SL-C 58 La riera de Talamanca

November 24, 2020
November 2020

•   4.5 2 Reviews

near Talamanca, Catalunya (España)

[CA]

Punt d’inici: Punt d’Informació de Talamanca.

Passeig agradable per Talamanca i pel seu entorn amb pendent mitjà. L'itinerari transcorre per pistes ben marcades i és senyalitzat amb fites amb etiquetes blanques i verdes. Amb aquest itinerari descobrirem l'origen medieval de Talamanca a partir del seu patrimoni cultural i natural. Part de l'excursió passa pel massís de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, protegit des de 1972 per un pla especial i declarat parc natural el 1987.

És convenient portar calçat adequat, aigua i queviures, sobretot durant la primavera i l'estiu, ja que l'excursió transcorre per indrets assolellats i calorosos. Recordem que cal respectar el patrimoni arquitectònic i cultural que visitem, les propietats i el medi.

[ES]

Punto de inicio: Punto de Información de Talamanca.

Paseo agradable para Talamanca y por su entorno con pendiente media. El itinerario transcurre por pistas bien marcadas y es señalizado con hitos con etiquetas blancas y verdes. Con este itinerario descubriremos el origen medieval de Talamanca a partir de su patrimonio cultural y natural. Parte de la excursión pasa por el macizo de Sant Llorenç del Munt y l'Obac, protegido desde 1972 por un plan especial y declarado parque natural en 1987.

Es conveniente llevar calzado adecuado, agua y víveres, sobre todo durante la primavera y el verano, ya que la excursión transcurre por lugares soleados y calurosos. Recordemos que hay que respetar el patrimonio arquitectónico y cultural que visitamos, las propiedades y el medio.

PictographMonument Altitude 0 ft

Sovintegen allà on la vinya s'expandí durant els segles XVIII i XIX. S'utilitzaven per guardar les eines i aixoplugar-
se del mal temps quan la vinya era lluny del mas. A Talamanca l'expansió vinícola fou notable i significà la reculada del bosc, la bonança econòmica i el màxim demogràfic de 538 habitants el 1857. Fixeu-vos en l'arquitectura popular: l'amplada dels murs, la cúpula i els tascons (pedres anguloses) situats estratègicament per consolidar els murs sense cimentar (tècnica de la «pedra seca»). L'arribada de la fil·loxera (insecte que ofega els ceps) vers el 1890, provocà la crisi vinícola i de retruc, s'inicià la davallada demogràfica del poble.

PictographCastle Altitude 0 ft

L'edifici original, construït el segle XI, fou l'embrió del poble i el centre polític de la contrada. Formava part de la xarxa de castells adreçats a la defensa dels colons que repoblaren les terres conquerides als sarraïns. Al segle XII, l'amenaça sarraïna s'esvaí però el procés de feudalització ocasionà disputes entre castellans pel control del castell, succeint-se diverses sagues: els Cardona, els Talamanca, els Castellbell. El 1717, tropes borbòniques
enderrocaren el castell, fatalitat que compartiren bona part dels castells de la Catalunya Vella. Al segle XVIII, els Castellbell, construïren el casal senyorial amb la torre que veurem més endavant.

PictographMonument Altitude 0 ft

Forn d'obra per coure maons, rajols, cairons i teules.

La xarxa d'esglésies, construïda en territori conquerit als sarraïns, fou bàsica per donar servei religiós als colons. Santa Maria (segle XI), d'estil romànic, n'és un exemple. L'edifici actual mostra les ampliacions del segle XVIII que transformaren la planta original de creu llatina (una nau) en una planta basilical (tres naus). A la façana, destaca el rosetó, el campanar i la portalada amb dos arcs de mig punt dovellats, ornada amb arquivolta i capitells d'estil corinti. Darrera, l'absis és cobert amb volta de quart d'esfera i ornamentat amb arcuacions cegues i finestral de triple arcada. A l'interior, destaquen la coberta de volta de mig punt reforçada amb dos arcs torals de la nau central i el sarcòfag gòtic d'en Berenguer de Talamanca, mort el 1325.

PictographFountain Altitude 0 ft

Molí del Menut

Durant la repoblació (segle XI), alguns colons s'agruparen a la sagrera, però la majoria es dispersà en masies petites i aïllades organitzant l'explotació del territori: cereals, horta i ramaderia (ovelles, porcs, aviram). A l'edat moderna, millores tècniques transformaren els petits masos medievals en grans unitats econòmiques: al primer pis, l'àrea productiva; al segon, la residència, i al tercer, el rebost. El Molí del Menut n'és un exemple de petites dimensions. Hi destaquen els ginys del primer pis: premsa, tines i celler per produir vi, molí hidràulic per moldre gra i corrals per al bestiar. A l'exterior, fixeu-vos en la porta dovellada i el rellotge de sol.

Punt d'Informació de Talamanca

PictographRiver Altitude 0 ft

Riera de Talamanca

La sínia era una màquina per elevar aigua des d'un curs fluvial o un pou. Consisteix en dues rodes: l'una horitzontal, a la qual es comunica un moviment de rotació mitjançant un pal horitzontal mogut per un animal, i l'altra vertical, que engrana amb la primera i mou una sèrie de calaixos disposats al llarg d'una cadena sense fi, la part inferior de la qual va submergida en l'aigua del curs o del pou. En aquest cas, l'aigua s'obtenia d'una surgència natural que s'elevava fins a un safareig connectat a un sistema de canals que, per gravetat, la repartia pels horts del marge de la riera. La palanca de ferro, situada prop de la roda exterior, permetia escollir un dels diversos sistemes de canals existents per tal d'escollir l'hort que es volia regar.

Talamanca

• Photo of serliaclic
    serliaclic Feb 27, 2021

Ens ha agradat molt aquesta ruta. Nosaltres ens hem desviat en algun punt; hem baixat a veure la bauma, hem arribat fins al fornot... el que ens ha fet augmentar la ruta 1km aprox

• Photo of okokitsme
    okokitsme Oct 31, 2022

Una bona ruta per les immediacions de Talamanca, on es pr arribat en transport públic amb el suport del plan Bus Parc de la Diputació de Barcelona: agafes el Bus M11 a Terrassa a prop de l'estació de trens i arribes a Talamanca (i a Mura i altres pobles de la zona) bé de preu i sense cotxe.

L'únic problema que vaig tenir és que vaig fer la ruta en sentit contrari perquè preferia passar primer per l'altra banda i en un par d'ocasions Wikiloc em deia que estava fora de la ruta quan anava bé, o em volia fer entrar per camins que no existien (en teoria havia d'atravessar una roca! :D).

Amb una mica de sentit comú i les senyalitzacions a terra podies fer la ruta sense problemes tot i quan es suposava que anaves malament. Hi tornaré!