Photo ofSerra del Benicadell,Salem,Font del Poet,Font de la Barcella,Font de la Gota,Fontetes de Beniatjar,Bassa d'Elca,Font d'Elca. Photo ofSerra del Benicadell,Salem,Font del Poet,Font de la Barcella,Font de la Gota,Fontetes de Beniatjar,Bassa d'Elca,Font d'Elca. Photo ofSerra del Benicadell,Salem,Font del Poet,Font de la Barcella,Font de la Gota,Fontetes de Beniatjar,Bassa d'Elca,Font d'Elca.

March 1, 2024
January 2024

near Salem, Valencia (España)

Salem és un municipi del País Valencià, pertanyent a la província de València, a la comarca de la Vall d'Albaida.

El municipi de Salem es troba emplaçat a una foia, la Foia de Salem, a l'ombria del Benicadell i rodejada completament per muntanyes. La foia de Salem s'alça entre els 350 i els 400 metres d'altitud sobre el nivell de la mar. Els àrabs l'anomenaren Halqa, que significa "el Redolí", fent referència al cercle de muntanyes, d'on també ve el nom de la font i l'alqueria musulmana d'Elca.

El sòl agrícola de la foia és de margues miocenes (tap blanc) i està drenat per barrancs, com els de l'Arcada, Salem, el Castellar o el Llom. El terreny muntanyenc és de pedra calcària. Destaquen en ell les elevacions de l'alt de la Carena (779 m) i l'alt de Marjalets (840 m), que s'endinsen en la vall cap al Ràfol de Salem (serra dels Marjalets-serreta del Ràfol) i unes altres mirant cap a Castelló de Rugat: la Barcella i les Penyes Blanques.

El terme municipal limita amb els de Beniatjar, Castelló de Rugat i el Ràfol de Salem (a la mateixa comarca); i amb Beniarrés i l'Orxa (a la comarca del Comtat).

Les restes arqueològiques més antigues que es coneixen al terme de Salem s'han trobat en la Cova del Frontó, situada en la lloma del mateix nom i corresponen a un soterrament col·lectiu de la Primera Edat dels Metalls, pertanyent a la cultura eneolítica. En l'Avenc de Salem s'han trobat fragments de ceràmica romana d'època tardana i de temps medievals.

Descripció de la ruta:

La dificultat de la ruta és subjectiva i depén del costum de cadascú en la pràctica del senderisme.

Estacionem el nostre vehicle a la vorera de la carretera CV-614 i des d'ací iniciem el recorregut, de seguida girem a la dreta pel camí que discorre paral·lel al barranc de la Canal, en pocs minuts arribem a l'anomenada Font del Poet(+ info a la descripció del seu waypoint), després de veure-la girem a la dreta pel camí formigonat i ens endinsem cap a dins del poble pel carrer Sant Felip i just al final d'aquest trobem la Font d'Elca/Font de la Barcella.

En acabar de donar-li una ullada a la font continuem pel camí asfaltat que s'inicia al mateix costat d'aquesta i pel qual anem sortint del poble entre camps de cultius i amb unes vistes privilegiades del Cim de la Serra del Benicadell, més endavant aquest camí acaba enllaçant amb l'anomenat camí de la Canal/Camí del Port pel qual continuem endavant. Pocs minuts després abandonem aquest camí i agafem el sender anomenat camí/partida de la Ribera pel qual anem pujant tranquil·lament muntanya amunt, a la fi d'aquest sender acabem sortint a la pista forestal anomenada camí de l'Hort, la qual abandonem ràpidament perquè de seguida agafem una senda que inicialment transita en paral·lel a la pista.

Caminant per aquesta senda a poc a poc anem guanyant altitud, mentre travessem les zones de muntanya conegudes com a Racó de Salem i les Marjaletes, és en aquesta segona en què fem una breu parada per veure la Font de la Gota (actualment seca), així que després de fotografiar-la seguim endavant sense aturar-nos més.

Continuem endavant caminant pel sender fins que a la fi després d'una estona aquest acaba sortint a pista forestal just davant de l'anomenada casa de les Planisses més coneguda vulgarment com a casa dels guardes (punt habitual d'inici per a molts senderistes, per fer la pujada al cim del Benicadell). Nosaltres rodegem la casa i agafem la senda que va per darrere d'aquesta per anar descendint tranquil·lament en direcció cap als forns d'algeps, lloc on arribem al cap d'uns minuts (+ info sobre aquests forns a la descripció del seu waypoint), en acabar de veure'ls tornem breument sobre els nostres passos i ens n'anem a veure les Fontetes de Beniatjar la qual trobem a tan sols uns pocs metres més endavant, ací teniu taules habilitades per si voleu fer una parada per pegar un mosset o descansar. Nosaltres no ens aturem i continuem endavant agafant un sender que ràpidament acaba enllaçant amb la pista forestal per la qual continuem el recorregut.

Caminem per pista durant una estona fins que arribem a l'encreuament on agafem la senda que surt a l'esquerra, la qual utilitzem per endinsar-nos i travessar el Barranc del Fuster, més endavant aquest sender enllaça amb un camí que acaba portant-nos fins a la pista forestal on trobem ubicada al costat d'aquesta la Collada del Portet de Ràfol de Salem, al mateix lloc agafem el sender que apareix a la dreta pel qual comencem a descendir per la zona coneguda com la Lloma de les Planisses, ràpidament aquest sender acaba portant-nos novament fins a una pista forestal, la qual en un parell de minuts acaba enllaçant amb un cami d'asfalt on de seguida veiem la Bassa d'Elca, hui en dia sense cap us pero amb molta importància en el passat (+info sobre aquesta a la descripció del seu waypoint),en acabar de veure la bassa seguim endavant uns metres i ens n'anem a veure la Font d'Elca la qual trobem en aquests moments seca, aquesta es troba dins d'un petit parc habilitat amb taules i bancs per poder anar a passar el dia, comentar que tant la bassa com la Font estan ubicades dins de l'anomenat Barranc de l'Arcada, després de veure la font tornem enrere i prosseguim el recorregut pel camí d'asfalt, el qual ja no abandonem fins al final del recorregut.

Al cap d'uns minuts més endavant fem una breu parada per veure la Bassa de Monxereví, aquesta amb unes dimensions molt més petites que l'anterior, en acabar de donar-li una ullada reprenem la marxa, al cap d'una estona caminant per aquest camí aquest ens condueix fins al camí conegut amb el nom de carrer Benicadell el qual acaba portant-nos fins a dins la població de Salem, caminant per alguns carrers de la població arribem a la plaça Major on passem per davant de l'església del poble, rodejant aquesta agafem el carrer de la Verge el qual acaba portant-nos fins al punt d'inici i final de la ruta, espere que us agrade i deixeu els vostres comentaris i valoracions, fins a la pròxima.

Per últim, abans d'acomiadar-me del tot m'agradaria que em féreu saber si us agrada tota la informació que aporte del lloc on es realitza cada ruta o preferiu simplement la descripció en si del recorregut .

Salut i muntanya

2-Girem a la dreta

4-Font del Poet

La font del Poet, apareix referenciada en alguns documents dels segles XVII i XVIII com a font del "Pouet", si bé la seua construcció es remunta a l'època musulmana. El naixement se situa una miqueta més amunt del barranc de la Canal on ara vos trobeu. Els sobrants de la font omplien fins a quatre basses i un assut, que regaven unes 6 fanecades d'horta distribuïdes a una banda i l'altra del barranc. El conjunt es completa amb un llavador cobert, construït l'any 1969, que s'ompli dels sobrants de la font. La bassa del llavador és correguda i disposa d'una única fila de lloses de pedra. L'àrea recreativa de la font i el Llavador del Poet està ombrejada per una frondosa xopada que convida a fer una parada i prendre forces.

7-Font d' Elca/Font de la Barcella

8-Vistes del benicadell

13-Vistes de Salem

14-Font de la Gota

PictographRuins Altitude 2,188 ft

19-Forns d'algeps

Esteu davant de dos forns d'algeps situats en la partida de l'Algepsar de Beniatjar. Els forns es troben en terrenys propietat de la familia Calatayud Armengol de la localitat de Beniatjar. El pare de les actuals propietaries - Enrique- no els va conéixer en funcionament. Les referències de l'àvia -Leonor- fan pensar que deixaren de funcionar a finals del segle XIX i la primeria de segle XX. Abans de l'aparició d'invents com la trituradora i dels processos industrials del segle XX, el treball als forns d'algeps era totalment manual La feina començava amb l'extracció de la pedra amb carregues de pólvora (una barreja de nitrat de Xile i carbó de sarment i figuera) al crit de: foc! [1] Les pedres calcàries extretes eren transportades fins al forn, sempre situat a prop de la pedrera. Començava ara el procés més delicat de la feina, parar el forn (2). Els dos forns que tingueu al davant consten d'una cavitat cilíndrica feta de pedra de maçoneria que evitava que s'escapés el calor una vegada encés. La feina de parar el forn es feia per una obertura vertical des d'on es disposava la pedra d'algeps, formant una volta amb una obertura en la part baixa per on ficar la llenya: la boca del forn [4] El procés de cocció de la pedra durava uns quants dies, davant l'atenta mirada dels treballadors que feien torns per vigilar i alimentar el foc. Una mala cocció o bé una ploguda inesperada podien llançar a perdre la fornada. Una vegada feta la cuita, les pedres es portaven a l'era adjacent que tingueu darrere de vosaltres, on començava l'altra feina més laboriosa de picar a cop de maceta o de rugló [5] les pedres per a convertir-les en pols. l'algeps [6]. La fina pols d'algeps [7] resultant era ensacada i transportada fins a l'obra en sacs de jute. La puresa de la pedra distingia entre l'algeps blanc, de gran puresa i blancor, amb el qual les parets lluides quedaven tan fines que no calia emblanquinar-les, i l'algeps bru que era més grisenc.

20-Les Fontetes de Beniatjar

PictographRuins Altitude 1,315 ft

30-Bassa d'Elca

La bassa d'Elca Aquesta enorme bassa de reg (67x34 m.) d'origen musulmà, construïda amb morter d'argamassa segurament al segle XI, regava les hortes i les alqueries de Benigerví (actual partida de Monxereví) i la d'Elca. L'aigua que omplia la bassa era extreta de la veïna penya d'Elca, mitjançant la construcció d'un alcavó d'on eixien dues séquies mare: la séquia de la dreta o séquia Fonda, que distribuïa l'aigua per les terres de Monxereví; i la séquia de l'esquerra o séquia d'Elca, que regava les hortes d'Elca, de dimensions més reduïdes. La bassa d'Elca regava 10 jovades o 360 fanecades, i va quedar inutilitzada junt amb el primigeni alcavor a partir de les solsides ocorregudes amb el conegut Diluvi de Sant Carles de l'any 1884. Aleshores, es va construir un nou alcavor que vessava directament a les dues séquies abans esmentades. Segons l'historiador Abel Soler, les cròniques i les restes arqueològiques fan pensar en un possible emplaçament de la mítica i estratègica fortalesa de la Penya Cadella, lloc ocupat i reconstruït per Rodrigo Díaz, el Sit, en les seues incursions per aquestes terres (segle XI). Una hipòtesi que explicaria les exagerades dimensions de la construcció.