Photo ofSerra del Nerets, Pont del Riu, Central FECSA-Nerets, Estret de Susterris/Presa de Sant Antoni, carena, Camí Vell de la Coma. Photo ofSerra del Nerets, Pont del Riu, Central FECSA-Nerets, Estret de Susterris/Presa de Sant Antoni, carena, Camí Vell de la Coma. Photo ofSerra del Nerets, Pont del Riu, Central FECSA-Nerets, Estret de Susterris/Presa de Sant Antoni, carena, Camí Vell de la Coma.

March 27, 2019
March 2019

•   3.8 2 Reviews

near Tremp, Catalunya (España)

Bella ruta circular per la Serra dels Nerets, Pallars Jussà, inici arran del Canal de Gavet, prop del Pont de Riu i tot prop de Tremp, pas per la Central FECSA-Nerets o Central Hidroelèctrica de Talarn, ascensió arran de la Presa de Sant Antoni i de l'estret de Susterris, entre alzines, garriga, ginebrons, espígol, romaní, argelagues florides de groc, per paratge inalterat, fins a la carena i al cim, després tornada per camí prop del Barranc de la Coma i retorn al punt de partença.
Vam deixar el cotxe just passat el Pont del Riu sobre el Noguera Pallaresa, carretera C-1412b, Km 59, just on surt a l'esquerra la Pista de la Central que va a la Central FECSA-Nerets o Central Hidroelèctrica de Talarn, tocant al Canal de Gavet. Hi ha espai per aparcar.
Comencem a caminar per la Pista de la Central, partint de la cota 427 m, creuem un pont sobre el Canal de Gavet, seguim en direcció nord i al cap de 800 m som a la central. La passem de llarg i, tot just passada, trobem unes àmplies escales a la dreta, en direcció nord-est. Les pugem i seguim uns 100 m més per un carrer entre casetes i hortets, i alguna andròmina de la FECSA. El carrer es bifurca, prenem la pista de mà esquerra, en direcció més nord. Seguim la pista que després vira a nord-est, est i nord-est altra cop, fins que al cap de 700 m acaba en unes instal·lacions elèctriques, cota 510 m, a tocar de la presa de l'Embassament de Sant Antoni, a l'estret de Susterris. D'aquí seguim en ascensió i direcció est per camí. El camí de seguida es transforma en un joliu corriol de traça sinuosa per roquissar arenós i rogenc, voltat d'alzines i matolls de garric, ginebró, espígol, romaní i argelaga, el romaní tenyit de blavet i l’argelaga de groc intens, per la florida en primavera. Així arribem a la carena, cota 621 m, per on passa una línia d’alta tensió. Tombem a l’esquerra, direcció nord, i en 100 m estem al punt més alt d’aquest sector de la Serra dels Nerets, cota 631 m, també el punt més alt de l’excursió. Des del cim contemplem la vista al nord sobre l’embassament de Sant Antoni, en primer terme, més enllà les serralades prepirinenques del Pallars Jussà i al fons els cims nevats de l’alt Pirineu al Pallars Sobirà.
La tornada la fem en direcció sud, per la carena, de seguida entre alzines i el sotabosc abans descrit, per camí ben definit. Al cap d’uns 700 m el camí vira a sud-oest i la baixada és més pronunciada. Després, en un tram curt, vira a nord-oest fins a una divisió, cota 544 m, a uns 2 km des del cim, on prenem el camí de mà esquerra, en direcció altra cop sud-oest. Al cap de 200 m hi ha una nova divisió que pot passar desapercebuda, cal estar atent i prendre el ramal de l’esquerra, en la mateixa direcció sud-oest que anàvem. Al cap de poc passem de llarg una granja abandonada. Molt aviat el camí vira decididament a la dreta, direcció nord-oest, i discorre entre casetes i hortets amb fruiters florits en primavera, fins retornar-nos al punt de partença.
En total haurem fet més de 6,5 Km de camí, la major part per natura verge, per roquissar arenós de tonalitats vistents i encisador bosc mediterrani, amb vistes altives des dels punts culminants, sense oblidar la realitat hidroelèctrica, potent i arrelada, de les terres pallareses.
La jornada en família de tres generacions, preada i intensa, va finalitzar amb un bon dinar a un restaurant familiar de cuina pallaresa, a la ciutat de Tremp, i després el cafè en una terrassa de la Rambla Del Doctor Pearson, on els nens s’ho van passar d’allò més bé corrent i jugant sense cotxes ni entrebancs.

PictographBridge Altitude 1,404 ft

Pont sobre el Canal de Gavet

Central elèctrica FECSA-Nerets o Central Hidroelèctrica de Talarn

A la dreta, per les escales

A mà esquerra

Endavant

Instal·lacions elèctriques prop de la presa de l'Embassament de Sant Antoni, Estret de Susterris

Endavant, deixem la pista i agafem el camí o corriol

A mà esquerra

Photo ofCim a la Serra de Nerets, sobre la Coma a l'est, prop de l'embassament de Sant Antoni Photo ofCim a la Serra de Nerets, sobre la Coma a l'est, prop de l'embassament de Sant Antoni Photo ofCim a la Serra de Nerets, sobre la Coma a l'est, prop de l'embassament de Sant Antoni

Endavant

A mà esquerra, avall

Zona degradada, pneumàtics deixats per terra, granja de porcs abandonada

• Photo of Marta G Sust
    Marta G Sust Oct 9, 2021

Un cop arribats al "lago", millor seguir vorejant-lo.

• Marta Hernández Garcia Oct 1, 2022

Ruta sencilla para ir en familia.

• Lluc Cabrer Apr 9, 2023

Bona ruta, fàcil per anar-hi amb família