Shahkaram hoda

October 23, 2021
October 2021

near Sīrūd, Alborz Province (Iran)

Shahkaram hoda
*گزارش صعود به قله ی شاه کرم*
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
*موقعیت قله: *
قله ی شاه کرم (۳۲۷۰متر) در استان البرز شهرستان ساوجبلاغ _بخش چندار_دهستان کوهسار واقع است. این قله از مسیر شمالی از اورازان طالقان و از مسیر جنوبی از روستاهای سیرود، اسپی داران قابل صعود می باشد.
قله شاه کرم از قلل خط الراس شرقی _غربی قله ناز در روستای کلوان به شاه نشین در روستای هیو می باشد. قلل این خط الراس از شرق به غرب: کهار، ناز، مهدنو، فراخ نو،(ورکش)کوروج، هفت ناوه ها، شاه کرم، خوراسان کوه و شاه نشین تشکیل شده است.
در این منطقه سه قله به نام شاه کرم میشناسند که بلندترین آنها در مسیر صعود، اولین قله، قله شاه کرم شرقی هست با ارتفاع ۳۲۸۰ که تابلو ندارد و نشان آن یک دکل آهنی موجود روی قله میباشد. در سمت غرب حدودا یک کیلومتر فاصله، قله فرعی به نام شاه کرم غربی با ارتفاع کمتر و سپس در ادامه قله برج شاه کرم رو میبینیم.
*مسیرهای اصلی صعود به قله :*
۱) مسیر جنوبی: روستای ولیان-آبادی اسکل دره – دره او دل- یال جنوبی –قله شاه کرم
۲) مسیر جنوب شرقی : روستای اسپی داران- پل فلزی- دره جوزه رود –قله شاه کرم
۳) مسیر جنوب شرقی: روستای سیرود –یال جنوب شرقی- قله شاه کرم
۴) مسیر شمالی: روستای اورازان- یال شمالی- قله شاه کرم
مسیر جنوبی مناسب صعود زمستانه می باشد.
در این برنامه، مسیر صعود را از سیرود انتخاب کردیم و برای فرود از دره به سمت پل فلزی.
پوشش گیاهی منطقه : گون –آویشن – گزنه -سیرک و والک

*شرح برنامه*:
طبق معمول همیشه از مقابل باشگاه رأس ساعت ۴:۱۵ بامداد همراه با ۱۵ نفر از همنوردان خوبمان با یک دستگاه مینی بوس بنز حرکت کردیم. از مسیر اتوبان کرج-قزوین به سمت ورودی کوهسار حرکت نمودیم. بعد از رسیدن به ولیان در میانه راه در منطقه ی قلعه چندار (کوهسار) یکی از همنوردان دیگر به ما ملحق شد.
مسیر خود را به طرف روستای سیرود ادامه دادیم. در طول مسیر بود که مهتاب در پس هر تپه نمایان می شد و خورشید در دور دست ها نگاه ما را به خود گرفته بود. در ادامه مسیر قبل از مقصد جاده خاکی طویلی وجود دارد و پس از گذشتن از پل فلزی در میانه جاده که یکی از مسیرهای صعود این قله نیز می باشد، به آخرین روستای آن جاده، روستای سیرود برای شروع پیمایش خود در ساعت ۶:۴۵ رسیدیم و توقف کردیم. با قدم های کوچک و بی صدا پس از گذر از کوچه های روستا و قبل از رودخانه توقفی جهت معارفه و نرمش صبحگاهی داشتیم.
با طلوعی دیگر و نفس هایی که در تلاطم هماهنگ شدن با ریتم قدم های کوچک، بر عرصه ی بیکران هنر خالق ساعت ۷:۵حرکت را از سمت غرب شروع کردیم. آب و هوا در طول مسیر مطلوب و دما بین ۵ تا۲۰ درجه متغیر و باد نیز حداکثر ۱۰ را داشتیم. اوایل مسیر در پاکوب بین درختان انبوه گذر کردیم و کم کم در جهت شمال غربی به روی یال رفته و سپس در راستای شمال به راه خود ادامه دادیم. ساعت ۸:۳۰ برای صرف صبحانه توقف کردیم و سپس ۸:۵۰ به حرکت خودمان در شیبی ملایم ادامه دادیم .
در ساعت ۱۰:۱۰ بود که به بلندای قله ی شاه کرم شرقی صعود کردیم و با گرفتن چندتا عکس یادگاری در کنار دکل آهنی موجود روی قله و همچنین با توجه به زمان موجود برای صعود قلل بعدی شاه کرم، در جهت غرب مسیر را به سمت قله شاه کرم غربی با ارتفاع کمتر آغاز نمودیم. دامنه های برفی اطراف و مه که نیمی از قلل اطراف را پوشانیده بود زیبایی صعود را دو چندان کرده بود و همه مسرور از دیدن برف و زیبایی اطراف به گرفتن عکس و فیلم پرداختند. پس از پیمایشی کوتاه و گام برداشتن بر برف تازه باریده شده منطقه، ساعت ۱۰:۵۰ به قله ی فرعی رسیدیم. بعد از گرفتن عکس یادگاری، به مسیر در همان جهت ادامه دادیم. در نهایت با سرعت خوب تیم و روحیه ی بالای دوستان به سمت راست تراورس کرده و با تمایل جمعی دوستان مسیر دست به سنگ را برای رسیدن به قله در پیش گرفتیم و در ساعت ۱۱:۴۵موفق به صعود این قله به ارتفاع ۳۲۵۰ متر شدیم. همه تیم بر روی قله برج قرار گرفتیم. سپس چند دقیقه ای را در هوای نه چندان سرد و مه آلود و با گرمای محبت آمیز دوستان سپری کردیم.
بعد از مشورت و به تصمیم نهایی سرپرست، مسیر بازگشت از سمت دره به سمت پل فلزی در نظر گرفته شد. و بعد از چند ساعت پیمایش از روی یال به دره رسیدیم. در این بین استراحت‌های کوتاهی برای نوشیدن آب و خوردن تنقلات هم داشتیم. و نیز تیم قبل از رسیدن به دره، نیم ساعتی را صرف میل کردن ناهار کردند. در فرود به دلیل نبود پاکوب تا قبل دره یکی از اعضا جلوتر از تیم حرکت میکرد تا با اطمینان بیشتر مسیر روت خود در نرم افزار ویو رینجر را دنبال کنیم. چند تن از اعضا جلوتر از تیم حرکت کرده تا راه مناسب و ایمن‌تری را در پیش بگیریم. پس از فرود از یال در جهت غرب قله برج، به دره رسیده و مسیر دره را در جهت جریان آب از کنار رود جاری و آبشارهای زیبای ادامه دادیم. در طول مسیر گاها از رودخانه گذر میکردیم تا مسیر مناسبتر و پاکوب را طی کنیم. برخی از مسیر هم سخت بود و دست به سنگ می شدیم و با کمک دوستان گروه توانستیم به راحتی بگذریم. و در نهایت پس از طی مسیر دره، که سراسر زیبایی بود، تیم در ساعت ۱۷:۴۵ به پای پل فلزی رسید و همگی سوار بر مینی بوس به سمت کرج حرکت کردیم و ساعت ۲۰ مقابل باشگاه در طالقانی کرج رسیدیم.
خدا قوت به همگی دوستان و به امید صعودهایی عالی و سرشار از حس آرامش برای عزیزان حاضر در برنامه.
*توجه*: ۱. به دلیل طولانی بودن مسیر خاکی منتهی به روستای سیرود، وسیله نقلیه مینی بوس بنز مناسب بود.
۲. برای فرود از قله برج در جهت دره در غرب، مسیر قله را در جهت شمال پایین آمده و سپس در جهت جنوب غربی تراورس کرده و سپس یال را به سمت دره حرکت کردیم.
۳. مسیر فرود از دره، گاها نیاز به حرکت و گذر از عرض رودخانه دارد که البته در این فصل کم آب بود.
۴. مسیر دره به دلیل ریزشی بودن برخی قسمتها و نیز قسمتی دست به سنگ شدن، نسبت به مسیر سیرود، چالشی و سخت بود.
*اطلاعات برنامه:*
مسافت طی شده: ۱۲ کیلومتر
مدت زمان برنامه: ۱۰ ساعت و ۴۵ دقیقه
ارتفاع پای کار از سطح آب های آزاد: ۲۳۱۴ متر
• *اسامی شرکت کننده:*
اعضای باشگاه: فرهاد قرائی، مسعود پورسلیمی، جلال رستم آبادی، مسعود رهبرزارع، فرهاد علینژاد، مسعود موسیوند، عاطفه احمدزاده، هدا احسانی
میهمانان: علی رضا مشهدی محمدی، وحید جعفری جواهر، مهدیه محمدی، پروانه خدابنده لو ،مریم فلاحت پیشه، شبنم محمدی