Photo ofSierra de Sallinas, langs de toppen van Cerro Laurel en la Capilla en naar de grot Lagrimal Photo ofSierra de Sallinas, langs de toppen van Cerro Laurel en la Capilla en naar de grot Lagrimal Photo ofSierra de Sallinas, langs de toppen van Cerro Laurel en la Capilla en naar de grot Lagrimal

1926
February 27, 2021
February 2021

near Hoya del Mollidar, Murcia (España)

Mooie wandeling door de Sierra de Salinas een berggebied tussen Pinoso, Salinas en Yecla.
We bezoeken een grote grot Lagrimal en staan op de toppen van de Cerro Laurel en van La Capilla met prachtige vergezichten.

Eerst rijden we met de auto vanaf camping "El Tranquilo" gelegen tussen Pinoso en Jumilla naar de parkeerplaats onder de bergketen. We parkeren tussen de amandelbomen onder een verzameling gebouwen. Een van de gebouwen is het natuureducatie-centrum en een ander gebouw is een herberg volgens het bordje bij de ingang. Hierop staat ook uitgelegd wie de oorspronkelijke bewoners waren van deze boerderij.

Vanaf de parkeerplaats gaan we gelijk steil omhoog. Na twee kilometer lopen bereiken we een smalle asfaltweg, de "Pista Sierras Salinas" en deze gaan we rechtsaf een klein stukje volgen totdat we linksaf kunnen de gravelweg op naar boven tot aan de brandwachttoren op de top van Cerro Laurel. We zijn op 1171 meter hoogte.
We genieten van het uitzicht en gaan dan weer onderweg.

Eerst een klein stukje naar beneden maar dan weer steil omhoog totdat we boven op het plateau staan en linksaf het smalle paadje volgen. Geleidelijk lopen we nog een stukje hoger en precies op de provinciegrens van Murcia en Valenciana staan we op de hoogste top, de Capilla op 1238 meter. Natuurlijk maken we een fotootje waarbij we op de cilindervormige betonnen paal staan.

De afdaling is het eerste stuk langs de klif/bergkam met fraaie uitzichten op de vallei richting Pinoso.
Bij de kruising van paden gaan we linksaf verder afdalen door een prachtige Barranco met aan beide zijden pijnbomen op steile hellingen. Veel bomen zijn omgevallen een vormen grillige opstakels op het pad.

We bereiken een gravelweg en deze gaat naar het informatiebord bij de kruising met de eerder genoemde asfaltweg "Pista Sierras Salinas". Deze steken we recht over om verder over een bospad af te dalen naar de prachtige grot "Lagrimal"

In deze gigantische grot woonde al 5000 jaar voor Chr. mensen. Op het infobord wordt dit uitgelegd.
Wij dalen verder af door het bos en krijgen "onze" parkeerplaats in het vizier. Nog een steil stuk overwinnen en we staan beneden op de gravelweg die we linksaf opgaan en die uitkomt bij de parkeerplaats.

Deze route hebben we naar het idee van BertoCueva, eigenaar van B&B Casa de Cinco Hermanos. http://www.casadecincohermanos.com

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCar park Altitude 2,484 ft

Start en parkeerplaats

Rechtsaf omhoog

Halverwege de steile klim

Links aanhouden

Photo ofBrandwacht-toren op de top van Cerro Laurel op 1171 meter Photo ofBrandwacht-toren op de top van Cerro Laurel op 1171 meter Photo ofBrandwacht-toren op de top van Cerro Laurel op 1171 meter

Brandwacht-toren op de top van Cerro Laurel op 1171 meter

Links aanhouden over het plateau

Top van La Capilla op 1238 meter

Uitkijkpunt

Linksaf afdalen

Hier de gravelweg op

Bij het infobord recht oversteken