Søhaven-Ganløse Egede-Søhaven

January 4, 2022

near Søndergården, Capital Region (Denmark)

Kort efter starten på vandreturen passeres den store bronzealder høj ved overdrevet ved Ryetskov, herfra kan man i klart vejr se Roskilde Domkirke langt nede i syd. Her efter går turen videre og til venstre ned ad Ryethøjvej, i bunden af vejen rundes gården og stien følges op langs Ryetskov. Ved Skovhavevej drejes til venstre og vejen følges til skoven starter igen, her drejes til høje og stien langs Sortemosen følges forbi en spejderhytte til Ganløsevej, drej til højre og ved Gedevase Bro følges Møllers stien til Klevad Eng, derfra vest på ad søstien langs Bastrup Sø forbi Bastruptårnet. Stien langs søen slutter ved Ganløsevej. Turen forsætter ad stien ved vandskellet mellem strømmen mod Øresund og strømmen mod Roskildefjord også kaldet Små Søerne. Så går vejen syd på gennem Ganløse Egede og i sydenden krydses Ganløse vej igen og derfra forsætter stien i det flotte istidslandskab mellem Ganløsevej og Farumvej.
Når Farumvej krydses ses Ganløse Ore i øst, den nås ved at følge Mørkhøjvej og dens forlængelse. Derfra går det sydøst på ad skovens stier til Orehøjvej hvor skovkanten følges til Christianshøjvej, vejen følges til højre. Efter et par hundrede meter drejes til venstre op ad Værløse Gydevej og pludselig er ringen sluttet , sporet kendt og snart er vi tilbage i Søhaven.