Serra de Queralt

July 31, 2023
July 2023

near Castellar del Riu, Catalunya (España)

Aquesta ruta us proposa descobrir l’Espai Natural de la Serra de Queralt que s'aixeca sobre la ciutat de Berga. És una serra formada per cingleres calcàries i boscos de pi roig, rouredes, fagedes i alzinars. Limita al nord amb els Rasos de Peguera, coneguts pels boletaires de la comarca i de fora, i a l'oest amb la serra dels Tossals. La presència dins de la serra del santuari de la Mare de Déu de Queralt dota l'espai d'un gran atractiu turístic de vessant religiós.
Des de Berga agafem la carretera BV-4243 en direcció a Rasos de Peguera. A l’inici de la urbanització d’Espinalbelt, en el km 3, deixem el cotxe en un estacionament al costat de la carretera.
Comencem a caminar pujant per l’antic camí que ens portarà fins a l’església de Sant Vicenç d’Espinalbet. Està documentada des de l’època medieval, però l’edifici que avui hi podeu veure és d’època moderna, segles XVII-XVIII amb posteriors remodelacions. Per la part del darrere es veu un pla elevat i unes parets perimetrals, indret on hi hagué un castell que Guillem de Berguedà heretà del seu pare.
Després travessem la urbanització per baixar una altra vegada a la carreta a l’alçada del Càmping de la Font Freda. A partir d’aqui seguirem les marques blanques i grogues del PR-C 73 fins al Santuari de Queralt. Passat el càmping comença una pujada sostinguda que ens portarà al coll Gran i posteriorment al Coll de la Mel. A continuació començarem un flanqueig pel mig del cingle de la Garreta fins a la capella de Sant Joan, ja a l’entorn proper al Santuari. Aquí hi ha una munió de camins que s’enllacen, la proposta és continuar pel camí de ronda de Queralt però en aquest cas fer-ho pel cantó solell. Abans d’arribar encara trobareu dos miradors on entretenir-vos una estona. A Queralt hi ha tres construccions: l'antiga hostatgeria, el santuari (on es venera la imatge de la Mare de Déu, del segle XVI) i l'església de la Cova (on es trobà la mare de Déu al segle XIV). El santuari roman obert tot l'any i ofereix servei de bar i botiga.
Per continuar la ruta cal seguir les marques del Camí dels Bons Homes (GR 107), una travessa que s’inicia aquí i arriba fins a l’Arieja (Occitània). Baixem doncs unes escaletes a la dreta i al cap de pocs minuts, passem per un petit reducte d’ombrívola fageda amb la font del Bou. Més endavant el camí es desvia a la dreta per seguir l'antic camí d’Espinalbet. Si mireu amb atenció, podreu veure les parets fetes per sustentar el camí i impedir-ne l'erosió. Seguint les marques del GR retornarem a l’estacionament del cotxe.
El camí en tot moment és fressat i senyalitzat amb marques i pals indicadors.