Sobrepuny i Tastanós SENSE Esquena de l'ase per PR

Photo ofSobrepuny i Tastanós SENSE Esquena de l'ase per PR Photo ofSobrepuny i Tastanós SENSE Esquena de l'ase per PR Photo ofSobrepuny i Tastanós SENSE Esquena de l'ase per PR

January 1, 2021
December 2020

near Vilada, Catalunya (España)

Excursió de tot el dia amb cim al Sobrepuny sortint des de Vilada. Ruta treta del llibre "50 grimpades fàcils pel pirineu català".
Ruta llarga i exigent i ben senyalitzada que surt de Vilada per acabar fent el cim al Sobrepuny passant pel Tastanós. Aquesta ruta ofereix la possibilitat de fer un tram de cresta molt aeri conegut com l'esquena del ase que no vam fer. Tot i ser molt curt, impressiona molt i les condicions de vent no ens van donar bona espina. És evitable per un PR que va a mitja muntanya per dins de bosc que és molt agradable de fer.

La ruta comença agafant el trencall que porta al castell de Roset. És un PR (groc i blanc) que pràcticament no puja. Es passa per una cova i per la font de l'arç fins a arribar a un mas en ruines d'on surt més PR, que, ara sí, puja de valent. Anem veient com anem resseguint la paret fins a arribar a un coll on ens queda un gendarme a la dreta. Creuant el bosc arribem a una cruïlla amb marques de PR fins que veiem un paret amb cadenes (si no calen massa per a pujar, sí que s'agraeixen al baixar) que ens faran arribar a la carena i principi de cresta i cim del Tastanós. A partir d'aquí, de cara a no enmerdar-se dins d'un bosc de boix molt dens, heu d'anar a buscar al màxim el fil. Vam refer una fita que fa girar a l'esquerra i que evita perdre cota i haver de moure's entre el boix tan dens. No seguiu les fites que fan anar avall.
Un cop arribats al inici de l'esquena de l'ase, no ho vam veure clar i vam girar cua a buscar el PR.
Fet el PR i arribats a la collada dels pasquals s'agafa una pista fins a un altre mas en ruïnes que es diu Mas Picamill que té marques de PR a les parets.
Un cop som aquí hi ha dues opcions:
a) buscar unes cordes que et fan grimpar i anar a buscar el serrat del Picamill i la carena
b) Seguir pel PR perfectament marcat que ens durà al Sobrepuny.
El bosc és força dens en aquesta zona i no vam voler buscar les cordes. Siguent hivern i ja anant força malament de temps vam optar per la opció B (malo conocido, que diuen)
Seguint el PR ens trobem la font de l'arbre on repostem aigua fresca i anem a donar a una pista que ens porta al collet del Faig. Seguin marques de PR fem l'última pujada forta fins al cim.
A la baixada i a la mateixa pista per on ja hi hem passat, trobem un trencall que posa "Vilada" que hi baixa directe i que seguirem. Com a curiositat dir pel camí hi ha una calavera de vaca (suposem) tipus trofeu penjant d'un arbre. ¿WTF?
Baixada de 5 kms aprox ben fitada i ben marcada de color blanc que ens duu, per Espinagalls, fins a la creu del Roset on hem trencat abans per anar cap al castell. De fet, per fer només el Sobrepuny i deixar-se de voltes llargues, és la pujada a fer des de Vilada.

Ruta llarga, exigent físicament i amb froça desnivell però molt maca. De les que trobareu similars, totes van per l'esquena de l'ase i per la carena així que aquesta podria ser la "germana petita" o la "versió familiar"

Collet

COLLET

Font de l'arç

Pal on hi ha el primer mas en ruïnes

Font al PR que permet reomplir

Baixada seguint les maruqes blanques

pal indicador

CIM

ultima pujada

• Photo of j&jrock
    j&jrock Jan 7, 2021

Un gran cim el Sobrepuny, molt recomanable també la ruta per la banda de la Nou de Berguedà. Fa ganes de provar aquesta Esquena d'Ase!