Photo ofSerra Obac: A.Salari-Camí Ascensor-Cv Bufona-GR5-Coll Tanca-Cv Gepeg-Cv Forat Cingle-Cv Xemeneia-Cv R.Gran-Cv Morta-Hosp Sang Photo ofSerra Obac: A.Salari-Camí Ascensor-Cv Bufona-GR5-Coll Tanca-Cv Gepeg-Cv Forat Cingle-Cv Xemeneia-Cv R.Gran-Cv Morta-Hosp Sang Photo ofSerra Obac: A.Salari-Camí Ascensor-Cv Bufona-GR5-Coll Tanca-Cv Gepeg-Cv Forat Cingle-Cv Xemeneia-Cv R.Gran-Cv Morta-Hosp Sang

February 20, 2024
February 2024

near Mura, Catalunya (España)

Nova ruta de coves per la Serra de l'Obac des de l'Alzina del Salari, molt entretinguda i força trialera. No és massa distància però resulta una mica exigent per les pujades/baixades de les coves. Visitarem alguna de les cavitats menys conegudes (al menys no s'acostuma a veure informació de la majoria d'elles), on haurem de grimpar una mica i buscar accessos per canals. Comentar que m'han quedat dues per localitzar, la Cova Bonica que segur la tenia a tocar però no he estat capaç de trobar-la, i la Cova de l'Esquirol. Ja buscaré més informació a veure si a la propera les localitzo. Disculpeu aquests petits inconvenients, però si coneixeu Sant Llorenç del Munt ja sabreu que les recerques no sempre surten com voldriem. Recordem que a aquest Parc Natural, entre Coves, Balmes, Avencs i Foradades en tenim més de 600 !!
D'altra banda, la ruta passa per corriols evidents, excepte la baixada cap a les Coves Bufona i Cova Bonica, força indefinit, i grimpadetes sense massa complicació per canals per buscar les altres coves, que haurem de fer amb compte ja que són una mica empinades i poden estar relliscoses. De totes formes resulta una ruta engrescadora que ens permet conèixer racons amagats però als que tampoc costa gaire arribar. Evidentment la Cova Morta, l'Hospital de Sang i la Cova de la Cort Fosca sí són conegudes i no suposa cap problema la seva localització.
Distància Total=7,25 Km
Desnivell Total=365 m
IBP-INDEX=43
Els punts de pas són:
Aparcament a l'alzina del Salari-Camí dels Graons de Mura-Camí de l'Ascensor-Cova Bufona-Cova Bonica (no trobada)-GR5-Coll de Tanca-Cova de l'Esquirol (no trobada)-Cova GEPEG-Cova del Forat del Cingle-Cova Xemeneia-Cova del Racó Gran-Font de les Estelles-Cova Morta-Cova i Font de la Cort Fosca-Foradada-Hospital de Sang-Turó de la Cort Fosca-Coll de la Cort Fosca-GR 5-Coll de la Pola-Corriol-Avenc del Picarol-Pista-Aparcament Alzina del Salari.
Descripció de la ruta:
Com ja he comentat, no és una ruta llarga, no arriba a 7,5 Km però és consistent per la búsqueda de les diverses coves que implica alguna grimpadeta o baixar/pujar per alguna canal. El desnivell no és el que indica Wikiloc, reals són 365 m després de introduir les dades a IBP-INDEX que realitza alguna correcció.
Estem a la Serra de l'Obac, dins del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, ja dins de la comarca del Bages i al Terme Municipal de Mura. Aparquem a l'Alzina del Salari on entre setmana no tindrem problema en trobar lloc però el cap de setmana s'omple aviat. Agafem el Camí dels Graons de Mura que surt al costat del Panell Informatiu a la part inferior de l'aparcament. Passarem per una petita Balma ja a tocar d'una intersecció de camins on seguirem recte. Poc després ens desviarem esquerra pel Camí de l'ascensor de Mura que té aquest nom ja que puja de valent. Arribarem a un camí més ample que creuarem i continuarem pujant. Hi ha una marca de pintura d'una senyera al terra.
Finalment després d'un tram de forta pujada ens desviarem dreta per un altre corriol.
Ara hem d'estar atents a una canal que surt per la dreta, que no es veu massa bé, de totes formes he deixat una fita indicant el punt exacte per on hem de baixar. Es tracta d'una canal empinada no massa clara però que es fa més o menys bé. Veurem alguna fita que ens donen algunes pistes fins arribar a mà esquerra una zona de roques on trobarem la Cova Bufona, un curiós indret. Per aquí a prop ha d'estar la Cova Bonica, he voltat una mica però no he estat capaç de trobar-la. Ja investigaré una mica més. Seguia un track desastrós i no quadrava res.
Un cop deixar de buscar la Cova Bonica hem de tornar a pujar per la canal fins al camí, on seguirem dreta. En poca estona arribarem al GR 5, fent un curt tram recte fins a la propera intersecció on veurem unes fites metàl.liques verdes. Aquí girem esquerra per anar cap al Coll de Tanca. Farem un bonic corriol de bosc en baixada fins arribar al Coll, on girarem dreta en un tram de baixada fent unes ziga-zagues. Arribaren a una canal que puja per la dreta que es suposa que porta a la Cova de l'Esquirol, he tirat amunt i he voltat una mica però no la he localitzat. També la deixo pendent per una altra ocasió.
Així que seguim pel corriol fins trobar una altra pujada al costat dret en forta pujada i una mica relliscosa. Primer veurem una altra canal a la dreta que porta a una mena de escletxa, no és aquesta la Cova GEPEG, hem de seguir més a l'esquerra i la trobarem. Es un lloc molt maco, amb una entrada força estreta així que aneu amb compte. Té unes formes molt boniques.
Un cop vista tornem al camí i seguim fins trobar una altra pujada a la dreta que ens porta a la Cova del Forat del Cingle, més que una cova un forat amb acumulació de roques, però té la seva gràcia.
Tornem al camí i seguim fins trobar una altra clara pujada per una canal a la dreta que ens porta a la Cova de la Xemeneia (suposo que és la que he trobat). Primer he anat al costat dret on hi ha una estreta canal i dues boniques Foradades.Tindrem un tram de grimpada per si voleu accedir a la part superior, amb compte de que no hi hagi caiguda de pedres. Jo per aquesta zona sempre porto el casc. De totes formes no em queda massa clar quina és la cova exactament ja que a l'altre costat de les foradades s'enfila una altra canal que sembla puja força però no sé si a la part superior hi ha alguna altra cova. La grimpada és una mica contundent i sembla que sí que porta a una mena de cova, tot i que no he pujat més. També continuaré investigant, de totes formes aquest lloc m'ha sorprès, no ho coneixia i m'ha agradat molt.
Ara tornarem al camí, seguint dreta i arribant en poca estona a la Cova del Racó Gran de Matarrodona (o Mata-rodona), un altre lloc curiós i força conegut. A la part interior hi ha una mena de plataformes excavades a la roca i la paret està obrada. A la part exterior hi ha un punt de recollida d'aigua i una mena de fogonet de pedra. Un indret molt especial.
Seguirem recte passant per una zona ampla amb un muret de pedra i poc després trobarem al Font de les Estelles, una bassa que trobem seca. Les vistes són espectaculars. Retornem al camí i anem esquerra en pujada, seguint fins enllaçar amb una pista a la que arribarem baixant per unes escales fetes a la roca.
Pujarem un tram de la pista fins trobar a mà esquerra una H pintada en Blau que ens marca un corriol que seguirem i que va vorejant el Turó de la Cort Fosca al que després pujarem.
Arribarem a una zona de codina on seguirem esquerra en baixada entre unes roques i hem d'estar atents a una canal que surt per la nostra esquerra on veurem pintat a un arbre el símbol de cova en blau. Baixem per aquesta canal i en poca estona arribarem a la bonica Cova Morta de grans dimensions. Primer trobarem una gran zona i si anem cap a la dreta haurem de passar entre unes roques per trobar més espais. Porteu frontal.
Un cop visitada desfem la canal i tornem al corriol. Aquí tindrem un bonic Mirador. Hem de girar dreta entre unes roques per descobrir una altra canal que va girant cap a l'esquerra. Primer veurem una petita cova a la dreta sense massa trascendencia, i després ja a mà dreta l'entrada a la Cova de la Cort Fosca. També necessitarem el frontal i el casc, ja que té recorregut i es va fent estreta. Primer hi ha una sala ampla on algú ha fet una foguera, veurem una pica al mig on va gotejant aigua en època de pluges i al final girarem dreta per trobar unes precioses formes i la famosa Font, una bassa que sempre té aigua ja que va filtrant per la roca i es recull allí. Té una aixeta a la part inferior, no la deixeu oberta is us plau. Si voleu continuar té un cert recorregut, us recomano que consulteu la web espeleoindex.com i descarregueu el topogràfic per si voleu accedir a les seves galeries. En total té uns 125 m
Un cop hem tafanejat, sortim i anem cap a un altre indret característic de l'Obac, l'Hospital de Sang, una curiosa foradada obrada que es va fer servir com a Hospital a les Guerres Carlines del segle XIX. Sens dubte un indret amb molta història.
A la part esquerra de la canal tenim una Foradada i una mena de finestra entre la roca amb boniques vistes. Un cop hem voltat per tota aquest zona hem de desfer la canal i tornar al camí. Un cop aquí a la zona de codina pugem esquerra per anar a buscar el corriol que ens porta al cim del Turó de la Cort Fosca, amb precioses vistes.
Ara hem de baixar retornant a la pista on seguirem esquerra en pujada fins al Coll de la Cort Fosca on agafarem el segon corriol que surt per la dreta per uns esgraons del fusta.
Farem un llarg i bonic tram de corriol de bosc, fins enllaçar finalment amb el GR 5 que ja no deixarem fins arribar al Coll de la Pola o de Tres Creus, passant prèviament per un Dipòsit d'Incendis.
Un cop al Coll girem esquerra i fem un curt tram de pista fins a la primera corba on agafarem un corriol que surt pel costat dret i que ens evita fer l'avorrida pista. És un bonic tram de bosc que arriba a una intersecció on girarem esquerra fins tornar a sortir a la pista. La creuem i agafem el corriol-drecera que torna a sortir a la mateixa. Fem un tram de pista per tornar a agafar un altre corriol a mà esquerra i poc després trobarem una fita al costat dret. Com m'he quedat sense Waypoints aquest no l'he pogut marcar però és molt evident. Agafarem doncs el corriol cap a la dreta i en poca estona de baixada arribarem a l'Avenc del Picarol un dels molts avencs del Parc,
I poc més, seguirem esquerra i tornarem a sortir a la pista ja a la zona asfaltada de l'aparcament de l'Alzina del Salari.
Espero us agradi!!!

Photo ofAparcament Alzina del Salari. Esquerra per Camí dels Graons de Mura Photo ofAparcament Alzina del Salari. Esquerra per Camí dels Graons de Mura

Aparcament Alzina del Salari. Esquerra per Camí dels Graons de Mura

Fita. Esquerra per Camí de l'Ascensor

Creuem i seguim dreta amunt

Fita. Dreta amunt

PictographCave Altitude 2,788 ft

Cova Bufona

PictographCave Altitude 2,766 ft

Buscant la Cova Bonica. He pujat una canal que no es

Photo ofCanal vertical. No em queda clar que sigui per aqui. Dono la volta Photo ofCanal vertical. No em queda clar que sigui per aqui. Dono la volta Photo ofCanal vertical. No em queda clar que sigui per aqui. Dono la volta

Canal vertical. No em queda clar que sigui per aqui. Dono la volta

Punt tornada a corriol. Dreta. Deixo fita

Esquerra. Pal indicatiu

Coll de la Pola. Deixem GR. Esquerra

Corriol dreta

Creuem pista i seguim recte per drecera

Photo ofCorriol esquerra. Més endavant fita. Girem dreta cap a Avenc del Picarol. Un cop a l'Avenc, esquerra Photo ofCorriol esquerra. Més endavant fita. Girem dreta cap a Avenc del Picarol. Un cop a l'Avenc, esquerra Photo ofCorriol esquerra. Més endavant fita. Girem dreta cap a Avenc del Picarol. Un cop a l'Avenc, esquerra