Photo ofSerra del Boi - Abric de la Serradassa - Castell del Boi - Tossal d'Esclaramunda Photo ofSerra del Boi - Abric de la Serradassa - Castell del Boi - Tossal d'Esclaramunda Photo ofSerra del Boi - Abric de la Serradassa - Castell del Boi - Tossal d'Esclaramunda

September 18, 2023
September 2023

near Masía de Salvador, Valencia (España)

A causa de la proximitat del parc natural de Penyagolosa la Serra del Boi sol quedar eclipsada, i per tant són pocs els visitants que s'animen a visitar-la.

Si prenem Vistabella com l'accés natural a la zona, el parc natural queda cap al sud de la població, mentre que la Serra del Boi està situada més al nord, entre aquesta i el Riu Montlleó.

Tot i no ser tan coneguda reuneix moltes raons per a recórrer-la i gaudir-la.

Una d'aquestes raons són els masos que, a diferència de la situació actual, en temps passats feien que la zona estiguera habitada per tot a reu. Aquests masos afegeixen un atractiu molt interessant. En alguns casos els trobem en mal estat de conservació i abandonats, en altres encara es fan servir per a la ramaderia o l'agricultura. En tot cas ens ajuden a comprendre millor el paisatge que els envolta i el fan encara més interessant.

Un altre atractiu molt destacat de la serra és l'Abric de la Serradassa, on podem veure pintures rupestres d'art esquemàtic. Aquest abric prehistòric es va descobrir fa menys de trenta anys i això són grosso modo dos mil anys després de la seua creació.

Les restes del Castell del Boi són un altre motiu. Encara que del castell en queda poc, paga la pena l'esforç de la pujada per les vistes. Es pot veure el Castell de Culla i una àmplia panoràmica. El Castell data de l'època musulmana cap al s. XII.

Als peus del Castell trobem l'Ermita de Sant Bertomeu del Boi del s. XIV que formava part de la ja desapareguda població del Boi. Avui només queden algunes cases mig ensorrades al voltant de l'ermita. Aquest és el punt des d'on s'inicia el sender que puja al castell i on tornarem a la baixada.

La vegetació, com sempre en aquesta zona, també ens farà gaudir de la caminada. Com que passem per diferents paisatges les espècies que trobem evidentment seran diferents. Els ginebres i savines o les pinades i carrascars aniran predominant en els diferents trams. Al Barranc de la Pinella abunden els esbarzers i altres arbustos punxosos encara que també trobem pins i alguns matolls com el romaní i altres aromàtiques.

Per altra banda, tot i no ser temporada òptima per als bolets i estar el terreny molt sec encara hem trobat alguns en els llocs més frescos i humits.

Inici de la ruta

A l'Inici de la ruta arribarem eixint de Vistabella i agafant la carretera CV-1720 en direcció contrària a Sant Joan de Penyagolosa. Hem de passar l'aeròdrom deixant-lo a la nostra esquerra. Veurem un camí que travessa la carretera i a la nostra dreta la Bassa de les Ventes. En aquest punt ens desviem cap a la dreta i seguim el camí asfaltat un km aproximadament fins que trobem l'entrada cap al mas de Torre Martines on hi ha espai on deixar el vehicle.

Mas del Collao

Ens hem unit al GR-7 que en aquest tram uneix Vistabella i Culla i passem sota el Mas del Collao.

Desviament

Deixem el camí per un sender que ens surt per l'esquerra. Així ens estalviem la llarga volta que fa el camí.

Mas de la Coixa

Passem pel Mas de la Coixa que està en un lloc preciós entre barrancs i penya-segats. Aquest Mas no es troba en molt bones condicions.

Hem d'anar atents per a no passar-nos aquest desviament. Veurem una tanca metàl·lica i el camí un poc més amunt del sender. En accedir al camí hem de tornar enrere uns 200 m fins que trobem una xicoteta fita. Després retornarem a aquest mateix punt per continuar pel sender. Des del Mas del Collao tenim també l'opció de continuar pel camí sense agafar el sender en cap moment. Així també arribaríem a aquest mateix lloc, encara que sense passar pel Mas de la Coixa.

Desviament cap al abric

A la vora del camí veurem un parell de fites que ens indiquen el sender que puja fins a l'Abric de la Serradassa. En uns 100 metres de pujada entre la vegetació arribarem a la tanca que protegeix les pintures.

Abric de la Serradassa

L'Abric de la Serradassa va ser descobert el 1997 encara que no es va donar a conéixer fins al 1999 quan es va instal·lar una protecció. En el 2001 es va fer una intervenció de conservació. Segons l'estudi que es va publicar el jaciment pertany als moments finals de la Prehistòria, entre el final del Neolític fins a l'Edat del Bronze. També és conegut com la Cova del Morral

Vistes

En aquest tram del sender se'ns obrin les vistes. Així veiem els penya-segats que forma el Barranc de l'Aigua i una densa boscada en direcció sud-est. Per altra banda, també tenim el Tossal de Sant Bartomeu i el Morral de Valero que alcen les seues parets uns 200 m sobre els nostres caps.

Mas Nou

El Mas Nou ja fa molts anys que deixa de ser-ho. En aquest moment el trobem amb part de les parets i sostre esfondrades i en molt males condicions. Tot i això, continua estant en un lloc preciós i amb unes vistes d'enveja.

Peiró i camí

Ens trobem amb aquest peiró i eixim a un camí que travessarem. En passar el Camí ja comencem a veure l'Ermita de Sant Bertomeu.

Ermita de S. Bertomeu del Boi

El Boi va ser una antiga població que va obtindre la carta pobla el 1232 i l'actual ermita era la seua parròquia fins al 1405. Aquell any el Boi va deixar de ser poble i es va unir a Vistabella. L'ermita data del s. XIV encara que amb algunes intervencions posteriors.

PictographCastle Altitude 3,672 ft

Castell del Boi

El Castell del Boi és d'origen andalusí i es troba enclavat sobre un turó de 1138 m d'altura. Del Castell tan sols queden alguns trams de murs en peu i algunes restes escampades. Del que sí que podrem gaudir és de fantàstiques vistes. En primer terme i sota els nostres peus veurem l'ermita per la qual acabem de passar i on hem de tornar a la baixada. Mirant cap a l'Est podrem veure el Castell de Culla i entre aquest castell i nosaltres es pot apreciar el profund tall que el Riu Montlleó ha marcat al paisatge.

Desviament

Quan el sender connecta amb el camí nosaltres hem de buscar un sender poc marcat que puja pel Barranc de la Pinella. Les marques blanques i roges del GR 7 ens poden servir de referència. Una marca d'aquest sender que ens barra el pas ens indicarà la direcció correcta per a nosaltres, mentre que els senyals que ens indiquen la continuïtat del GR segueixen pel camí.

PictographRiver Altitude 3,203 ft

Barranc de la Pinella

El sender que puja pel Barranc no sembla estar molt transitat i, per tant, de vegades hem d'anar endevinant-lo. En alguns moments hem d'anar evitant els enganxons en la roba de la vegetació punxosa que creix envaint el sender o buscar el millor pas entre els cudols del fons del barranc. Tot i això, aquest tram poc còmode de caminar només serà d'un km aproximadament en què seguirem el barranc en direcció ascendent sense cap possibilitat de pèrdua.

Desviament

Aquí haurem d'anar atents, ja que un senyal roig no molt visible sobre una pedra ens marca el lloc per on ens hem de desviar. Aquest senyal ens indica que hem de pujar de forma directa pel vessant del barranc. Uns 30 o 40 metres de desnivell més amunt sí que hi ha un sender pel qual hem de continuar. En avançar uns metres entenem per què d'aquest desviament tan sobtat i és que el barranc es fa més estret formant un embut de parets de pedra de difícil pas.

PictographRuins Altitude 3,571 ft

Mas de la Serra de Baix

El sender és ara un camí herbós sota una pinada. Nosaltres el deixem i ens desviem uns metres en tal de passar per les ruïnes del Mas de la Serra de Baix. En realitat aquest xicotet desviament no té cap sentit, ja que el Mas es troba en un estat completament ruïnós. Des del Mas connectem de nou amb el camí uns metres més endavant.

Arribem a un altre camí i continuem cap a la nostra esquerra.

Passem per les restes del Mas del Troncassal de Dalt i poc després arribem a un altre encreuament on continuem pel camí de la dreta.

Desviament

Altra vegada el camí es bifurca. Continuem per l'esquerra deixant les vistes del Pla de Vistabella a la nostra dreta.

Continuem trobant-nos amb bifurcacions. Aquesta vegada hem d'agafar el camí que continua per la nostra dreta.

Desviament

Atenció en aquest punt, ja que hem de deixar el camí i desviar-nos cap a l'esquerra. Des d'aquí i fins al Cim del Tossal d'Esclaramunda anirem a camp a través, encara que de vegades anem trobant traces de sender. Un mur de pedra en sec ens servirà de guia fins al Cim.

Tossal d'Esclaramunda 1288 m

Des del Cim del Tossal tenim unes precioses vistes, en especial cap a l'est. Podem apreciar amb facilitat Culla amb el seu Castell i la profunda cicatriu que forma en el paisatge el Riu Montlleó.

Desviament

Tornem a retrobar el camí que hem deixat per pujar fins al Tossal. Ara anem de baixada i a poc a poc se'ns van obrint les vistes sobre el Pla de Vistabella.

Mas Torre Martines

Passem per aquest preciós Mas que sembla dedicat a la ramaderia. Continuant pel camí que allí mateix trobem arribarem al punt de partida en menys d'un km.

Raon May 7, 2024

Buenos días Rodamon, estoy buscando información para realizar el gr7 desde valencia a Andorra.
    La pregunta, se podría hacer en bicicleta de montaña.
    Saludos gracias y buenas rutas

• Photo of RODAMÓN
    RODAMÓN May 7, 2024

Hola Raon,

Yo sólo conozco el tramo del GR 7 de las provincias de Alicante, València y Castellón y en ese recorrido algunos tramos son ciclables y otros no. Tendrías que buscar alternativas para esos tramos. Además, en mi recorrido siempre intenté seguir el mayor tiempo posible por sendas en lugar de caminos. En algunos tramos existen diversas variantes del GR y seguro que algunas serán más adecuadas que otras para bicicletas.
    Como último recurso te queda buscar tus propias alternativas en los tramos más complicados.
    Siento no poder ayudarte un poco más y espero que lo consigas.

¡Un saludo!

Rodamón.

Raon May 8, 2024

Muchas gracias por la información Rodamon, el plan es salir desde valencia para intentar llegar a Andorra, aunque me temo que finalmente tendré que usar carreteras comarcales y nacionales, sea como sea gracias por la información.
    Saludos y buenas rutas

• Photo of RODAMÓN
    RODAMÓN May 8, 2024

Hola Raon,

He recordado que hay una ruta, la Eurovelo 8, que conecta Cádiz con Atenas. En su tramo español recorre todo el Mediterráneo entre Cádiz y la frontera de la Jonquera. Busca los tracks que son fáciles de encontrar.
    Seguro que te sirven.
    A disfrutar!!

Raon May 9, 2024

Gracias Rodamon, parece una opción buenísima para recorrer el país.