Sittard-Hillensberg-Doenrade-Windraak-Sittard 9.6 km

Photo ofSittard-Hillensberg-Doenrade-Windraak-Sittard 9.6 km Photo ofSittard-Hillensberg-Doenrade-Windraak-Sittard 9.6 km Photo ofSittard-Hillensberg-Doenrade-Windraak-Sittard 9.6 km

October 15, 2018
October 2018

near Hillensberg, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Wandeling met name over veldwegen tussen Sittard (wijk Haagsittardpark), Hillensberg, Doenrade en Wintraak. Horeca in Doenrade en in Wintraak (zo’n 200 m van de route aan de N276). De route start op de Lahrweg aan de grens. We zijn zelf gestart vanuit de aangrenzende wijk Haagsittardpark, waar je eventueel kunt parkeren.
Je loopt over de grens het Trichterweggetje (zandpad) een stukje omhoog en loopt dan over veldwegen en een klein stukje asfalt richting Hillensberg, met mooi uitzicht op de velden en bossen richting Wehr. Je loopt het dorp binnen via een klein paadje en loopt dan om de Pfarrkirche St. Michael heen en dan naar beneden over de Bergstrasse. Bij het kruispunt met de Lahrstrasse ga je oostelijk over de asfaltweg richting Bingelrade om bij de grens een veldweg te kiezen die je de berg opvoert naar de Bekkerveldweg. Boven loop je Doenrade in. Eerst gaat het over de kleine Achter ’t Gokken weggetje, en dan door de Kerkstraat, waarbij je langs de Sint-Jozefkerk loopt. Bij de gasterie loop je het Sittardergats in naar beneden, een mooie holle weg. Bij het Sittarder Gatske en de Kloosterweg loop je de heuvel op richting Windraak, met mooi uitzicht richting Huis Watersley stichting. In Windraak daal je gelijk af richting Watersley (tenzij je eerst wilt lunchen bij Windraak31). Beneden loop je langs de boerderij en de waterberging door het dal naar de grens. Bij de grenspaal loop je het bospad de heuvel op. Boven loop je over veldwegen (hamster gebied) tot je bij een voetpad komt dat je door een holle weg en een fruitboomgaard met grazende koeien beneden achter de Lahrhoeve doet uitkomen. Hier loop je achter langs, langs de nieuwe waterberging terug naar de Lahrweg en terug naar de start van de wandeling.

Bospad

Bospad steiler omhoog. Er gaat een MTB en een voetpad omhoog vanaf de grenspaal door het hellingbos. Boven heb je een mooi uitzicht richting Windraak

Doenrade

Dorpje Doenrade met Sint-Jozefkerk

Grensovergang Lahrweg

De Lahrweg wordt hier de Lahrstrasse, en het Trichterweggetje loopt langs de grens omhoog

Grenspaal

Grenspaal 292

Grensweg naar Bekkerveldweg

Veldweg langs de grens omhoog. Brengt je boven bij de Bekkerveldweg

Hillensberg

De Bergstrasse in Hillensberg

Kloosterweg

Asfaltweggetje over de heuvel richting Windraak met uitzicht op Huis Watersley

Langs waterberging

Pad langs de nieuwe waterberging

Natte weg

Hier verzamelt water zich in de veldweg tot een soort permanente vijver

Pad naar grens

Pad door het droogdal langs de boerderij naar de grens

Pad naar Hillensberg

Veldweg en dan wandelpad naar Hillensberg

Sittardergats

Mooie holle weg

Veldweg

Een veldweg boven op de Kollenberg

Voetpad naar Lahrweg

Voetpad naar beneden door holle weg en boomgaard