Severne staze Lipara

May 6, 2020
May 2020

near Gotovac, Central Serbia (Serbia)

PLANINARSKO - REKREATIVNE STAZE NA LIPARU

Lipar (835m) je jedan od vrhova koji se nalazi na obroncima planine Stolovi. Sam vrh se nalazi u šumi pa zato i nije interesantan za ljubitelje prirode. U podnožju samog vrha sa severne strane, nalaze se četiri staze kojima je moguće doći do njega. Ono što je ovde najzanimljivije jesu svakako dva vidikovca sa koga možete da uživate u pogledu na Kraljevo, a pored toga tu su i kolibe pogodne za celodnevni izlet i boravak u prirodi.

STAZE:

- PLAVA STAZA DUŽINE: 2,73km
- CRVENA STAZA DUŽINE: 2,19km
- ŽUTA STAZA DUŽINE: 270m
- ZELENA STAZA DUŽINE: 460m

Žuta i zelena staza nisu trasirane i neće biti detaljnije opisivane zato što služe samo za povezivanje plave i crvene staze.

Početak staze je na 3km od manastira Žiča. Krenite asfaltnim putem uz Žičku reku, nakon 2km sa leve strane se odvajate na makadamski put kojim nastavljate preko reke i nakon par stotina metara stižete do kafane i kupališta. Ako se odlučite da krenete automobilom, ovde je idealno mesto da ga parkirate i avantura može da počne.
Krenite makadamskim putem preko reke, nakon 50m uočićete tablu sa desne strane. Ovde se možete detaljnije informisati o stazama. Pratite trasu i krenite pravo uzbrdo. Staze uglavnom idu kroz šumu sa konstantnim usponom. Posle jednog kilometra nailazite na račvanje, levo možete skrenuti na crvenu stazu (kasnije zelenom ili žutom stazom), trasa vas vodi pravo, plavom stazom. Posle 800m dolazite na raskrsnicu ispod vrha, skrenite desno uskom stazom do Ćirove kolibe i prvog vidikovca. U neposrednoj blizini nalazi se još jedna koliba koja je ubeležena na trasi. Trasa se zatim vraća nazad do raskrsnice, gde nastavljate pravo ukoliko želite da posetite i drugi vidikovac. Vidikovac 2 se nalazi pored makadamskog puta koji ide na Stolove, idealan je za kraći odmor i uživanje u pogledu na grad.
Povratak je većim delom istom stazom, da bi razbili monotoniju možete posle 800m od raskrsnice da skrenete desno kako bi nastavili povratak crvenom stazom. Vrlo brzo stižete i do info table odakle ste i započeli obilazak.

Staza je obeležena strelicama i trakastim obeležijma, uglavnom na stablima. Stazu je osmislio i obeležio poznati kraljevački planinar Branislav Binić - Bine

Na stazi nema izvora, vodu je moguće natočiti na početku u kafani ili u lokalnim domaćinstvima. Poželjno je poneti minimum 2l vode.

Dužina staze: 8km
Uspon: 500m

Sve informacije vezane za trasu:
Marko Kuševija
mob: 064/ 539 82 41
kusevija@gmail.com

PictographWilderness hut Altitude 2,478 ft

Koliba nije uređena. Može da posluži kao sklonište.

Na samom početku staze nalazi se tabla sa svim prikazanim stazama

PictographWilderness hut Altitude 2,596 ft

KOLIBA EKOLOSKOG DRUSTVA IBAR

SKRETANJE ZA CRVENU

SKRETANJE ZA ZELENU

Odličan vidikovac sa pogledom na Matarušku banju i Kraljevo

VIDIKOVAC 2

Na visini od 690m nalazi se vidikovac sa klupama i nadstrešicom. Do njega je moguće doći i makadamskim putem koji se penje na planinu Stolovi.