Sicilia - Albergo Le Betulle-Grotta del Gelo 2019 05-sep

Photo ofSicilia - Albergo Le Betulle-Grotta del Gelo 2019 05-sep Photo ofSicilia - Albergo Le Betulle-Grotta del Gelo 2019 05-sep Photo ofSicilia - Albergo Le Betulle-Grotta del Gelo 2019 05-sep

1985
July 24, 2020
September 2019

near Solicchiata, Sicilia (Italia)

Nederlands - Español - English

Voor de eerste maal in Italië, nl. 2 weken op vakantie in Sicilië: we hadden misschien geen schitterend weer, maar toch hebben we iedere dag onze geplande wandeling kunnen maken en hebben een prachtige vakantie doorgebracht.
Vertrekkend van Piano Provenzana (Etna Nord) begint de wandeling met een klim doorheen de reusachtige lavavelden van het jaar 2002, waarin her en der nog bleke skeletten van dode bomen staan of liggen. De eerste 2km klimmen we van 1.790m naar 1.990m opzij van de Monte Nero, om dan de volgende 2km terug af te dalen naar … 1.790m.
Aanvankelijk wandelen we over een brede weg, maar na 1,2km slaan we haaks rechtsaf en volgen dan een smal maar duidelijk zichtbaar pad. In de buurt van de Monte Nero loopt het pad even doorheen een iets groenere strook, en gaat dan verder doorheen het lavaveld van 1879.
Door de laaghangende bewolking was de omgeving somber en spookachtig, en kleurde de lava donker tot zwart. Maar na 2,7km bereikten we het bos en … brak ook de zon doorheen de wolken.
We picknickten 's middags aan de Rifugio Timparossa.
Na 4km verlaten we de brede bosweg naar links en nemen het bospad als binnenweg. Na het bos loopt de wandeling verder doorheen de eindeloze AA- en Pahoehoe-lavavelden van 1947. Na 5,7km komt van rechts het pad naar de Grotta dei Lamponi erbij, en begint de klim naar de Grotta del Gelo. We passeren eerst de Monte dei Morti, vervolgens de Grotta di Aci (een eindeloos diep gat) en bereiken dan ons einddoel: de Grotta del Gelo. Terugkeren doen we langs dezelfde weg.
Tijdens het afdalen in de Grotta del Gelo zakte de temperatuur merkelijk, slechts enkele meters lager zorgde telkens reeds voor een heel verschil ! Op het diepste punt was onze adem dan ook zichtbaar als wolkjes, en vonden we zelfs een beetje ijs (op het einde van de zomer).
Bij het verlaten van de grot werden we volledig verrast door een plotse kletterende donderslag vlakbij, waardoor we er vliegensvlug vandoor gingen, maar gelukkig volgde het onweer ons niet en bleef het helder weer op onze terugweg.
Toen we terug bij de Monte Nero kwamen, vertoonde de Etna duidelijk tekenen van beginnende activiteit, terwijl we slechts 2 dagen tevoren nog een wandeling maakten met een gids op de top !
Op onze laatste avond in Sicilië zagen we op de webcams duidelijk grotere activiteit en om 21u30 vertrokken we uit het hotel: eerst reden we naar Rifugio Sapienza (Etna Sud), maar het beste uitzicht kregen we hier aan de Piano Provenzana (Etna Nord) !.

Por primera vez en Italia, dos semanas de vacaciones en Sicilia: aunque el tiempo fue cambiante, pudimos hacer nuestro paseo planeado cada día y pasamos unas vacaciones estupendas.
A partir de Piano Provenzana (Etna Nord), la caminata comienza con una subida a través de los enormes campos de lava del año 2002, en los que aquí y allá todavía hay esqueletos pálidos de árboles muertos. Los primeros 2 km subimos de 1.790m a 1.990m al lado de Monte Nero, y descendimos los siguientes 2 km a ... 1.790m.
Inicialmente caminamos por un camino ancho, pero después de 1,2 km giramos a la derecha en ángulo recto y seguimos un sendero estrecho pero claramente visible. Cerca del Monte Nero, el sendero pasa brevemente a través de una franja ligeramente más verde, y continúa a través del campo de lava de 1879.
Por las nubes bajas, el área era sombría y espeluznante, la lava coloreaba oscura a negra. Pero después de 2,7 km llegamos al bosque y ... el sol también atravesó las nubes.
Hicimos picnic al Rifugio Timparossa.
Después de 4 km, dejamos el ancho camino forestal a la izquierda y tomamos el sendero forestal como un atajo. Después del bosque, la caminata continúa a través de los interminables campos de lava AA y Pahoehoe de 1947. Después de 5,7 km, el camino hacia la Grotta dei Lamponi se agrega desde de la derecha y comienza el ascenso a la Grotta del Gelo. Primero pasamos el Monte dei Morti, luego la Grotta di Aci (un hoyo profundo e interminable) y por fin alcanzamos nuestro objetivo final: la Grotta del Gelo. Regresamos por la misma ruta.
Durante el descenso en la Grotta del Gelo, la temperatura bajó notablemente, ¡ solo unos pocos metros más abajo ya hicieron una gran diferencia ! En el punto más profundo, por el frío nuestra respiración era visible como nublitas, e incluso encontramos un poco de hielo (al final del verano).
Cuando salimos de la cueva nos sorprendió completamente un trueno repentino muy cerca, por lo que huimos rápidamente, pero afortunadamente la tormenta no nos siguió y el tiempo quedó claro en nuestro camino de regreso.
Cuando volvimos a Monte Nero, el Monte Etna claramente mostró signos de actividad de inicio,
¡ mientras que caminamos con un guía en la cima solo 2 días antes !
Al última noche en Sicilia, vimos claramente más actividad en las cámaras web y a las 9:30 pm salimos del hotel: primero fuimos a Rifugio Sapienza (Etna Sud), pero obtuvimos la mejor vista aquí en el Piano Provenzana (Etna Nord).

For the first time in Italy, a two-week holiday in Sicily: maybe the weather wasn't great, but still we could make the planned walk every day and had a great time.
Starting from Piano Provenzana (Etna Nord), the hike begins with a climb through the huge 2002 lava fields, where pale skeletons of dead trees are still standing and laying here and there. The first 2 km we climb from 1,790m to 1,990m next to Monte Nero, and we descend the following 2 km to ... 1,790m.
Initially we follow a wide path, but after 1.2 km we turn right in a right angle and follow a narrow but clearly visible trail. Near Mount Nero, the trail briefly passes through a slightly greener strip, and continues through the 1879 lava field.
Due to the low clouds, the area was gloomy and creepy, the lava colored dark to black. But after 2.7 km we reached the forest and ... the sun also pierced the clouds.
We picnicked at the Rifugio Timparossa.
After 4 km, we leave the wide forest path to the left and take a forest trail as a shortcut. After the forest, the hike continues through the endless 1947 AA and Pahoehoe lava fields. After 5.7 km, the path to Grotta dei Lamponi comes from the right and the ascent to Grotta del Gelo begins. First we pass the Monte dei Morti, then the Grotta di Aci (an endless deep hole) and finally we reach our final goal: the Grotta del Gelo. We return by the same route.
During the descent into the Grotta del Gelo, the temperature clearly dropped, only a few meters lower already made a big difference ! At the deepest point, due to the cold, our breathing was visible as little clouds, and we even found some ice (at the end of the summer).
When we left the cave a sudden and very close thunder surprised us completely, so we fled quickly, but fortunately the thunderstorm didn’t follow us and the weather remained clear on our way back.
When we returned to Monte Nero, Mount Etna clearly showed signs of starting activity, while we hiked with a guide at the top just 2 days before !
On our last night in Sicily, we clearly noticed more activity on the webcams and at 9:30 pm we still left the hotel: first we drove to Rifugio Sapienza (Etna Sud), but the best view we got here at Piano Provenzana (Etna Nord).

PictographPhoto Altitude 0 ft

PictographPanorama Altitude 0 ft

PictographCave Altitude 0 ft

Photo ofen el camino de vuelta: vista panorámica al norte Photo ofen el camino de vuelta: vista panorámica al norte Photo ofen el camino de vuelta: vista panorámica al norte

en el camino de vuelta: vista panorámica al norte