Sobrepuny - Mina de les Agudes - Santuari i gruta de Lurdes

Photo ofSobrepuny - Mina de les Agudes - Santuari i gruta de Lurdes Photo ofSobrepuny - Mina de les Agudes - Santuari i gruta de Lurdes Photo ofSobrepuny - Mina de les Agudes - Santuari i gruta de Lurdes

September 15, 2020
September 2020

near la Nou de Berguedà, Catalunya (España)

Ruta que visita diferents punts de la Nou de Berguedà i puja al cim del Sobrepuny.

El punt d’inici és al Santuari de Lurdes, i des d’aquí visitarem en aquest ordre: el mirador del tossal, l’esglèsia de Sant Martí de la Nou, el mirador de la Nou, salt de Cal Patzi, Mines de les Agudes, cim del Sobrepuny, cim del Sobrepuny de baix, ruïnes de Cal Caselles, gruta de Lurdes, i acabarem visitant el Santuari de Lurdes.

La ruta té un fort desnivell, i algun tram de pedra solta que cal anar en compte de no patinar. La dificultat l’he posat mitjana justament per la pedra solta i per algun punt molt ocasional en què hem d’aixecar la cama per passar per alguna roca.

Aparquem el cotxe al Santuari de Lurdes i de seguida enfilem el carrer amunt que ens portarà a a una carretera; en aquest punt hem trobarem un pal indicador i just a la seva esquerra comença un camí que passa al voltant d’una casa i que de seguida ens portarà al mirador del tossal. Desfem el camí fins al pal indicador i seguim el carrer que va al centre del poble, allà hi trobem l’església de Sant Martí de la Nou, i al costat un aparcament a on hi ha el mirador de la Nou. Continuem pujant pel carrer de Malanyeu fins que abans d’uns xiprers trobem un camí que baixa al costat d’una casa. Seguim aquest camí que ens portarà a un pont de fusta i a la font, el gorg i el salt de Cal Patzi. Si sou àgils podeu ajudar-vos de les cordes que hi ha per a pujar a veure el salt d’aigua, tingueu en compte que costa una mica de puja i força més de baixar. Tot seguit passarem pel costat de Cal Patzi i ja entrarem a dins el bosc. Anirem seguint les abundants marques blanques i vermelles als arbres fins a arribar a una petita clariana a on hi ha un pal indicador. Aquesta ruta passa per l’esquerra del pal en direcció a les mines de les Agudes; tenint en compte la volta que s’ha de fer per només veure les mines (1,5km extres), jo gairebé recomanaria oblidar-se de les mines i seguir el camí que passa per la dreta del pal indicador.

Si voleu veure les mines passeu per l’esquerra del pal indicador i aneu seguint les marques dels arbres fins a arribar a les mines de les Agudes. No s’hi pot entrar, l’entrada a la mina està tapiada. Seguim pujant corriol amunt pel costat de l’entrada de la mina. Passarem pel costat de l’Aguda gran i l’Aguda petita fins arribar al Coll de la Plana, a on deixarem el GR i seguirem les marques grogues del corriol que puja a la nostra dreta fins arribar al cim del Sobrepuny.

Des de dalt tenim unes fantàstiques vistes de les serralades del voltant, i a on podrem veure l’imponent Pedraforca cap al Nord-est. Un cop visitat el cim, baixarem uns metres per allà a on hem pujat, però de seguida agafarem un corriol a mà esquerra que ens durà fins a una bifurcació; en aquest punt, si seguiu per l’esquerra arribareu al cim del Sobrepuny de Baix, a on hi torna a haver unes boniques vistes; després només cal desfer el camí fins a la bifurcació i anar seguint el camí, a vegades una mica perdedor ja que agafa alguns trencants que és fàcil passar-los de llarg, fins arribar a la carretera, tot passant abans per les ruïnes de Cal Caselles.

Un cop a la carretera continuem uns metres en direcció sud fins a creuar un pont sobre un rierol, després pugem unes escales que porten a la part posterior del santuari i, tot seguit, baixem un munt de graons fins arribar al bonic lloc de la gruta, a on també podrem visitar les ruïnes d’un parell d’antics molins. Després ja només ens queda tornar a pujar les escales i entrar al santuari per visitar-lo.

Els bastons no us faran nosa i en traureu partit per impulsar-vos en les pujades i frenar-vos en les baixades.

Temps en moviment: 3 hores i 37 minuts

Gairebé no es veu, però a mà dreta hi ha el corriol que hem d'agafar per seguir baixant.

Aparquem al costat del Santuari de Lurdes

Hem d'agafar el camí que ens queda a l'esquerra per anar al cim del Sobrepuny de baix.

PictographRuins Altitude 3,208 ft

Molí de la Canal

Pal indicador dels molins

Pal indicador Sobrepuny 1,2 km

Si volem anar cap a la mina de les Agudes hem agafar la direcció de l'esquerre del pal (el camí ral de la Nou a la Clusa).

PictographBridge Altitude 2,756 ft

PictographWaterfall Altitude 2,830 ft

Salt de Cal Patzi

Per poder veure el salt s'ha de pujar per les cordes.