Sillisit - Camp. Dag 1 på Sillisit - Narsaq tur

Photo ofSillisit - Camp. Dag 1 på Sillisit - Narsaq tur Photo ofSillisit - Camp. Dag 1 på Sillisit - Narsaq tur Photo ofSillisit - Camp. Dag 1 på Sillisit - Narsaq tur

August 1, 2021
September 2011

This is a group of trails :

near Qassiarsuk, Kujalleq (Grenlandia)

2-dags tur Sillisit – Narsaq
Turen er vandret i september 2011. Dele af ruten, som vi gik den, er delvist markeret med varder, og på første del er der også masser af fårestier, men turen kræver også, at man selv kan finde vej, især i højfjeldet før Narsaq. Kort: Vandrekort Sydgrønland. Narsaq. 1:100.000

Dag 1. Sillisit – Camp. Længde ca. 25 km.

Fra fåreholderstedet Sillisit fulgte vi markvejen langs kysten til den sidste mark, og fortsatte på fåresti op mod antennen på fjeldet Naajat. Herfra går det i nærmest helt lige retning og i samme højde mod vest-sydvest og ofte på sti, til nødhytten der ligger ved elven, som fører ned til Ilua og fåreholderstedet Ipiutaq. Nødhytten ligger på den anden side af elven, når man kommer fra Sillisit, lige hvor elven knækker 90 grader mod syd. Nødhytten er konstrueret som et lukket shelter med en briks, og man kan fint overnatte 3-4 personer, men hvis man er startet ved Sillisit om morgenen, er der bare 4,5-5 timers vandring til hytten, og det er lidt for tidligt at overnatte på en dag med godt vejr. Vi fortsatte derfor fra hytten en smule op og udenom knolden med kote 725 på kortet, og derefter videre på en fin fåresti, igen i vest-sydvestlig retning, og i samme højde, på sletten bag højderyggen over Ilua. For enden af sletten/dalen fulgte vi den lille elv opad gennem slugten mod nord. Vi tog ikke den første, men den anden sideelv på venstre hånd, som fortsætter opad forbi en lille sø og gennem et pas i ca 810 m.’s højde. Vi fortsatte et lille stykke ned på den anden side af passet, og fandt et lille fladt sted på den stenede skråning at overnatte.

Dag 2. Camp – Narsaq. Længde ca. 15 km.
Fra vores camp fortsatte vi videre ned af slugten, som er en blanding af blokmark og græs, over den lille elv i bunden og op på den anden side. Her fortsatte vi over det laveste punkt, stadig i sydvestlig retning, gennem ren stenmark uden nogen form for vegetation, og med flot udsigt til de dybe kløfter, der løber ned mod Ilua og fjorden Tunulliarfik samt Redekammen på den anden side af fjorden. I det sidste pas får man udsigt til den store sø Taseq, og herfra er der igen rute med varder ned til søen, langs dens nordlige bred, og ud over skråningen ned til Narsaq Elven. Fra toppen af skråningen har du direkte udsigten over til Kvanefjeldet, hvor en grusvej slynger sig op til den tilmurede mineindgang. Efter nedstigning til dalen, holdt vi os på den sydlige side af elven hele vejen ind til Narsaq. Der er stier at gå på, og elven kan være farlig at krydse med meget strøm og vand.