Sorgunhanı - İncirkırı - Sapadere

March 8, 2020
March 2020

near Yalçı, Antalya (Türkiye)

Önsöz: Bu hattı tamamlayan grubun en küçük bireyi 9, en büyük bireyi 76 yaşındadır.

Dim Vadisi Doğu Yakası mahalleleri olan Yalçı, Kababeladan ( Gümüşkavak ) Metderesi (Uzunöz ) ve Gözüküçüklü, Şıhlar , Sedre (Demirtaş) gibi mahalleleri Toros ardı yayla ve konaklara bağlayan ana göç yolu üzerinden Sapadere Mahallesine inmeyi amaçlayan etkinlik, Sorgun Hanı olarak bilinen konak yeri yakınlarından orman yangın yolu üzerinden 2,6. km boyunca tempolu bir şekilde yükseldi ve nihayet asıl geliş nedenimiz olan tarihi hatta giriş yaptı. Bu noktadan sonra oldukça iyi korunmuş bir göç yolu üzerinden İncirkırı olarak bilinen ve bir han yıkığı barındıran düzlüğe kadar sürecek 7,6 km'lik bir hattı takip eden etkinlik, avcı gözeklerinden, devrilmiş ağaçların altından, harika taş kaplı geçitlerden ilerleyerek, neredeyse tamamı bir çam ağacı deryasının altında yol alan antik göç yolu üzerinden öğle vakti yarı menziline kavuştu. Bir süre mola verdiğimiz düzlükten inişe geçen hat, 11,8. Km'de basit bir patika üzerinden Sapadere hattına giriş yaptı ve kısa bir süre sonra bulmakta güçlük çektiğimiz asıl patikaya kavuşarak Erenler Evliyası olarak bilinen ve yöre halkı tarafından kutsal kabul edilen bir Evliya mezarına ulaştı. Bir süre Erenleriçi olarak bilinen uçurumdan nefis manzaranın keyfini süren grup, artık kaybolmaya yüz tutmuş, pek çok yeri tahrip olmuş harika bir boğaz geçişini de ardından bırakarak 18 km ve 9,5 saat sonunda, bir gün batımında, Sapadere Mahallesine bağlı Cinaliler mevkii'nde menziline ulaştı.

Uyarılar;
1) Yolun sağında, beton han yapısının az ilerisinde yer alan araç yolunun zemini her türlü araç geçişi için uygun. Dileyen bu kısmı pas geçerek patikaya doğrudan geçiş yapabilir.
2) Patika girişi yolun geri kalanına nazaran çok daha iddiasız ancak kaçırmak mümkün değil.
3) 4,2. Km'de yer alan çıkıntı, Havazalı gözek olarak bilinen ve harika bir Sapadere Kanyonu manzarası sunan meşhur bir avcı gözeği. Bölge yaban hayatı açısından oldukça verimli ve şansınız var ise dağ keçileriyle rastlaşmak mümkün.
4) İncirkırı olarak bilinen bölge ve burada yer alan bir mağara, mahallenin 60'lı yıllardaki meşhur kaçağının da yurdu. İsmi bizde mahfuz.
5) 8,8. km'den sonra ulaşılan dere yatağında heyelan nedeniyle yol tahrip olmuş. Biz sadece uygun bir geniş alan bulmak için İncirkırı'na kadar tırmandık. Bu tırmanış neredeyse 1 saat zamana mal oldu. Tavsiyem, bu noktadan Sapadere hattına giriş yapılması.
6) Sapadere hattı girişinde yol kısmen zorlu olsa da, bir süre sonra asıl patikaya kavuşuyor ve çok rahat bir inişle Erenler Evliyası yapısına kadar iniyor.
7) Evliya yapısı sonrası yol kısmen kaybolur gibi olsa da, hattı takip etmek yeterli olacaktır.
Yol pek çok yerde yıkılmış, heyelanlar nedeniyle kaymış ve zamanın tahribine yenik düşmüş. Yine de boğaz geçişi oldukça keyifli.
8) Boğaz geçişi sonrası ulaşılan çarşak yamaçtan araç yoluna kadar sorunsuz bir geçiş var. Kısa bir süre araç yolu takip edilse de yeniden patikaya giriliyor ve neredeyse asfalta kadar devam ediyor.

Öneriler ;
1) Yükseklik korkusu olanlar için boğaz geçişi sorun olabilir.
2) Uygun bir yürüyüş botu tavsiye ediyorum. Pek çok noktada kayalık bir zemin üzerinden geçiliyor ve çam ağaçları iğnelerinin oluşturduğu zemin yastığı, kayma ve düşmeler için biçilmiş kaftan.
3) İlk iki su kaynağı mevsimsel. İncirkırı yakınlarındaki 3. kaynak doğal bir kaynak ve mevsimsel olduğunu düşünüyorum. Su problemi yaşayanlar için kesin su kaynağı ise, han yıkığının bir kaç yüz metre yukarısında bulunan çeşme. Bu hat üzerinde işaretlenmemiş olsa da, kısa bir yürüyüşle ulaşmak mümkün.
4) Zemin yürüyüş açasından temiz olduğundan kıyafet konusunda serbest davranmak mümkün.

Ulaşım:
Gidiş : Alanya -Kestel - Mahmutlar - Sarıveliler Yolu - Gözüküçüklü - Sorgun Hanı
Zemin : Tamamı asfalt

ve
Mustafa Eren Yılmaz

Sola

Bu noktadan yukarı, sola doğru yükselmeye devam edelim.

Bu noktadan aşağıda, Kuzeydoğuya doğru inişe geçelim.

Hattın, Sorgun Hanı Çeşmesi sonrası ilk kaynağı. Muhtemelen mevsimsel bir kaynak.

Patika giriş

Artık Toros Ardı yaylalara giden kadim yolun girişindesiniz.

PictographRuins Altitude 3,416 ft

Harabe

Nirengi noktası olaması adına işaretlendi. Küçük bir düzlükte muhkim harabeler mevcut.

Taş döşeme

Uğrunda yolları ve yılları eskittiğimiz aşkımız. Taş döşeli yayla yollarını seviyoruz :)

Bu noktadan aşağıda doğru giriş yapılıyor. Ancak dileyen düz devam edebilir.

Havazalı gözlek

Adını burada bulunan bir bitkiden alan avcı gözleği. Manzara tatmin edici. Sırtınızda yer alan tepenin adı Geyik tepesi, Kuzeyinizde kalan Sapak tepesi ve Karşıda yer alan ise Kiraz Dağı. Sizin Sapadere kanyonu olarak bildiğiniz ve ayaklarınızın altında yer alan uçurum vadisi ise Ereneler İçi.

Nirengi noktası olarak işaretlendi.

Mevsimsel bir akışkanlık sergileyen dere yatağı. Yazın kuruyacaktır.

Patika

Yılların eskitemediği hat üzerinden ilerliyoruz.

PictographWilderness hut Altitude 3,375 ft

Bu bölgede yer alan kalıntıların han yıkığı olduğu söylenir. Bu nedenle bu işareti koydum.

Burayı ilk geçişimizde ardımıza takılan Polonyalı bir maratoncu ile kahvaltı yaptığımız manzaralı kayaburnu.

PictographWilderness hut Altitude 4,299 ft

Bir han yıkığı, az ilerinde bir çeşme ve de Hüseyin Baba'nın kaleminden aktarılan hikayesi mevcut ; " Zirveye çıkarken Hacı bana Irgışın inini gösterdi. Irgış ölene kadar yıllarca bu dağlarda kanundan kaçak yaşamış Alanya Canavarı olarak ünlenmiş Hasan Yılmaz’ın yöresel adıydı. Ona köylüler Irgışın Hasan Ağa derlerdi. İni Kiraz Dağı’nın tam doruğundaydı ve güneşe bakıyordu. İnin ağzı küçük ağaçlarla doğal bir gizlilik içindeydi. Güneşe baktığı için çok yoğun kar olmazsa inde rahat barınılabilirdi. Önündeki bitkiler ini tamamen örtüyor, bir şüphe uyandırmıyordu. Buralardan bir ordu gelip geçse bu sarp kayaların doruğunda bir inin olduğunu asla bilemezlerdi. Ve ine bir hayli zor çıkılıyordu. İne çıkacak insanın bu sarp kayalıkları biraz çiğnemiş olması gerekirdi. Fakat ine çıkıp dürbünü tutunca her yer çok rahat görülebiliyordu. Özellikle Sapadere Köyü’nden destek alan bir kanun kaçağının barınabileceği en ideal yerdi. Irgışın ininden inip çaylarımızı içtik. "

Ardıç ağacının köklerinden çıkan harika bir su. Muhtemelen yaz aylarında kuruyacaktır.

Sapadere hattına giriş için bu noktayı kullandık. İncecik bir patika üzerinden ilerleyeceksiniz.

PictographWilderness hut Altitude 3,445 ft

Nirengi noktası olaması için işaretlendi.

İptidai patika bu noktada asıl patikaya kavuşuyor.

PictographReligious site Altitude 2,992 ft

Erenler Evliyası

Hakkında pek bilgi bulunmayan ve halk arasında Erenler Evliyası olarak geçen yapı, Kuzeydoğu - Güneybatı aksında konumlanmış olup tüm diğer mezarlar gibi kıble hattına paralel uzanıyor ve yaklaşık 5 x 2,5 m ölçülerinde dikdörtgen bir forma sahip. Hatıllı duvar ile mezarın etrafı 1 m yükseltilmiş ve yörenin "manar" denen yayla evlerine öykünen ahşap bir üçgen çatı ile örtülmüş ve çinko bir sac kaplama ile yağmur izolasyonu sağlanmış. Yaklaşık 210 cm yükseliğindeki çatı, taşıyıcı yan ve sırt duvarları üzerine bindirilmiş olup içeride iki adet kiriş ile desteklemiş. Sanduka olarak kabul edilebilecek bölüm ahşap direklerle ayrılmış ve mezarın toprak olan yüzeyinde iki adet yazısız hece taşı seçilebilmektedir. Mezarın hemen önünde yer alan bölüm korunaklı hale getirilmiş olup zemin iptidai bir şekilde ahşap kaplıdır. Girişin hemen kuzey köşesine yarım ay şeklinde bir koruma duvarı inşaa edilmiştir. Mezar içerisinde ilk bakışta görülebilenler plastik bir kova, kap-kacak- çaydanlık, çay, çivilere bağlanmış bez parçaları , iki adet kibrit ve bir adet ziyaretçi defteridir.

Nirengi noktası olması için işaretlendi. Mahalle oldukça yakın ve su oradan da temin edilebilinir.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Mar 18, 2020

Nefes kesici bir hat. Osman kardeşim detaylıca vermiş.