SERRA DEL CADÍ: Gósol-Pas dels Gosolans-Estana-Canal de Cristall-Gósol

one day 6 hours 48 minutes
October 26, 2009
October 2009

near Gósol, Catalunya (España)

Ruta circular, de 40 km aproximadament, realitzada en 2 dies que permet gaudir de la Serra del Cadí autènticament a fons passant per alguns dels seus llocs més emblemàtics i espectaculars. El primer dia es surt de la Plaça Major de Gósol i s'acaba a Estana passant per el Pas dels Gosolans i el Santuari de Bastanist. És un tram molt llarg (25 km aproximadament). Fins al Pas dels Gosolans no té cap problema i la baixada per aquest no té tampoc cap dificultat malgrat haver de vigilar les relliscades doncs hi havia alguns trams amb una fina capa de neu (en cas de neu aquest tram exigeix un cert nivell de pràctica hivernal, si no, només és un tram amb fort desnivell). Des del refugi de Prat Aguiló hi ha una opció més curta i més planera per arribar a Estana, que és a través del Coll de l'Estenedor i per Prat de Cadí. En el nostre cas vam voler completar la ruta passant per el Coll de l'Home Mort i davallant fins al Santuari de Bastanist (tram trencacames!!). Atenció a aquest camí, doncs està molt ben indicat fins al waypoint "Saltar valla". Aquí s'ha de deixar el camí de marques grogues que es dirigeix a Montellà i saltar el fil metàl·lic a mà esquerra (cal estar atent doncs és fàcil equivocar-se, com ens va passar a nosaltres, i haver de fer uns metres de pujada de regal!. Si seguiu el track no tindreu problema!). A partir d'aquí el camí segueix uns senyals vermells que estan pràcticament esborrats fins al Santuari. Des de Bastanist cal estar atent a trobar el traçat actual del GR. Nosaltres ens vam equivocar i vam seguir unes antigues marques de GR que ens van conduir per una pista (augmentant el recorregut en 2 km aproximadament). Arribar a Estana és un plaer. Menut poblet (16-17 habitants permanents) que conserva l'autèntica atmosfera ceretana amb espectaculars vistes a la Serra del Cadí. A Estana cal dirigir-se a Cal Basté, l'únic bar-restaurant del poblet en el qual es pot sopar i esmorzar fantàsticament bé, per un preu molt correcte, i dormir en una antiga pallera habilitada amb lliteres per 2€ (molt correcta i neta). Els galls us faran de despertador matiner!. US HO RECOMANO (www.estanacalbaste.com).

El segon dia es realitza el tram Estana-Gósol per la Canal de Cristall. Se surt de Cal Basté (un cop ben esmorzats amb fantàstics embotits) i es dirigeixen les passes cap al Prat de Cadí. Fins aquí no hi ha cap problema. Prat de Cadí és un lloc absolutament màgic. Des d'aquí s'inicia l'ascensió a la Canal de Cristall, primer en una aproximació prou costosa per una gran tartera i finalment encarant la verticalitat de la canal. La Canal de Cristall és l'únic pas d'aquesta zona que es pot catalogar com a apte per a trekking. La seva verticalitat, així i tot, la fa un tram certament molt dur (el GPS pot perdre la cobertura i marcar punts esbojarrats en algun tram), i si, com en el nostre cas, hi ha una petita capa de neu, la converteix en difícil en algun dels seus trams havent de posar tots els sentits en mans i peus (és gairebé més senzill fer-la en època plenament hivernal, completament nevada i tirant de grampons). Cal estar atent i seguir les marques de PR en tot l'interior de la Canal doncs indicaran els passos més aptes per a l'ascensió. És un tram espectacular, únic, que només les canals del Cadí et poden oferir!!!. Un cop a dalt ja ha passat el tram més dur de l'excursió. Es segueix el GR, davallant fins al Cortal de Cortils en descens prou còmode (sobretot venint de l'adrenalínica Canal de Cristall). Als Cortils s'abandona el GR en direcció a la font i d'allà s'encara el darrer ascens, ràpid i en un tram de gran bellesa cadiniana fins al capdamunt de la Serra Pedregosa. Des d'allà es pot anar fent via directa fins al Coll de les Bassotes i ja després fins a Gósol seguint el recorregut del primer dia.

PD: SÍ ÉS UNA RUTA CIRCULAR! El que passa és que el primer dia no vaig engegar el GPS fins haver sortit de Gósol (oblit!)

PD2: Evidentment no vam estar un dia caminant! La durada del primer dia va ser d'unes 9 hores (parades incloses) i la del segon dia unes 8 hores (parades incloses)

S'adjunta índex IBP de la ruta amb els detalls més ajustats a la realitat que els que indiquen els del Wikiloc.

BASTANIST

SALTAR VALLA

• Photo of xcasamitjana
    xcasamitjana Sep 21, 2015

Hem fet questa ruta. Molt recomanable. Només un inconvenient nosaltres ens hem trobat el refugi de cal Baster fet una "guarrada". Crec que feia mesos que ningú el netejava. Hi havia tereanyines, mitjons ,bruts, etc.. Encara que els propietaris són molt simpàtics!!

El porquet de Sant Antoni Sep 21, 2015

XCASAMITJANA: Quina il·lusió rebre el primer comentari en aquesta ruta després de portar sis anys penjada! I la veritat és que, com deus haver vist ja, és una ruta preciosa, llargueta i en algun tram dura, però molt bonica de fer. Ara bé, lamento l'estat en que us heu trobat el refugi habilitat a l'antic galliner de Cal Basté. La veritat és que jo ara fa bastant que no hi he posat els peus, però us ben asseguro que a l'època d'aquesta ruta i temps després l'allotjament era espartà, però prou net i correcte (no oblidem el preu ridícul que es paga). Ara bé, si dius que estava molt brut, potser serà qüestió de fer-li un petit toc. Com ja heu vist, ells són molt simpàtics i molt acollidors!

Moltíssimes gràcies per la bona valoració que heu fet de la ruta, però com sempre dic, el millor per a mi és que em feu saber que heu gaudit de la ruta, que us ho heu passat bé i que hagueu pogut conèixer un raconet més de les nostres muntanyes!

Salut i muntanya!

• Photo of ximple
    ximple Sep 3, 2016

He fet la ruta en solitari els dies 31 d'agost i 1 de setembre de 2016, i malgrat la calorada que feia, vaig gaudir-la molt.
    Efectivament son dos dies de immersió total en la Serra del Cadi amb tota la seva bellesa.
    A Can Baste en Lluis em va rebre magníficament i vaig poder gaudir d'un fantastic sopar. Llàstima que el paller continua estant bastant guarro.
    Gracies porquet per mostrar.la tan detalladament!

El porquet de Sant Antoni Sep 3, 2016

XIMPLE: Celebro moltíssim que hagis gaudit tant de la ruta, malgrat la calorada, com ho vaig fer jo! És una ruta fantàstica per, com comentes, fer una immersió total a la serra del Cadí. El sopar a Cal Basté és la cirereta del pastís, malgrat que, pel que em comentes, sembla que el galliner ha perdut la netedat que tenia temps enrere... és una llàstima que no el mantingui més net, doncs (jo ara fa temps que no hi he passat i en desconec la situació, només en sé els inputs que em feu arribar). Potser sí que estaria bé que els que ens hi anem apropant li fem algun comentari al respecte (amb cura i respecte que, malgrat tot, és una iniciativa totalment privada i a un preu molt econòmic!).

Gràcies a tu per passar per aquí a deixar les teves impressions!

Salut!

• Birraclan May 13, 2019

He fet aquesta ruta l'11 i 12 de maig del 2019, amb la variant de començar i acabar del mirador de Gresolet.
    Veient que entre els comentaris es parla bastant del paller de Cal Basté, dir que ara mateix hi ha l'alternativa de La Rectoria a mateix Estana. Per 22€ amb esmorzar si portes tu el sac o una mica més si et deixen ells llençols. El lloc és molt net, agradable i l'esmorzar no està gens malament. Es una bona alternativa si l'economia ho permet (respecte el paller, com a "hotel" és barat).
    D'altra banda m'agradaria comentar 4 coses:
    - Segons el moment que s'hi va cal saber l'estat de la Canal de Cristall. Aconsellaria trucar al refugi de Prat d'Agulló per informar-se i parar allà quan s'hi passa. No es dificil amb neu però tenir clar que es necessita material i experiencia.
    - El Pas del Cabirol, que a la descripció com a "prou còmode", és així, tot i que pot impresionar. Quan hi he passat encara hi havia molta neu i al principi baixava bastant fort.
    - Just abans d'arribar a la Serra Pedregosa hi ha una petita grimpada molt senzilla. De nou vigilar si hi ha neu, però no és res complicada.
    Això és tot el que volia comentar, la ruta és fantàstica.

El porquet de Sant Antoni May 14, 2019

BIRRACLAN: Primer de tot moltíssimes gràcies pels molts i bons detalls del teu comentari. Aquesta ruta ja porta gairebé 10 anys penjada i sempre es bo rebre actualitzacions! Molt bon apunt amb La Rectoria d'Estana. A tenir en compte per a futures pernoctacions a la zona! Respecte al que comentes dels diferents passos, nosaltres només vam trobar una capeta de neu a la canal de Cristall que ja ens va dificultar molt les coses, però a la resta res. Evidentment no té res a veure fer una ruta en condicions hivernals que a l'estiu. Tot canvia i molt. La canal de Cristall de fet, gairebé trobar-la millor amb bona neu que no com la vam trobar nosaltres ja que, amb una capeta no serveixen grampons ni res i te'n pots anar avall fàcilment. Amb un bon tou de neu (estable i sense risc d'allaus) els grampons i piolet ho faciliten tot molt.
    Repeteixo, moltíssimes gràcies pel teu comentari amb tan bones aportacions i enhorabona per haver fet i gaudit d'aquesta magnífica ruta pel cor del Cadí!