Photo ofشاغوله به آلادیزگه از مسیر ساری بولاغ (99.07.11) / shaghooleh to aladizgeh from sari bolag route Photo ofشاغوله به آلادیزگه از مسیر ساری بولاغ (99.07.11) / shaghooleh to aladizgeh from sari bolag route Photo ofشاغوله به آلادیزگه از مسیر ساری بولاغ (99.07.11) / shaghooleh to aladizgeh from sari bolag route

October 2, 2020
October 2020

•   4.9 24 Reviews

near Moshend, Gīlān (Iran)

اولین برنامه پیاده روی گروه آخار در پاییز ۹۹ مسیر فوق العاده زیبا و جذابی بود که از قبل به زیباییهایش واقف بودیم و امید به رقم زدن یک روز با شکوه را داشتیم
مسیری که از روستای شاغوله واقع در منطقه حیران و بهارستان شروع میشد و با عبور از ییلاقها و تخته سنگهای جالب توجه در نهایت به روستای آلادیزگه ختم میشد
بعد از پیاده شدن از ماشین در روستای شاغوله و بستن بار و بندیل و آماده سازی کوله ها ، ساعت ۷ صبح را نشون میداد که به راه افتادیم
بعد از دو ساعت پیاده روی و عبور از داخل جنگل و دشت سرسبزی که در وی پوینت ها مشخص شده است به منطقه و ییلاق ساری بولاغ رسیدیم و بساط صبحانه را پهن کردیم
ساری بولاغ محل اتراق بسیاری از طبیعت گردان است که برای استراحت و صرف صبحانه یا نهار اونجا رو انتخاب میکنند که دلیل آن هم سرسبزی و طراوت بسیار زیاد اونجا هست و البته وجود چشمه ای خنک و گوارا که این امکان را فراهم میسازد
بعد از صبحانه به راه می افتیم و در حالیکه آفتاب با انرژی بیشتری می تابد به طرف سنگ ستوم حرکت میکنیم، بالای ساری بولاغ فضای هموار و سرسبزی وجود دارد که
بینهایت زیباست و به خاطر مرتفع بودنش میشه بخوبی تپه ها و جنگلها و مناظر و حتی جاده حیران رو بخوبی مشاهده کرد و لذت برد
پس از طی ۴ کیلومتر در مدت دو ساعت به ستوم داشی میرسیم که راجع بهش توضیح دادم
با عبور از بغل سنگ ستوم ، به اولین صخره و نمادی که برمیخوریم ،چوبان داشی است و در حدود یک کیلومتری از سنگ ستوم جا خوش کرده و مقصد افرادی است که از خانبلاغی به اینجا میان و باز میگردند یا شاید به طرف پایین و به سمت گیلده یا بهارستان یا حتی مشند ادامه مسیر میدهند
لازم به ذکر است که به علت عدم ارتباط مناسب با
جی پی اس مسیر ثبت شده در این نقطه با پرش همراه بوده است و لازمه که بهش دقت کنید
و اما زیباترین نماد این مسیر سنگی هست به شکل کفش که روی تخته سنگ بزرگی قرار گرفته است
باشماخ داشی از بس طبیعی و واقعی بنظر میرسد که در وهله اول چشم هر بیننده ای را خیره میکند و آدم به این فکر میکند که حتما این سنگ زیبا را به این شکل تراشیده اند در حالیکه به هیچ وجه چنین نبوده و این اثر تنها گوشه ای از قدرت و خلاقیت پروردگار بی همتاست که در وجود همچین سنگ با شکوهی جلوه کرده است
پس از عبور از باشماخ داشی فقط دو کیلومتر دیگر تا ییلاق خانبلاغی فاصله داریم که میتوانید در مدت چهل و پنج دقیقه آن را بپیمایید
طبق هماهنگی با راننده ،گروه پس از رسیدن به خانبلاغی از طریق جاده خاکی گاز یولی به سمت آلادیزگه به راه افتاد و بعد از یک و نیم کیلومتر پیاده روی به ماشین ون آقا جاوید که به سمت ما در حرکت بود ، رسید
شاکریم خداوند را که به ما نعمت سلامتی بخشیده تا از دیدن عظمت و زیباییهای خلقتش بوجد آمده و هر لحظه شکرگزار لطف بیکرانش در حق خودمان باشیم
پاییز ۹۹ _ مهدی طبیب وند

The first walking program of Akhar group in the fall of 1399 was a very beautiful and attractive route that we were already aware of its beauties and we hoped to have a glorious day.
The route started from Shagholeh village located in Heyran and Baharestan region and ended with passing interesting summers and boulders to Aladizgeh village.
After getting out of the car in the village of Shagholeh and tying the luggage and packing and preparing the bags, it showed at 7 in the morning that we were leaving.
After two hours of walking and passing through the forest and the green plain marked in the points, we reached the area and summer of Sari Bolagh and spread the breakfast table.
Sari Bolagh is the destination of many nature lovers who choose to relax and have breakfast or lunch because of the lush greenery and freshness, and of course the presence of a cool and refreshing spring that provides this possibility.
After breakfast we walk and while the sun shines with more energy we move towards the stone of Sotom, above Sari Bolagh there is a smooth and green space that
It is extremely beautiful and because of its height, you can see and enjoy the hills, forests, landscapes and even the heyran road.
After 4 km, we will reach Sotom Dashi in two hours, which I explained about
Passing the side of Sang-e-Satoom, the first rock and symbol that we come across is Chooban Dashi and it is located about one kilometer from Sang-e-Satoom and it is the destination of people who come here and return from Khanbalaghi or maybe down and towards Giladeh or Baharestan or even Mashand continue the route
It should be noted that due to lack of proper communication with
GPS The route recorded at this point was accompanied by a jump and you need to pay attention to it
But the most beautiful symbol of this path is a stone in the shape of a shoe that is placed on a large boulder
Bashmakh Dashi seems very natural and real, which in the first place dazzles the eyes of every viewer, and one thinks that this beautiful stone must have been carved in this way, while it was not like that at all, and this work is just a corner. It is unparalleled in the power and creativity of God that He has appeared glorious in the presence of such a stone
After crossing Bashmakh Dashi, we are only two kilometers away from Khanbolaghi summer, which you can walk in forty-five minutes.
According to the coordination with the driver, after reaching Khanbolaghi, the group set off towards Aladizgeh via the Gaz yolli dirt road, and after a one and a half kilometer walk, reached the car of Mr. Javid, who was moving to us.
We thank God for giving us the blessing of health so that we can see the greatness and beauty of His creation and be thankful for His infinite grace in our own right at every moment.
Fall 99 - Mehdi Tabibvand

طلوع آفتاب

منظره طلوع آفتاب که از داخل جنگل بسیار زیبا جلوه میکرد

دشت سرسبز

ییلاق سرسبز و دشت هموار که روستاییان دامهایشان را برای چرا می آورند

چشمه ای که ظاهرا از درون تخته سنگ بزرگی جاری میشود و اهالی در پای آن حوضچه چوبی از تنه درخت کنده اند

چشمه دیگری که به فاصله نزدیکی از قبلی قابل مشاهده می باشد

درختان ازگیل

درختان ازگیل که هنوز میوه هایشان کال و نارس هستند و اواخر پاییز کاملا میرسند و بسیار طعم خوشمزه و لذیدی دارند

ساری بولاغ

محل با طراوت و سرسبزی که به خاطر وجود چشمه ای که نام ساری بولاغ بر آن نهاده اند ، به همان اسم معروف شده و محل گذر عده زیادی از کوهنوردان و طبیعت گردان منطقه است،همچنین کلبه معروفی اونجا وجود داره که به خاطر رنگ قرمز شیروانی سقفش حتی تو برنامه های گوگل هم قابل مشاهده میباشد ولی من تا کنون کسی رو اونجا ندیدم که صاحبش باشه و بشناسمش

منظره عالی

دو راهی

اینجا سمت راست میره بطرف مومبی و پرورش ماهی آقچای و مستقیم هم بطرف ستوم داشی و در نهایت خانبلاغی

این دو راهی هم سمت راستش منتهی میشه به قوشا درمان و گیلده و مستقیم هم که میره به طرف خانبلاغی

ییلاق خوش منظره

بدون شرح.... فقط باید دید و لذت برد

ستوم داشی

این سنگ عظیم الجثه و به شکل خاص که شاید از یک سمت بتوان به نیمرخ صورت یک مرد تشبیه کرد اسمش هست ستوم داشی که من خودم نه معنیش رو میدونم و نه علت نامگذاریش رو هر زمان راجع به علت و ریشه این اسم چیزی فهمیدم حتما توضیحی برای این مطلب اضافه میکنم

چوبان داشی

این صخره معروف به چوبان داشی هست،فقط نکته ای که هست سعی کنید موقع عبور کردن از این قسمت از سمت راست این صخره مسیر رو طی کنید که ایمن تر و راحت تر هست،یعنی دقیقا همین مسیری که من ثبت کردم

چشمه نه چندان پر آبی که فقط در مواقع ناچاری و تشنگی مفرط ازش استفاده کنید بهتره،چون بنظرم آبش زیاد قابل شرب نباشه

باشماخ داشی

و اما زیباترین و جالبترین سنگ طبیعی مسیر بنظرم سنگ باشماخ داشی میباشد که به طرز عجیبی روی یک تخته سنگ بزرگ جا خوش کرده است و تا نزدیکی سنگ هم میشه با احتیاط رفت

استراحت و صرف چایی

نزدیکی خانبلاغی و ورودی جنگل جاییست که برای استراحت و صرف چایی مدتی نشستیم و مفتخر بودیم که گروهی از معلمان بازنشسته شهرمان را مشاهده نموده و خوش و بش کوتاهی انجام دادیم راهنماشون آقای حمید رسمی بود و آقایان ابیش وند و محمدی هم همراهیشون میکردند

مرتفع ترین نقطه مسیر که ارتفاعی حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا را دارد

دو راهی اسبینه

اینجا دو راهی اسبینه و خانبلاغی هست که سمت چپ میره به اسبینه و دکل و راست رو به پایین منتهی میشه به خانبلاغی و گاز یولی

ییلاق خان بولاغی

این منطقه ییلاقی هم که خانبلاغی میباشد و به نوعی مقصد پایانی کوهنوردانی است که از سمت گیلان به اردبیل کوهپیمایی میکنند از اینجا تا نیارق و آلادیزگه جاده خاکی هست و پیاده میشه ۲ ساعته مسیر را پیمود،ولی اگه با ماشین هماهنگ میکنید میتونه با احتیاط از گاز یولی تا اینجا بیاد که تو جاده خاکی پیاده روی نکنید یک چشمه فوق العاده خنک و گوارا هم به نام همین ییلاق داره و دامداران و حیواناتشان به وفور در این ییلاق دیده میشوند

گاز یولی

• Photo of n.kahnami6816
    n.kahnami6816 Oct 3, 2020

مسیر خیلی زیبایی بود،ممنون از همه دوستان

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Oct 4, 2020

ماشالا گروه آخار،هامموزین اللروز آغریماسین و یورولمیاسوز،چوخ خاطیره لی و خوش گونومیز اولدی

• Photo of Axar group
    Axar group Oct 4, 2020

ماشالا گروه ،همگی خسته نباشید،بسیار عالی بود و واقعا خوش گذشت

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Oct 4, 2020

Salam ,dorood bar goroohe Axar
    Masiretan besyar ziba va didanist

• Photo of n.kahnami6816

امیدوارم همیشه شاد و موفق باشید❤❤❤❤🌹🌹🌹🌹🌹🌹

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Oct 5, 2020

Nice experience and wonderful landscapes. From what I see, the nature of Iran has a lot to offer and I have known it thanks to your photographs. Thanks, greetings and lots of mountains

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Oct 5, 2020

Very nice trail. Congratulations!

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Oct 6, 2020

Thank you m.r pablo
    Your kindly comments give me more energy

• Photo of Halale . rahmati
    Halale . rahmati Oct 7, 2020

درود برشماها👏👏👏بسیار زیبا و دیدنی 😍😍 چقدررر زیبا و با شکوە از دیدن عکسا لذت بردم واقعا خسته نباشید

• Photo of Mohammad.rafiee

سپاس بابت توضیحات کاملتون که بسیار راهگشاست

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Oct 14, 2020

یک روز زیبای پاییزی در کنار دوستان ، واقعا عالی بود . باسپاس ازهمه بخصوص مهدی عزیز