SL-C 84 De la riera d'Arbúcies a Sant Marçal

Photo ofSL-C 84 De la riera d'Arbúcies a Sant Marçal Photo ofSL-C 84 De la riera d'Arbúcies a Sant Marçal Photo ofSL-C 84 De la riera d'Arbúcies a Sant Marçal

January 31, 2022
January 2022

near Arbúcies, Catalunya (España)

[CA]
Punt d'inici: Molí de les Pipes.

Itinerari que permet arribar fins a Sant Marçal des del nucli urbà d’Arbúcies, resseguint un dels antics camins marçalers (senders històrics anomenats a tots aquells camins que arribaven fins a Sant Marçal)

Des del Molí de les Pipes s’inicia a l’esquerra el vell camí Marçaler. Seguim la pista que transcorre entre les feixes del mas el Marcús i reprenem tot seguit el sender que s’enfila dret tallant els revolts de la carretera fins enllaçar de nou amb la pista ampla que ens condueix al Vidal. Després d’una hora de camí arribem a la vall del Vidal, antiga masia avui adequada com a càmping de muntanya. Des d’aquest punt tenim una vista dels petits plans i serrats que formen la vall de la riera de les Truites, on sobresurten el turó de Grenys (1.180 m) i el cim de les Agudes (1.706m) en sentit oposat s’albira Sant Pere Desplà, punt de confluència de les muntanyes de les Guilleries amb el Montseny. Un cop passat el Vidal el sender continua a mà dreta. S’enlaira tot vorejant l’esquei dels Pobres i passa prop de la font de la Figuerassa fins a les envistes de la casa de la Cortinoia (690 m). Seguim la pista que ens condueix a la veïna casa de la Cortina (701 m) situada en un pla que és un excel·lent mirador del vessant oriental del Montseny, obert per la riera d’Arbúcies. Passades aquestes cases remuntem el turó dels Colls situat just al capdamunt de la riera de les Truites. El sender creua els primers carrers de la urbanització i s’enfila per darrere la masia seguint el bonic sot de la Font de la Ginesta, raconada ombrívola i fresca envoltada d’una densa fageda. Creuem el torrent d’aigua continua que és el sot de la Ginesta, en el revolt de la pista del Buixaus proper als plans del Graners (1.000m), i seguim la pista que enllaça el Regàs amb el coll Ses Ferreres. En un turó proper al nostre camí resta enlairada la casa del Graners. El camí s’obre pas entre barrancs i sots. Travessem el sot de l’Obi i trobem la font del Muro (1.110m) al capdamunt del sot de l’Infern, ben arranjada al mateix costat de la pista. Passem a tocar de la roca del cap Blanc en el serrat de les Envistes, sota la pista, i ben aviat arribem al creuament de coll Ses Ferreres. El camí ateny el coll Ses Ferreres ubicat a la mateixa carretera (BV-5114 km 27). Travessem la carretera i davallem direcció a la masia del Puig. Seguim en aquest darrer tram del recorregut el sender indicat com a GR-5.2 que voreja la capçalera de la vall alta de la naixent Tordera fins a Sant Marçal.
Tot el recorregut és coincident amb un dels trams de la Tourdera.

[ES]

Punto de inicio: Molino de Les Pipes.

Itinerario que permite llegar hasta Sant Marçal desde el casco urbano de Arbúcies, siguiendo uno de los antiguos caminos marceleros (senderos históricos llamados a todos aquellos caminos que llegaban hasta Sant Marçal)

Desde el Molino de Les Pipes se inicia a la izquierda el viejo camino Marçaler. Seguimos la pista que transcurre entre los bancales de la masía el Marcús y retomamos a continuación el sendero que sube cortando las curvas de la carretera hasta enlazar de nuevo con la pista ancha que nos conduce al Vidal. Después de una hora de camino llegamos al valle del Vidal, antigua masía hoy adecuada como camping de montaña. Desde este punto tenemos una vista de los pequeños llanos y aserrados que forman el valle de la riera de las Truites, donde sobresalen la colina de Grenys (1.180 m) y la cima de las Agudes (1.706 m) en sentido opuesto se divisa Sant Pere Desplà, punto de confluencia de las montañas de las Guilleries con el Montseny. Una vez pasado el Vidal, el sendero continúa a mano derecha. Despega bordeando el esquey de los Pobres y pasa cerca de la fuente de la Figuerassa hasta las vistas de la casa de la Cortinoia (690 m). Seguimos la pista que nos conduce a la vecina casa de la Cortina (701 m) ubicada en un llano que es un excelente mirador de la vertiente oriental del Montseny, abierta por la riera de Arbúcies. Pasadas estas casas remontamos la colina de los Colls situada justo en lo alto de la riera de las Truites. El sendero cruza las primeras calles de la urbanización y sube por detrás de la masía siguiendo el bonito bache de la Fuente de la Ginesta, rincón sombrío y fresco rodeado de un denso hayedo. Cruzamos el torrente de agua continua que es el bache de la Ginesta, en la curva de la pista del Buixaus cercana a los llanos del Graners (1.000 m), y seguimos la pista que enlaza el Regàs con el collado Ses Ferreres. En una colina cercana a nuestro camino queda elevada la casa del Graners. El camino se abre paso entre barrancos y baches. Atravesamos el bache del Obi y encontramos la fuente del Muro (1.110 m) en lo alto de la hondonada del Infierno, bien arreglado al mismo lado de la pista. Pasamos junto a la roca del cabo Blanc en la sierra de Les Envistes, bajo la pista, y pronto llegamos al cruce de collado Ses Ferreres. El camino alcanza el collado Ses Ferreres ubicado en la misma carretera (BV-5114 km 27). Cruzamos la carretera y bajamos dirección a la masía del Puig. Seguimos en este último tramo del recorrido el sendero indicado como GR-5.2 que bordea la cabecera del valle alto del naciente Tordera hasta Sant Marçal.
Todo el recorrido coincide con uno de los tramos de la Tourdera.

PictographBridge Altitude 0 ft

Bell pont medieval d'una arcada que dona accés a la masia del mateix nom. L'època de construcció de l'edifici es situa al segle XV i la seva funció primitiva era la fabricació comercial de pipes de fumar. A partir de 1881 el molí va ser dedicat a la producció farinera que durà fins als anys 60. Actualment s'ha reconvertit en un restaurant.

L'antiga masia del Colls, es troba situada a una impressionant elevació que domina visualment les fondalades d'aquest sector. Antigament era un important punt de reunió d'antics camins ramaders que pujaven a les valls altes del Montseny, ja que és a mig camí de la vall de santa Fe i la de Sant Marçal.

Els "sots" son valls petites i profundes solcades per rierols o torrents. En aquest cas, la vegetació que predomina és una imponent fageda.

PictographTree Altitude 0 ft

La Roureda de Graners és un vestigi de roures de fulla grossa  (Quercus petraea) en la transició del paisatge mediterrani format per l'alzinar muntanyenc cap a la fageda centreeuropea. És un dels reductes de vegetació atlàntica conservada al Montseny.

Situat a 1.156m, es té una bonica perspectiva de les Agudes. Actualment hi ha un aparcament, en la carretera de Santa Fe a Sant Marçal.

És un impressionant finestral obert al cor del Montseny amb vista sobre els cims dels Matagalls i les Agudes. Des de temps medievals fou important per l'arribada de camins ramaders provinents de la vall d'Arbúcies, Viladrau o Palautordera per aprofitar les pastures dels emprius de Sant Marçal i de l'obaga de les Agudes i Santa Fe.

PictographMonument Altitude 0 ft

Límit administratiu entre parròquies, municipis i diòcesis. En aquest lloc es reunien els bisbes de Terrassa, Vic i Girona per deliberar sobre els seus assumptes sense sortir del seu territori. Diu la llegenda que en la ratificació d'un acord entre ells (rat fiat) donaren nom a la ratafia.

PictographFountain Altitude 0 ft

Es considera el naixement del riu Tordera. Fou construïda el 1966 sota el patrocini del poble del Montseny. Presidint l’entrada hi  ha un pedró amb una poesia de Guerau de Liost  dedicada a la "Font de Sant Marçal".