Serra de Sos Sastres. Del puig des Racó al coll de Castellàs

Photo ofSerra de Sos Sastres. Del puig des Racó al coll de Castellàs Photo ofSerra de Sos Sastres. Del puig des Racó al coll de Castellàs Photo ofSerra de Sos Sastres. Del puig des Racó al coll de Castellàs

February 23, 2022
December 2021

near Artà, Baleares (España)

(04-Desembre-2021)
Serra de sos Sastres. Del puig des Racó al coll de Castellàs

Itinerari per la Península de Llevant. Des del coll des Racó ens enfilem al puig homònim i resseguim la carena de la serra de sos Sastres de sud-oest a nord-est, fins al coll de Castellàs. És un recorregut fora camí per un territori pedregós i cobert de carritxeres. Ens guia l'amic i company de cordada Joan Llull, gran coneixedor de la zona.

Iniciem l'excursió al coll des Racó, en el portell que dóna pas a la finca pública de Sa Duaia - Es Racó, situat en el costat sud de la carretera que enllaça Artà amb Cala Torta.

(WP-01) Coll des Racó - 0,0 km - 0 minuts - 229 m d'altitud.
En el portell superior senyalitzat amb un cartell de "Mont Públic sa Duaia des Racó", arrenca un estret camí que en forta pujada ens mena al cim de major elevació de la serra, el Puig des Racó (386 m). Aquest camí traça dues línies pràcticament rectes des del punt de sortida i fins al cim. Trobem les roques i la vegetació de càrritx, garballons i mata, ben banyades de rosada.

(WP-02) Puig des Racó - 0,6 km - 25 minuts - 386 m d'altitud.
En aquest cim hi ha un vèrtex geodèsic i una caseta de vigilància forestal. Les vistes de l'entorn són magnífiques.
A partir d'aquest punt, recorrem la cresta de la muntanya que segueix cap al nord-est, just pel límit dels termes municipals d'Artà i Capdepera.
Voregem la caseta i progressem per l'ampla carena, fins trobar una reixeta. Seguim baixant entre les carritxeres cap a un ampla coll, mantenint la tanca a la nostra dreta. A mitja baixada, salvem una altra reixeta transversal per un petit botador de fusta i tot seguit, atansem el coll de ses Buines.

(WP-03) Coll de ses Buines - 1 km - 45 minuts - 310 m d'altitud.
Per un alt botador de fusta, traspassem a l'altre cantó del tancat. Ara continuem pujant en fort pendent de cara a les roques blanques que veiem davant nostre, deixant la tanca a la nostre esquerra. Finalment, dibuixant una ziga-zaga coronem el segon cim d'aquesta cresta, el puig Poloni també anomenat n'Aguillonat.

(WP-04) Puig Poloni - 1,2 km - 1 hora - 362 m d'altitud.
Continuem seguint la cresta i molts pocs metres més endavant la deixem momentàniament per la dreta per superar un bocí d'aresta de roques clivellades i cantelludes bastant complicat. Salvat aquest curt tram, recuperem de nou la carena i passem un coll (cota 316 m) sense cap dificultat.

(WP-05) Collada - 1,5 km - 1 hora i 20 minuts - 316 m d'altitud.
Continuem crestejant per terreny abrupte però sense dificultats aparents, fins assolir el següent cim conegut com la Muntanya de Can Mir o puig de ses Fites.

(WP-06) Muntanya de Can Mir - 1,8 km - 1 hora i 35 minuts - 350 m d'altitud.
Aquí decidim fer una parada per berenar i recuperar forces [17 min.], mentre gaudim de bones panoràmiques de cala Rajada i la talaia de Son Jaumell.
Prosseguim per l'aresta o per sota d'aquesta cercant els seus punts febles. Tot d'una, recuperem el tancat metàl·lic i baixem al coll de Sant Joan ( 251 m), per tornar a pujar, amb un poc d'esforç, fins la cota 296 m.

(WP-07) Cota 296 m - 2,6 km - 2 hores i 30 minuts - 296 m d'altitud.
Continuem planejant un centenar de metres i deixem la carena per l'esquerra, després de saltar la reixeta que ens ha acompanyat gran part de la travessia.

(WP-08) Deixar carena - 2,7 km - 2 hores i 35 minuts - 295 m d'altitud.
Baixem sense camí, de cara al puig Negre (232 m) (nord), entre mig d'una espessa vegetació. Cercant la millor passa, passem per davall d'un esperó rocallós i per dins un xaragall molt empinat i incòmode, arribem al coll de Castellàs.

(WP-09) Coll de Castellàs - 3,1 km - 2 hores i 55 minuts - 169 m d'altitud.
Seguim el camí planer cap a l'esquerra, fins sortir a una pista (GR-222), després de passar pel costat d'un forn de calç restaurat.

(WP-10) Pista - 3,4 km - 3 hores i 10 minuts - 144 m d'altitud.
La seguim cap a l'esquerra en suau ascens. No ens torbem en arribar a una barrera amb un botador de fusta i cruïlla de camins.

(WP-11) Cruïlla (barrera) - 4,2 km - 3 hores i 23 minuts - 184 m d'altitud.
Un cop superat el botador, seguim el sender de l'esquerra que ens suau i costant ascens ens mena al coll des Racó, on hem iniciat l'excursió.

(WP-01) Coll des Racó - 5,3 km - 3 hores i 42 minuts - 229 m d'altitud.
A les 11:59 h posem fi al nostre recorregut, per llocs molt enlairats i amb unes panoràmiques impressionants.

Més informació i fotografies: Blog Viaranys

PictographCar park Altitude 735 ft

01-Inici-Final (C. Racó)

(WP-01) Coll des Racó - 0,0 km - 0 minuts - 229 m d'altitud. Iniciem l'excursió al coll des Racó, situat en el costat sud de la carretera que enllaça Artà amb Cala Torta.

02-P. Racó

(WP-02) Puig des Racó - 0,6 km - 25 minuts - 386 m d'altitud. En aquest cim hi ha un vèrtex geodèsic i una caseta de vigilància forestal.

PictographMountain pass Altitude 958 ft

03-C. Buines

(WP-03) Coll de ses Buines - 1 km - 45 minuts - 310 m d'altitud. Per un alt botador de fusta, traspassem a l'altre cantó del tancat.

04-P. Poloni

(WP-04) Puig Poloni - 1,2 km - 1 hora - 362 m d'altitud. Dibuixant una ziga-zaga coronem el segon cim d'aquesta cresta, el puig Poloni també anomenat n'Aguillonat.

05-Cota 316 m

(WP-05) Collada - 1,5 km - 1 hora i 20 minuts - 316 m d'altitud.

06-M. Can Mir

(WP-06) Muntanya de Can Mir - 1,8 km - 1 hora i 35 minuts - 350 m d'altitud.

PictographSummit Altitude 945 ft

07-Cota 296 m

(WP-07) Cota 296 m - 2,6 km - 2 hores i 30 minuts - 296 m d'altitud. Aquí trobem les restes d'un marget de roques grosses, poder d'un talaiot o un punt de vigilància?

PictographIntersection Altitude 978 ft

08-Deixar carena

(WP-08) Deixar carena - 2,7 km - 2 hores i 35 minuts - 295 m d'altitud. Abandonem la carena per l'esquerra, després de saltar la reixeta.

PictographMountain pass Altitude 558 ft

09-C. Castellàs

(WP-09) Coll de Castellàs - 3,1 km - 2 hores i 55 minuts - 169 m d'altitud.

PictographIntersection Altitude 449 ft

10-Pista

(WP-10) Pista - 3,4 km - 3 hores i 10 minuts - 144 m d'altitud. Sortim a una pista (GR-222), després de passar pel costat d'un forn de calç.

PictographIntersection Altitude 600 ft

11-Cruïlla

(WP-11) Cruïlla (barrera) - 4,2 km - 3 hores i 23 minuts - 184 m d'altitud. Un cop superat el botador, seguim el sender de l'esquerra.

• Photo of mvaquerm
    mvaquerm Mar 3, 2022

Hola Pep,

una serra molt interessant, la tenc pendent, lo que el terreny no pareix molt còmodo.

Saludos

• Photo of jferrer
    jferrer Mar 5, 2022

Hola Miquel,
    Així és, terreny de mala petja, però un itinerari que val molt la pena.
    Gràcies.

• Photo of malileta
    malileta Mar 13, 2022

Enhorabona per la informació proporcionada.
    La dificultat la canviaria a moderada avisant que hi ha casi la meitat de ruta fora traça per zones de mala petja per roca i carritx, en cap cas és perillós o difícil d'assolir i l'orientació és fàcil.
    No és ruta per anar amb nins o gent poc acostumada a la muntanya.