Sorinne la Longue: Samson - Bois de Gesves

Photo ofSorinne la Longue: Samson - Bois de Gesves Photo ofSorinne la Longue: Samson - Bois de Gesves Photo ofSorinne la Longue: Samson - Bois de Gesves

July 19, 2018
June 2018

near Sorinne-la-Longue, Wallonia (Belgique)

Op de wat nevelige 9 juni 2018 trokken we naar Sorinne-la-Longue.
De Dagstappersgids ("Ardennen deel 2" van Grote Routepaden en Julien van Remoortere) beschrijft hier een tocht in twee lussen.

We parkeren langs de kerk en wandelen eerst langs verkeerswegen en verderop langs parallelle veld- en boswegels naar waar de Samson de N942 kruist. Daar trekken we rechts het natuurgebied Carrière d'Inzéfond en het uitgestrekte Bois de Gesves in.

Het Bois de Gesves is met zijn 400 hectaren een van de grotere bossen in de Condroz. We komen langs een grote rustplaats, de 'aire de piquenique d'Inzéfond' (vroeger was er een open steengroeve).

Zodra we weer op het bospad zijn, komen we langs een kunstwerk van Les Sentiers d'Art, in 2018: 'Arbres Poumons' van Michiel Verstraten en Shirin Azad. Het werk accentueert de rol van bomen als longen van de natuur.

Verderop in het bos staat nog een kunstwerk van La Fête de Mai: "Cathédrale de Lumière" (2018) van de Belgische Véronique Roland. Een werk uit glas, cortenstaal en hout dat zowel natuurlijke bomemcathedralen als mensgebouwde kathedralen huldigt.

We ruilen het bos in voor de eerste straten van Gesves, lopen langs een kapel en voorbij wat industriële archeologie en klimmen naar een wat opener Condroz-landschap waar een veldweg ons terug naar Sorinne-la-Longue brengt.

Even pauseren op de rustbank voor de kerk en dan verlaten we het dorp in zuidwestelijke richting door de Rue du Centre. Het tweede deel van de wandeling is wat korter maar ook wat heuvelachtiger. We lopen een mooi stuk door het Bois de Sorinne en keren langs de bosrand terug, waarbij we voorbij de Source de Cratch. Deze bron zou geneeskrachtig zijn tegen oogziekten, maar het groenige water in de oude, gemetselde bak kon mij niet overhalen om het in mijn zwakke ogen te wrijven...

Voor de gedetailleerde beschrijving van deze aangename wandeling verwijs ik graag naar de tekst in de hogergenoemde dagtappersgids.
PS: De genummerde waypoints in deze track zijn de referentiepunten uit de Dagstapper, de andere waypoints zijn de locaties van de bijgaande foto's).

2-01 Kerk

Beekje

2-12 source

Source du Cratch

Kunstwerk van Les Sentiers d'Art dat in 2018 werd geplaatst. 'Arbres Poumons' van Michiel Verstraten en Shirin Azad. Het werk accentueert de rol van bomen als longen van de natuur.

Kunstwerk van La Fête de Mai. "Cathédrale de Lumière" (2018) van de Belgische Véronique Roland is een werk uit glas, cortenstaal en hout dat zowel natuurlijke bomemcathedralen als mensgebouwde kathedralen huldigt.

De boswachterswoning ligt hier rechts van het pad en is door de begroeiing zo goed als niet zichtbaar

(Foto is achterom kijkend genomen)

Voor mountainbikes zou het bij nat weer inderdaad een "Descente dangereuse" kunnen zijn (verderop is een bocht in een afdaling)

La "source de Cratch" aurait des vertus thérapeutiques contre les maladies des yeux. - Het water van deze bron zou geneeskrachtig zijn tegen oogziekten.

• Lionel Bouchat Jan 2, 2019

Petite balade facile à suivre et sympathique.

• arzitek Dec 3, 2019

I did a slightly different tour but this is a great one