Sicilia - SS185 -Rocca di Novara-Monte Ritagli di Lecca 2019 04-sep

Photo ofSicilia - SS185 -Rocca di Novara-Monte Ritagli di Lecca 2019 04-sep Photo ofSicilia - SS185 -Rocca di Novara-Monte Ritagli di Lecca 2019 04-sep Photo ofSicilia - SS185 -Rocca di Novara-Monte Ritagli di Lecca 2019 04-sep

December 6, 2020
September 2019

near Novara di Sicilia, Sicilia (Italia)

Nederlands - Español - English

Voor de eerste maal in Italië, nl. 2 weken op vakantie in Sicilië: we hadden misschien geen schitterend weer, maar toch hebben we iedere dag onze geplande wandeling kunnen maken en hebben een prachtige vakantie doorgebracht.
De wandeling begint dadelijk te klimmen, eerst in zigzag over een brede bosweg, en na 1km bereiken we open terrein met recht voor ons de Rocca Leone en Rocca Novara (= Rocca Salvatesta). Aan de linkerkant ligt het dorpje Novara di Sicilia verscholen in een vallei tussen de bergen en de erachterliggende zee in de Golf van Milazzo. Aan de linkerkant van deze Golf is op een hoge rots het Santuario della Madonna del Tindari zichtbaar.
Nog steeds stijgend volgt de wandeling een grazige landweg tussen hoge varens waartussen zich koeien, geiten en schapen schuilhouden. De landweg loopt voorlangs aan de voet van de Rocca Leone en Rocca Novara, nog steeds door een zee van groen. We passeren een pad dat van links uit de varens tevoorschijn komt: dit is straks onze terugweg.
Na 2,8km en nadat de landweg de Rocca Novara reeds gepasseerd is, komen we aan een kruispunt met uitzicht over een vallei met o.a. het dorpje Evangelisti. Alhoewel de Rocca Novara er immens steil en onoverwinnelijk uitziet, vertrekt van hieruit een pad schuin achterlangs langswaar het mogelijk is om eenvoudig en snel (± 30 min.) bovenop de Rocca te geraken ! Zeker doen ! De top is eigenlijk een grazig plateau waarop een kruis staat, met een indrukwekkend 360°-uitzicht en vanwaar het hele wandelgebied te overzien is.
Terug op het kruispunt draait de wandelweg linksaf, we passeren een ander kruispunt op een zadel, en gaan rechtsaf naar de Monte Ritagli di Lecca. Dit is een heel gevaarlijke plaats: plots bevinden we ons hier op een klip waarachter zich een afgrond met steil aflopende wanden bevindt ! Maar het loont de moeite, want het uitzicht over het dal van Fantina is prachtig en het gesteente in de gapende diepte is heel kleurrijk.
We keren nu terug richting Rocca Novara. Op het kruispunt op het zadel slaan we rechtsaf een bosweg in, en volgen die gedurende 2km. Na 7,8km verlaten we het bos en steken de brede kom van de vallei over: lichtjes dalend volgen we eerst het pad doorheen weiden, kruisen het beekje San Giorgio, maar daarna gaat het doorheen hoge varens lichtjes stijgend terug naar de grazige landweg van de heenweg aan de voet van de Rocca Leone en Rocca Novara. Die landweg bereiken we na 9,1km, en van hieruit is het nog 1,5km tot aan het vertrekpunt.

Por primera vez en Italia, dos semanas de vacaciones en Sicilia: aunque el tiempo fue cambiante, pudimos hacer nuestro paseo planeado cada día y pasamos unas vacaciones estupendas.
La caminata comienza a subir inmediatamente, primero en zigzag por una amplia carretera forestal, y después de 1 km llegamos a un terreno abierto con Rocca Leone y Rocca Novara (= Rocca Salvatesta) delante de nosotros. A la izquierda, el pueblo de Novara di Sicilia está escondido en un valle entre las montañas, y el mar detrás de ellas en el Golfo de Milazzo. En el lado izquierdo de este Golfo, el Santuario della Madonna del Tindari es visible sobre una roca alta.
Aún ascendiendo, la caminata sigue un camino rural cubierto de hierba entre helechos altos con vacas, cabras y ovejas escondidas entre ellos. El camino rural recorre delante al pie de Rocca Leone y Rocca Novara, todavía a través de un mar de vegetación. Pasamos un camino que emerge de los helechos de la izquierda: será nuestro camino de regreso más tarde.
Después de 2,8 km y después de que el camino rural ya haya pasado la Rocca Novara, llegamos a un cruce con vistas a un valle con entre otros el pueblo de Evangelisti. Aunque la Rocca Novara parece inmensamente empinada e invencible, desde aquí parte un sendero en diagonal casí atrás de la montaña, por donde es posible subir a la cima de la Rocca fácil y rápidamente (± 30 min.). ¡ Hazlo ! En realidad la cumbre es una meseta cubierta de hierba con una cruz, y con una vista impresionante de 360° y desde donde puedes ver toda la zona de la caminata.
De vuelta en el cruce, el itinerario gira a la izquierda, pasamos otro cruce en una silla de montar y giramos a la derecha hacia Monte Ritagli di Lecca. Este es un lugar muy peligroso: de repente nos encontramos aquí en un acantilado detrás del cual hay un abismo con paredes muy inclinadas ! Pero vale la pena, porque la vista sobre el valle de Fantina es hermosa y las rocas en las enormes profundidades son muy coloridas.
Volvemos hacia la Rocca Novara. En el cruce de la silla de montar giramos a la derecha por un camino forestal y lo seguimos durante 2 km. Después de 7,8 km dejamos el bosque y cruzamos el ancho cuenco del valle: primero, descendiendo ligeramente seguimos el camino a través de prados, cruzamos el arroyo San Giorgio, pero luego subimos ligeramente a través de helechos muy altos al herboso camino de ida al pie de Rocca Leone y Rocca Novara. Llegamos a ese camino rural después de 9,1 km, y desde aquí es otro 1,5 km hasta el punto de partida.

For the first time in Italy, a two-week holiday in Sicily: maybe the weather wasn't great, but still we could make the planned walk every day and had a great time.
The hike begins to climb immediately, first zigzagging along a wide forest road, and after 1 km we reach open terrain with Rocca Leone and Rocca Novara (= Rocca Salvatesta) in front of us. On the left, the village of Novara di Sicilia is hidden in a valley between the mountains, and the sea behind them in the Gulf of Milazzo. On the left side of this Gulf, the Santuario della Madonna del Tindari is visible on a high rock.
Still ascending, the hike follows a grassy country lane between tall ferns with cows, goats and sheep hidden among them. The country road runs ahead at the foot of Rocca Leone and Rocca Novara, still through a sea of vegetation. We pass a path emerging from the ferns on the left: it will be our way back later.
After 2.8 km and after the rural road has already passed the Rocca Novara, we come to a crossroads with views of a valley with among others the village of Evangelisti. Although the Rocca Novara seems immensely steep and invincible, from here a path starts diagonally almost behind the mountain, so it is possible to climb to the top of the Rocca easily and quickly (± 30 min.). Do it ! Actually the summit is a grassy plateau with a cross, and with an impressive 360°-view and from where you can see the entire area of the trek.
Back at the junction, the itinerary turns left, we pass another junction on a saddle and turn right towards Monte Ritagli di Lecca. This is a very dangerous place: suddenly we find ourselves here on a cliff behind which there is an abyss with very steep walls ! However, the view over the Fantina valley is beautiful and the rocks in the vast depths are very colorful.
We return in the direction of the Rocca Novara. At the junction on the saddle we turn right onto a forest path and follow it for 2 km. After 7.8 km we leave the forest and cross the wide bowl of the valley: first, descending slightly we follow the path through meadows, we cross the small San Giorgio stream, but then we climb slightly through very tall ferns to the grassy country lane at the foot of Rocca Leone and Rocca Novara, that we already know from the way there. We reach that country road after 9.1 km, and from there it is another 1.5 km to the starting point.