Serra del Rontonar - Els Plans

March 14, 2021
March 2021

near Benifallim, Valencia (España)

PORT DE BENIFALLIM - SERRA DELS PLANS - POU DE NEU DEL COMANADOR I - POU DE NEU DEL COMANADOR II - POU DEL RONTONAR - CIM DE ELS PLANS - COSTERA DE LA MARE DE DEU - LA DEVESA

⚠️ATENCIÓ!!: En esta ruta hi han dos trams que es fan camp a través on hi ha un fort desnivell. El primer d'ells es per anar a vore els pous de neu del Comanador I i II, i l'altre es per no tocar tanta carretera. No la vull qualificar de difícil per que es poden evitar i fer la ruta sense estos dos trams En la descripció de la ruta ampliem l'informació.

Ruta que fem per a vore els pous de neu que hi han en la serra del Rontonar, on aprofitem per pujar al cim de els Plans, i tornar per la Devesa de Benifallim.

Comencem la ruta en la planícia que hi ha en el Port de Benifallim, sobre el km 17/18, on deixem el cotxe a la nostra esquerra, si venim de Benifallim, i travessem la carretera per agarrar un dels dos camins que naixen justament enfront. Agarrem el de la dreta, el qual passa pel Campament Cumbres Alegres, i que ens porta per bona pista fins a convertir-se en senda, als 1,4 km de l'inici de la ruta.

A uns 800 metres arribem a la base d'una torre d'alta tensió, on a la nostra esquerra naix una senda que porta al PR-CV 232, la qual agarrem per a anar a vore els pous de neu del Comanador. Aquest tram de ruta es pot obviar si no volem anar a vore els depòsits, ja que cal anar camp a través i amb bastant desnivell, i continuar recte fins al pou de neu del Rontonar.

Nosaltres si que els vorem i agarrem esta senda, on a uns 200 metres aproximadament creuem el barranc per a anar camp a través per la falda de la muntanya en direcció de la pròxima torre d'alta tensió que tenim enfront. Mes val baixar una poc més de senda, uns 20 m i creuar el barranc per on després pujarem.

⚠️ ATENCIÓ!!! Tram de ruta sense senyaltzació. Una vegada hem creuat el barranc, com he dit abans, anem en direcció a la torre d'alta tensió, passant prop d'un abric, i pujant amb prou inclinació, arribant finalment a la torre. Una vegada allí, ens trobem amb el depòsit a la nostra dreta, cobert amb bastant vegetació, el pou de neu del Comanador I. Des d'este depòsit es veu l'altre. La baixada fins a l'altre depòsit és més fàcil, ja que baixem pel tallafocs que han fet seguint la línia elèctrica. Arribem al pou de neu del Comanador II, el qual està net de vegetació, en estar situat dins del tallafocs.

Tornem per on hem baixat i creuem de nou el barranc per a agafar el PR-CV 232 i arribar fins el pou de neu del Rontonar, el qual es troba en bastant bon estat. Seguim el PR-CV 232 el qual ens porta has el cim de Els Plans, on tenim unes magnífiques vistes al Puig Campana, Aitana, Serrella, Montcabrer, Benicadell, Mitjorn......

Continuem la nostra ruta en direcció a la Penya de la Botzina i baixem per la Costera de la Mare de Deu fins a arribar a una bifurcació. a uns 8 km de l'inici de la ruta, on agarrem la senda de la dreta i baixem per la Costera d'Andreu, on tenim precaució ja que hi ha cert desnivell i l'aigua s'ha emportat part de la senda. Anem per un preciós bosc que de pins i carrasques on a uns 200 m de l'anterior bifurcació, ens trobem amb una altra, agarrant la senda de la dreta. A uns 900 m girem a la dreta per a pujar per la Devesa, passant prop del Mas de la Devesa, el qual només queden les escasses restes de la part d'un mur.

A uns 500 m del desaparegut mas ens trobem amb una bifurcació i agarrem el camí de la dreta que ens porta vorejant la Moleta fins a la carretera CV-780. Cal tindre bastant precaució, ja que la carretera és prou estreta i no hi ha quasi vora. Pugem uns 50 m fins a arribar a una revolta on naix un camí que porta fins al pou de neu del Rontonar i cim de Els Plans, on nosaltres agarrem una espècie de senda no marcada, la qual ens porta camp a través, sense senyalització però que es nota que que la gent passa per ací. ⚠️No és molt recomanable, però ens evitem l'haver d'anar un bon tram per la carretera. Es pot anar per la carretera fins a arribar a un camí que hi ha a la dreta que ens porta la mateix punt, la microreserva de flora del Rontonar. Des d'ací continuem amb suau ascens fins a arribar a la font i bassa del Port, on baixem veient les ruïnes de la Caseta de Batiste i arribant en pocs metres al final de la ruta.

Inici

Planíci del Port de Benifallím.

PictographCampsite Altitude 3,401 ft

Campament Cumbres Alegres

Bassa forestal

Final de pista

⚠️Esquerra

⚠️Tram de ruta sense senyalitzar. Mes val baixar un poc mes de senda i creuar el barranc.

PictographRuins Altitude 3,891 ft

Pou de neu del Comanador I

Pou de neu amb un diàmetre de 5,4 m, una profunditat actual de 6,3 m i una capacitat estimada de 145 m³. És un xicotet pou de planta circular, excavat sobre les terres i roques del vessant S de la serra del Rontonar, que disposa d'un xicotet terraplé per a augmentar la seua capacitat. El mur interior és de maçoneria de pedra irregular, aparentment sense travar. Actualment no supera en cap punt el nivell del sòl. Tampoc s'aprecia en el seu interior cap mena de suport d'una coberta ni hi ha restes de pilars. Pel que, d'existir, va haver de ser provisional, feta amb un suport de pals i teules. I sembla que així va ser, perquè hi ha moltes restes de teules al voltant i dins del pou. A més, hi ha molt poca vegetació, per la qual cosa es pot observar perfectament tota l'obra. No s'aprecia cap mena de porta o finestra al nivell del sòl ni a una altra altura.

PictographRuins Altitude 3,460 ft

Pou de neu del Comanador II

Pou de neu amb un diàmetre de 6 m, una profunditat actual de 6,6 m i una capacitat estimada de 165 m³. És un xicotet pou de planta lleugerament ovalada, excavat sobre les terres del vessant S de la serra del Rontonar, amb un xicotet terraplé de terra per a augmentar la seua capacitat. Igual que el depòsit anterior, amb el qual guarda una certa similitud, disposa d'un mur interior de maçoneria, fet amb pedra irregular sense travar, que actualment tampoc supera el nivell del sòl en cap punt. Encara que hi ha més vegetació en el seu interior que en l'anterior depòsit, tampoc s'aprecia cap mena de suport de la coberta ni restes de pilars, per la qual cosa aquesta va haver d'estar feta amb algun suport provisional de pals i teules, ja que s'aprecien restes de teules al voltant del pou. En el costat NW, que és el que dona a la part alta del vessant, el mur interior és un metre més alt que en el costat contrari. En cap part de la vora d'aquest mur s'aprecien restes d'alguna porta a nivell del sòl, ni tampoc més avall.

PictographRuins Altitude 3,973 ft

Pou de neu del Rontonar

Pou de neu amb un diàmetre de 9,8 m, una profunditat actual de 13,75 m i una capacitat estimada de 1.030 m³. És un pou de planta circular excavat sobre les terres d'un terraplé molt pronunciat, que disposa d'un mur de contenció de terres pels costats E i S. El mur interior és de maçoneria, amb pedra regular de l'entorn pròxima travada amb morter. Al mateix nivell del sòl té tres finestres per a la càrrega de neu, orientades al N, E i W, l'amplària de la qual és de 155 cm i la seua altura de 170 cm. A un nivell inferior en la part S es localitza la porta d'accés principal, protegida per un túnel de 9,1 m de longitud, 2,35 m d'amplària i 2,1 d'altura. Pel costat E posseïx un xicotet túnel per al drenatge de l'aigua del desgel que té 29 m de longitud i 0,5 m d'amplària per 0,7 m d'altura. La primera coberta que va tindre va haver de ser de teula, recolzada sobre una estructura de dos arcs de carreus dels quals inclús es conserven els punts de suport inserits en el mur interior. Però la coberta actual és de maçoneria, feta amb la tècnica d'aproximació de fileres de pedres, de forma hemisfèrica.

PR-CV 232

Vista a la casa del nevater.

Intersección

Cim de Els Plans

Els Bardals

Photo ofPenya de la Botzina i Costera de la Mare de Deu Photo ofPenya de la Botzina i Costera de la Mare de Deu Photo ofPenya de la Botzina i Costera de la Mare de Deu

Penya de la Botzina i Costera de la Mare de Deu

PictographRuins Altitude 2,915 ft

Mas de les Deveses

Dreta

Dreta - CV-780

⚠️Dreta i després esquerra

⚠️Tram de ruta sense senyalitzar. Mosatros anem per ací per no anar per la carretera, però es pot anar per la carretera fins arribar a un camí que porta al mateix lloc. Este tram de ruta es poc aconsellable.