سخت حصار ۲۷۶۰ متر، گروه حوزوی آفاق

January 29, 2022
January 2022

near Mazra‘eh-ye Bābā Chenār, Qom (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۷۲ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

🏔صعود به قله ۲۷۶۰ متری سخت حصار 🏔

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۱.۴ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۹۱۳ متر
سطح برنامه : سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: 🏕 قله سخت حصار با ارتفاع بالغ بر ۲۷۶۰ متر از سطح دریا، مرتفع ترین قله در زاویه جنوبی جاده سلفچگان به اراک است. نزدیک ترین روستا در جهت شمال راهجرد و در جهت جنوب راوه می باشد. این قله که بر فراز مجموعه ای از کوههای مستقل و دره های زیبای آن قرار دارد، حتی از قم نیز به خوبی دیده می شود. منطقه معروف پلنگ دره نیز دامنه ها و دره های این قله را پوشش می دهد.

🏕قله سخت حصار چهار مسیر صعود دارد. دو مسیر از مبدا روستای راوه، با عبور از مزرعه رحیم آباد از طریق دره بید و دره باجول به قله منتهی می گردند. دو مسیر نیز از سمت روستای راهجرد وجود دارد. اولین مسیر از طریق جاده ای خاکی که از انتهای راهجرد (به سمت سلفچگان) به سمت شرق جدا شده و به دره شمالی قله می رسد. مسیر دوم نیز دو کیلومتر قبل از راهجرد با امتداد جاده خاکی به سمت جنوب به مزرعه ذره خانی منتهی شده که آنجا با پیمایش دره بین دوقله سخت حصار و قبله، و در ادامه با صعود یال جنوب غربی ، قله سخت حصار در دسترس خواهد بود.

🏕 چهارمین صعود گروه آفاق به این قله زیبا، از جهت روستای راوه با پیمایش دره بید در مسیر رفت و دره باجول در مسیر بازگشت برنامه ریزی شد که با صعود کامل همه همراهان به پایان رسید. هر دو دره در مسیر رفت و برگشت، دارای طبیعت زیبا، مناظر کوهستانی بدیع، باغات، چندین چشمه و قنات می باشد. بارش برف روز گذشته بخش زیادی از مسیر صعود و فرود را در برگرفته بود. با عبور از باغات دره بید، پیمایش سنگین و برفکوبی آغاز شد. وجود برف بر روی سلسله کوه های مشرف بر دره بید، نمای هیمالیایی به منطقه بخشیده بود. وزش باد سرد و شدید در آخرین گردنه منتهی به قله، کار صعود را اندکی سخت کرد اما با افزایش پوشش لازم، مشکل برطرف شد و با عبور از گردنه، باد نیز فروکش کرد.

🏔 فتح قله با زیارت گروهی دیگر از کوهنوردان قمی همراه شد که از دره باجول صعود کرده بودند. نمای زیبای زمستانی روح انسان را جلا می بخشید. حرکت ابرها در نزدیکی قله حس پرواز را تداعی می کرد. اندکی استراحت بر فراز قله و سپس آغاز مسیر بازگشت از مسیر زیبای دره باجول به همراه اندکی سرسره برفی لذتبخش. بخش های برفی دره باجول را تا تنگه صخره ای آن با احتیاط پایین آمده و ادامه مسیر تا مزرعه رحیم آباد با سرعت طی شد.مسیر بازگشت در کنار قنات رحیم آباد و با استفاده از آب گوارای آن پایان یافت.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

• Photo of HADI MOHAMMADPOUR
    HADI MOHAMMADPOUR Jun 2, 2022

احسنت . این دو مسیر بهترین مسیرهای صعودن که هردو زیبا هستند
    در ضمن اکثرا مسیر دره بید رو بلد نیستند و فقط از دره سمت راستی دره باجول صعود می کنند