborden de eeuwen oude geschiedenis wordt verteld verlaten we dit leuke stadje en gaan op weg naar het recreatiegebied "Het Hulsbeek".
Een groot speel, zwem, fiets en wandelpark met diverse grote meren op bootje te varen.

Voordat we het gebied verlaten lopen we nog langs een amfibie-poeltje, nogmaals een Markesteen en als laatste over een fraai stukje heide met Kerkepad daar overheen die van Deurningen naar de basiliek in Oldenzaal liep.

Het bosgebied uit betreden we nu het open Twentse landschap en over de licht glooiende paden volgen we globaal de Gammelkerbeek in de richting van Saasveld.

Vlak voor Saasveld gaat het nog door een mooi bos, "Het Gravenbosch" en komen we uit bij de kerk van Saasveld waar we ook geparkeerd staan.
Natuurlijk lopen we even de kerk binnen voordat we weer richting camping rijden, nu een stukje van 6 kilometer.

Link naar de vorige etappe Nr.3;

Poeltje

Markesteen

PictographFlora Altitude 24 ft
Photo ofDroge en natte heide met Kerkepad eroverheen Photo ofDroge en natte heide met Kerkepad eroverheen Photo ofDroge en natte heide met Kerkepad eroverheen

Droge en natte heide met Kerkepad eroverheen