Sokolska planina: Proslop - Rožanj - Soko grad

Photo ofSokolska planina: Proslop - Rožanj - Soko grad Photo ofSokolska planina: Proslop - Rožanj - Soko grad Photo ofSokolska planina: Proslop - Rožanj - Soko grad

May 31, 2021
May 2021

near Gornja Ljuboviđa, Central Serbia (Serbia)

Pešačka tura preko Sokolske planine, od prevoja Proslop do Soko grada i manastira Svetog Nikolaja. Tehnički i kondiciono lagana tura, ali nije pogodna za izvođenje u sopstvenoj režiji jer se početak i kraj staze ne nalaze na istom mestu.

Prevoj Proslop preko kog prelazi asfaltni put Ljubovija-Pecka. Najzgodnije mesto za početak pešačenja.

PictographIntersection Altitude 0 ft

Kod usamljene kuće makadamski put zavija na levo, a zemljani put ka vrhovima Sokolske planine nastavlja pravo. Zemljani put je kraći ali može biti jako blatnjav i klizav u slučaju kiše, dok je makadamski put duži i gubi nešto visine što kasnije treba nadoknaditi, ali ima i lepše poglede ka istoku, ka Bobiji i Valjevskim planinama. Ovaj trek prati makadamski put.

Zaselak Erići. Moguće natočiti vodu u nekom domaćinstvu. Nema prodavnice ni kafane. Na kraju naselja treba skrenuti desno kroz široki usek koji vodi uzbrdo, zatim na nekoliko sledećih račvanja držati desno i ubrzo se izbija ponovo na zemljani put s kog smo se ranije odvojili.

PictographIntersection Altitude 0 ft

Raskrsnica zemljanih puteva, levo ka vrhu Rožanj a desno ka prevoju Proslop. Ovaj trek se ovde odvaja na slabiju zemljanu stazu koja vodi preko vrha Trešten. Sam početak staze nije lako uočljiv u travi, ali se dalje uzbrdo staza lakše sagledava a kad se uđe u šumu postaje potpuno jasna.

PictographSummit Altitude 0 ft

Vrh Tršten (933 m.n.v.). Neupečatljiva glavica sa proplankom okruženim borovom i bagremovom šumom. Nema nikakvo obeležje. Sa vrha se spušta jak kolski put koji prati liniju bandera i vodi direktno do kompleksa Sokolske kolibe.

PictographPicnic Altitude 0 ft

Etno kompleks Sokolske kolibe, sa mini ergelom i improvizovanim restoranom. Restoran radi samo nedeljom, u ponudi ima piće i roštilj a za drugo je potrebno najaviti se ranije.

PictographSummit Altitude 0 ft

Rožanj

Vrh Rožanj (973 m.n.v.), najviši vrh Sokolske planine. Sam vrh je zaravnjen i širok, sa ograđenom meteorološkom stanicom. Vrh je obeležen betonskim stubom (koji nije naročito upečatljiv) i visokim drvenim krstom. Odličan pogled ka severoistoku, ka Ceru, Avali, Kosmaju i šumadijskim planinama.

Manastir Svetog Vasilija Ostroškog podno vrha Rožanj. U blizini manastira se nalazi izvor vode za koju u narodu veruju da je lekovita.

PictographFountain Altitude 0 ft

Česma pijaće vode podno Soko grada.

PictographPanorama Altitude 0 ft

Ruševine srednjovekovnog utvrđenja Soko grad, sa platformom sa vidikovcem odakle se pruža izuzetan pogled na obronke Sokolskih planina i dolinu Sokolske reke.

PictographWaterfall Altitude 0 ft

Jako lep vodopad na Šipljanskoj reci.

Manastir Svetog Nikolaja

Manastir novijeg datuma posvećen Svetom Nikolaju (Velimiroviću). Manastir ima otvorenu riznicu koja se može posetiti, a ima i veliki parking, česme, toalet, čak i heliodrom! Oni koji nisu u mogućnosti da organizuju da ih prevoz ostavi na Proslopu i sačeka na kraju staze mogu i odavde da krenu ka Rožnju.