Photo ofSOL IXENT 01/01/2024 amb els S'Avis i muntanyencs matiners. Canal de Sant Jeroni - Miranda de Sant Jeroni (anada) Photo ofSOL IXENT 01/01/2024 amb els S'Avis i muntanyencs matiners. Canal de Sant Jeroni - Miranda de Sant Jeroni (anada) Photo ofSOL IXENT 01/01/2024 amb els S'Avis i muntanyencs matiners. Canal de Sant Jeroni - Miranda de Sant Jeroni (anada)

37 minutes
January 1, 2024
January 2024

near Monestir de Montserrat, Catalunya (España)

SOL IXENT 01/01/2024 a la Miranda de Sant Jeroni (1236m), punt més alt de la muntanya de Montserrat.

Pujant per la Canal de Sant Jeroni a les fosques, des del pkg de Santa Cecília:
☆ Inici a peu: 06:25h
☆ Arribada al cim: 07:30h
☆ Sortida del sol (prevista): 08:00h

550m desnivell+ aprox.
Track només d'anada.

Gaudint del primer dia de l'any amb els S'AVIS i joves muntanyencs matiners, que tenen una marxa, una vitalitat i una alegria que m'ha emocionat:

Antonio: 81 anys
Josep Vila: 76 anys
Jordi
Núria
Pau: 14 anys
2 néts de l'Antonio.

El rang de 14 a 81 anys era com el lema "todos para uno y uno para todos". L'esperit muntanyenc no té edat quan es fa pinya. No hi ha diferències en la compenetració, en parlar d'aficions, no hi ha ningú millor que un altre, no hi ha barreres. Venim a trobar-nos i gaudir del què ens envolta i el què ens regala la vida.

La colla dels S'Avis pugen des del Monestir, pel Torrent de Santa Maria i Camí Vell (les infinites escales!). Un apunt del còmput de graons: des la Font de l'Abat Oliva fins la Plaça Santa Anna són 810 graons, i des l'Ermita de Sant Jeroni fins el cim són més de 250 graons ("peldaños). I encara falta sumar tots els graons del Torrent i del Camí Vell...🪜!!! 🤪

Jo he pujat sola per la Canal de St Jeroni, amb un frontal de piles gastades, que no hi veia ni un pebrot (les piles que vaig posar ahir pensava estaven carregades...però han fet llufa, així que xino-xano, dormint menys de 3 hores i si l'encerto, l'endevino 🦉👣). Gorka no ha pogut acompanyar-nos, doncs s'ha quedat "de retén" (Marshal + Ik & Ait de festa de cap d'any). He recordat que l'any passat vam pujar junts i va ser màgic.

A part de gaudir de les vertiginoses i absolutament embriagadores vistes d'agulles i formes capricioses del massís montserratí, en el cim també s'ha parlat de temes "tècnics" 😆, doncs els dos arquitectes del grup (Jordi i Josep) s'han adonat de seguida que el terra del balcó de la Miranda de Sant Jeroni estava enrajolat de nou 🧱🧱🧱, i que l'acabat d'algunes rajoles puxagudes amb el "cantu viu" no era del tot òptim...

En el cim de Sant Jeroni avui no han despuntat els colors ataronjats del sol ixent, doncs estava núvol, però l'efecte captivador de les nuvolades en fer-se de dia hi era present.

En record teu, papa, 85 anys.
Com t'enyoro!

També en record d'un gran company dels S'Avis, en Josep Perales, que va entrar fa uns dies a quiròfan per operar-se i tornar aviat a fer muntanya. Només faltaven 3 dies per Nadal. Ara segur estarà trescant per aquests núvols infinits que ens envolten.

Montserrat i Amor a la Vida... 4Ever 💚

☆☆☆☆

Retorn també per la Canal de Sant Jeroni amb en Pau, el nét del Josep, que té 14 anys i experiència brutal en muntanya. Fem també els trams de cadenes. Ole!

En Pau beu aigua de la FONT DE LA TEULA 💦👌 ... què fort que ragi amb aquesta alarmant sequera que estem patint!!!

A la canal, trobem una cabra morta, segurament s'ha espinyat. Veiem cabres (un mascle i una femella) que gairebé es deixen fotografiar. 🐐🐐

Esmorzem al restaurant del Monestir.
Comprem formatge de romaní i mató a les paradetes de Montserrat.... Deliciós! També dolços de gingebre.

Gràcies amics per aquest matí tan especial !!!!

💚💚💚💚💚💚💚💚

~~~~~~

Marganell, comarca del Bages. Parc Natural de la Muntanya de Montserrat).

Matinal el primer dia de l'any per contemplar la sortida del sol des del punt culminant del Massís de Montserrat: SANT JERONI (1236 m.a.). Un lloc mític. Des de la balconada es pot gaudir de l'espectacle; hi ha un ambient molt maco. L'any passat una parella havia passat la nit al cim, i els vam trobar encara ficats dins el sac de dormir abans de despuntar el sol.

Comencem a caminar sobre les 06:30h del matí. En menys d'una hora arribem a la Miranda de Sant Jeroni, just quan els primers colors del dia treuen el nas entre les agulles Montserratines: raigs de llum de tons vermells, blaus i ataronjats...

Avui ha començat l'any 2024!!!

🌟🌟🌟

Nota: EL DESNIVELL CORRECTE de la circular és d'uns 600 metres.

Altitud mínima: 678m (Santa Cecília).
▪︎Altitud máxima: 1236m (Sant Jeroni).
▪︎Desnivell +Ac: ~600mD+Ac [en només 1,7 Km (anada des de Sta. Cecília fins el cim de Sant Jeroni). Tan sols pujar la Canal de St Jeroni (1 Km) representa un desnivell de 500m+].

La CANAL DE SANT JERONI és una torrentera molt dreta del vessant nord de Montserrat, encaixada entre dues altíssimes parets, que salva gairebé 500 metres de desnivell en 1 Km, amb un pendent mig del 35% i en molts punts del 45%. Una línia d'alta tensió passa també pel mig de la canal, així que trobarem unes quantes torres elèctriques.

Quan veus la canal de st Jeroni des de l'aparcament de Sta Cecília... sents a dins una ATRACCIÓ TAN BRUTAL......‼️

Aquesta canal té entre 3 i 4 trams equipats, amb terreny tècnic:

1- Pas vertical equipat amb 2 trams de cadenes, enmig del llit del torrent, passada la FONT DE LA TEULA (evitable pel sender de la dreta). [Tram opcional si en comptes de girar a l'esquerra fins la Font de la Teula, seguim recte fins a trobar un "sender arranjat"].

2- Passera amb taulons de fusta, per evitar un ressalt molt vertical de la torrentera.

3- Passamà amb sirja d'acer, en cornisa arran de paret (flanqueig d'uns 7 metres).

4- Pas d'escala metàl.lica, per superar un ressalt rocós d'uns 3 metres.

També hi ha trams on cal grimpar, trams descompostos de rost pendent i trams relliscosos. Aquesta canal té un elevat risc d'esllevissades de tartera i caigudes de pedres de diferents nivells, sigui per les cabres, com pels companys, com per un mateix.

Passada la Roca de la Confluència, un sender descompost s'enfila de valent, allunyant-se del perill del centre de la torrentera. {No recomenat fer la canal després de pluges o molla. Els passos no són complicats, però el terreny inestable sí que ho pot ser }.

La canal s'acaba als peus d'una torre elèctrica.

Baixem uns pocs metres fins la
CAPELLA DE SANT JERONI, una de les ermites montserratines, i ja només ens falta pujar unes 250 graonades de pedra i ciment per assolir el cim més alt de Montserrat. A mitja pujada està el Mirador de Verdaguer, monument a Mossèn Cinto Verdaguer.

La MIRANDA DE SANT JERONI (1236 m.a.) és el punt culminant del Massís de Montserrat, lloc mític i excel.lent mirador tipus balcó [45'].

Al costat de la Miranda està el vèrtex geodèsic, al que s'hi pot accedir amb una petita grimpada.

🌚🌞 GENER 2024: Avui és dia 1 de gener; són justament les 7:30h quan arribo al cim en solitari, només hi ha una parella molt maca, asseguts esperant la sortida del sol ixent. Poc a poc, van arribant més excursionistes, entre ells la colla del Josep, ens fonem en abraçades, un any més! A les 8:10h el sol no acaba de despuntar perquè està amagat rera un mar de núvols, però el paisatge i el moment és igual de majestuós. L'any passat el cel clar es va tenyir de tons grocs, roigs i ataronjats, contornejant les siluetes de les agulles montserratines. Avui era més espectral.

☆ Recomenacions d'en Josep:

"Horaris previstos per anar a veure el sol ixent desde el Pic de St Jeroni a Montserrat:
.- Trobada a Horta: 3/4 de 5 (4’45).
.- Inici excursió a peu: 3/4 de 6 (5’45).
.- Arribada a St Jeroni: 3/4 de 8 (7’45).
SORTIDA DEL SOL: 8’00 h. aproximadament…

Cal portar roba d’abric pel cos, guants, buff, gorro que tapi les orelles i protecció pel vent (important). Podem tenir una sensació tèrmica de -5 graus)
També cal dur aigua, i l’entrepà per esmorzar a la muntanya.
El que segur que no ens fallarà serà el bon humor. Som massoques…!😜
Fins la matinada de dilluns !"

JOSEP, ETS UN AUTÈNTIC MOTIVADOR. Saps organitzar, engrescar, seduïr i fer xirolar als teus amics i estimats. Gràcies una vegada més!

Parquing

Photo ofFont de la Teula : pas equipat (2 cadenes) csdenes i grimpades Photo ofFont de la Teula : pas equipat (2 cadenes) csdenes i grimpades

Font de la Teula : pas equipat (2 cadenes) csdenes i grimpades

Pas equipat

Tram de sender arranjat

Passamà paret i després escala

Fi canal de Sant Jeroni

Ermita de Sant Jeroni

Mirador Verdaguer

Miranda de Sant Jeroni

• Photo of Josep Vila 1947
    Josep Vila 1947 Jan 7, 2024

Sandra: Muntanyera excel.lent, bona amiga, bona persona, grandíssima mare del Marçal i parella del Gorka, a la vegada experimentat espeleolog.
    Gràcies pel reportatge que ens has fet!.
    Feia anys que anàvem al darrera de coincidir a St Jeroni per veure l'albada del primer dia de l'any i aquest any, el 2014, ho hem aconseguit, tot i que els núvols no ens han deixat veure el sol. (no els arbres com diu el proverbi oriental).