SGRDijleland

March 14, 2022
March 2022

near Beneden Kessel, Flanders (Belgique)

Hoofdroute: 131 km | Variante: 8 km

De Streek-GR Dijleland is een lus van 131 km en brengt je in 7 dagetappes door verrassende valleien van de Dijle en zijrivieren Voer, Laan, IJse en Zenne, en door aangrenzende natuurgebieden. Begin- en eindpunten van alle etappes zijn goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Je vertrekt in het historische centrum van Leuven. Je volgt de Dijle in zuidelijke richting doorheen het Groot-Begijnhof. Langs het Kasteel Arenberg wandel je tot in de Doode Bemde en het Grootbroek, parels van natuurreservaten. Met de IJse en de Laan meander je door het natuurgebied Rodebos en Laanvallei. Je passeert Terlanen en Huldenberg op weg naar het Zoniënwoud en Tervuren, waar de geschiedenis nooit veraf is. De Voer brengt je stroomafwaarts in Bertem met zijn typische Maasromaanse kerk en het statige Bertembos. Door talrijke snippers unieke natuur gaat het verder noordwaarts en kom je, vergezeld van de Zenne, in Mechelen. Je maakt kennis met de oude Mechelse binnenstad. Door het vogelrijke Mechels Broek en genietend van weidse landschappen langs het jaagpad van de Dijle stap je tot in Haacht. Je wandelt langs sporen van WO II : de antitankgracht en de oude Molen van Rotselaar. Je klimt langs holle wegen naar de Kesselberg met een prachtig uitzicht over Leuven en zijn omgeving. De route flirt even met het Hagelandse Heuvelland maar al gauw daal je weer af naar de Dijlevallei. Langs het provinciedomein van Kessel-Lo bereik je opnieuw het hart van de stad Leuven.