Son Vida, Rota de Son Camps, Son Salero, Valldurgent, Puig des Vent, Son Vida.

Photo ofSon Vida, Rota de Son Camps, Son Salero, Valldurgent, Puig des Vent, Son Vida. Photo ofSon Vida, Rota de Son Camps, Son Salero, Valldurgent, Puig des Vent, Son Vida. Photo ofSon Vida, Rota de Son Camps, Son Salero, Valldurgent, Puig des Vent, Son Vida.

May 10, 2024
May 2024

near Son Vida, Baleares (España)

Ruta circular des de Son Vida passant per:
- Puig des Vent (5.2 km)
- Cova verda (6.4 km)
- Cova des Sitger (6.7 km)
- Avenc de sa Coma Fosca (6.9 km)
- Puig de sa Coma Fosca (7.1 km)

Son Vida té un camí perimetral que serveix per aïlar la urbanització de la resta de finques. En alguns punts, pocs, es pot fer servir com a tirany per passar cap els espais naturals del voltant d’aquesta urbanització. El del petit carrer de Morneta n’és un.

Seguim la pista forestal que travessa la serralada de Son Camps. Deixam a la nostra esquerra el punt més alt de Son Vida, el Puig de Sa Coma Fosca, 400 m.

Anam a cercar la rota de Son Camps

PictographRuins Altitude 1,220 ft

Una vista panoràmica del camí que seguim.

Baixam cap a la Rota de Son Camps (pronunciau la ó de rota tancada, com en castellà, no digueu “ròta” amb ò oberta).

PictographInformation point Altitude 1,115 ft

Claper/Marge

Una rota vol un claper.

Rota de Son Camps

D’aproximadament 2-3 quarterades i amb cases de roter abandonades. F. de Borja Moll ens diu això de les rotes: 1. ROTA f. || 1. Tros de terra que era garriga i ha estat sembrada (Mall., Eiv.); cast. barbecho. Al cortal den Bn. Porcell... a la rota del fabre de Tura, doc. segle XIV (RLR, xxx, 268). Tot hom e tota fembra que traurà leyna de rota que no sia cremada, que pach de ban XII diners per cada vegada, doc. a. 1342 (BABL, xii, 43). || 2. Tros de terra que un conrador cultiva dins un predi d'altri durant alguns anys, generalment pagant al propietari una porció convinguda del que hi cull; sol esser terra prima o allunyada de les cases de possessió, i no podent-la conrar directament el propietari, la dóna a conrar a un altre a canvi d'algun benefici o del simple avantatge de tenir la terra roturada sense despeses pròpies (Mall.); cast. pejugal, serna. De una part confronta ab olivar..., de altre ab sa tanca o rota de la Fortaleza, doc. a. 1684 (Hist. Sóller, i, 775). Es correntims... s'estenen dins es planiols més baxos vessant de rota en rota, Ignor. 21. El sistema de rotes, avui caducat, tenia diverses característiques contractuals segons els diferents pobles mallorquins. A Llucmajor la rota solia esser d'una quarterada, però hi havia roters que prenien dues o més quarterades i no deien «tenc tantes rotes», sinó «tenc una rota de tantes quarterades». A la comarca de Santanyí, el benefici o preu que el propietari demanava al roter solia esser doble: el censal, consistent en una quarta o quinta part de les garbes obtingudes, i el deume, que era la dècima part de tot el que es collia a la rota. Terra de rota: terra prima, pobra, de poc profit (Rokseth Cult. 13).

PictographInformation point Altitude 1,096 ft

Vista de la rota des del claper del fons, al costat contrari de les cases. El claper està envoltat d’un marge/claper de devers 1,70 m d’alçada, el que dóna la mesura de la quantitat de pedres que caren ser extretes per poder conrear aquestes dues quarterades de terra prima.

PictographInformation point Altitude 1,093 ft

Casa de roter

La mida de la casa i dels sestadors ens parla de la importància que degué tenir la Rota de Son Camps en altre temps.

PictographInformation point Altitude 1,106 ft

Cases de roter

Les cases, els sestadors i el marge/claper formen un sol conjunt en forma de gran òval. Un perit castell a les muntanyes de Son Camps.

Provam una drecera que no hem fet mai. Ja som a baix. No l’agafeu, no hi ha camí. Seguiu per la pista. Vegeu el camí a seguir en la nostra ruta de @Wikiloc! https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puntals-de-valldurgent-i-son-salero-75893379?utm_medium=app&utm_campaign=share&utm_source=1980415 (Puntals de Valldurgent i Son Salero)

PictographIntersection Altitude 958 ft

En tornar a la pista forestal, prenem cap a baix, a l’esquerra. Al fons, un nou forn de calç.

PictographRuins Altitude 938 ft

PictographRuins Altitude 666 ft

En molt mal estat. Devora n’hi ha un altre. Anem-hi.

PictographRuins Altitude 663 ft

També en un estat lamentable

PictographRuins Altitude 643 ft

I un tercer forn

El que es troba en millor estat però ple de fems i brutor

PictographIntersection Altitude 640 ft

Deixam la barrera d’entrada a la nostra esquerra i sortim pel caminoi de devora del darrer forn que hem vist. Prenem cap a l’esquerra per anar cap a Valldurgent i Son Salero.

PictographPanorama Altitude 666 ft

PictographIntersection Altitude 679 ft

PictographIntersection Altitude 738 ft

PictographIntersection Altitude 774 ft

A l’esquerra arribareu a una torre d’alta tensió però sense sortida, degut a la pendent, que és molt gran, i al fet encara més evident que no hi ha camí.

PictographIntersection Altitude 850 ft

Deixam el tirany de l’esquerra que només va fins a la torre

PictographCave Altitude 853 ft

PictographPanorama Altitude 833 ft

Amb el punt més alt a la dreta, el Pujol dels Gats, 500 m i el nostre objectiu. Hem de tornar per allà dalt.

Anam cap a ell

Caseta d’eines

Fang, pedres i fusta tombada

PictographIntersection Altitude 925 ft

Hem arribat a Son Salero

PictographIntersection Altitude 932 ft

PictographIntersection Altitude 938 ft

PictographCave Altitude 971 ft

Allà anam. Hem de passar per darrera d’aquest 500. Ara som a 295 m.

El darrer esforç i ja serem a dalt

Hem tornat enrere uns metres. Ens havíem passat aquest encreuament de camins. No hagués passat res, però aquesta és la euta més curta

A l’esquerra. Tornam

A l’esquerra trobaríem el Pujol des Gat, però avui no toca

Barrera de la partió entre Son Vida i Son Camps. Seguim per la banda de Son Vida

Son Vida. Sa Coma Fosca

Al fons, Palma i mitja Mallorca. Ah Cabrera i Sa Conillera avui ben visibles.

PictographRuins Altitude 1,401 ft

Allà enfora, inaccessible, restes d’un forn de calç ben amunt de sa Coma Fosca. Un dia hi trobarem un camí per a arribar-hi.

PictographCave Altitude 1,391 ft

400 m.

Voltam a la dreta per davant del dipòsit d’aigua per a incendis forestals. Fa ganes d’un capfico, la veritat.