Serra de Mariola: Barranc del Cint - Mola de Serelles - Font de Serelles

Photo ofSerra de Mariola: Barranc del Cint - Mola de Serelles - Font de Serelles Photo ofSerra de Mariola: Barranc del Cint - Mola de Serelles - Font de Serelles Photo ofSerra de Mariola: Barranc del Cint - Mola de Serelles - Font de Serelles

November 6, 2021
November 2021

near Huerta Mayor, Valencia (España)

BARRANC DEL CINT - GR 7-330/PR CV 57 - FONT DEL PASTORET - MAS DEL POTRO - FONT DE LA TEULA - CASETES DE VILAPLANA - GR 7/330 - COLL D'EN SABATA - SLV 25.3 - POBLAT IBER DE LA MOLA - LA MOLA DE SERELLES - MAS DE LA MOLA - FONT DE SERELLES - PARATGE DE SERELLES - TEULAR DEL LLONGANISSER

Ruta que naix en el començament dels GR 7, GR 330 i PR-CV 57, on els tres sender s'endinsen pel Barranc del Cint, passant per baix de la Penya de l'Àguila. A uns 700 m del començament, arribem a la Font del Pastoret, que està a mà esquerra i a uns 5 m de la vora del camí. Continuem pel barranc on passem prop del Mas del Potro i per la Font de la Teula, que està a la vora del camí a mà dreta.

Continuem per el barranc on a uns 2,4 km de l'inici de la ruta, els tres senders continuen ara per un camí enquitranat, i que ens porta fins a les Casetes de Vilaplan. Des d'ací, continuem per els GR 7, GR 330, deixant el PR-CV 57, i trenquem a la dreta, per a continuar i arribar fins el Coll d'en Sabata.

Des del coll trenquem a la dreta, deixant els GR i agarrant el sender SLV 25.3, on a uns 300 m i a mà dreta naix una senda que porta en prou pendent fins a la Mola de Serelles i el seu poblat iber. Una vegada dalt tenim unes vistes de 360º, aplegant a a vore el Puig Campana. Baixem en precaució, tornant a agarrar el sender SLV 25.3 on passem per el Mas de la Mola, on podem vore les coves que hi han baix de la Mola. Continuem i arribem a un punt, a uns 6,7 km de la ruta, on trenquem a la dreta per una senda que ens porta directament a la Font de Serelles, deixant momentàniament el SLV 25.3.

Visitem la Font de Serelles i el seu paratge, on en esta època podem disfrutar del canvi de colors de les fulles dels arbres. Agarrem el camí que porta de nou al SLV 25.3, on a uns 800 m el tornem a deixar, ja definitivament, agarrant un sender que naix a la dreta. Ací anem en precaució, ja que naixen prous senders i es podem equivocar fàcilment. Continuant pel sender, arribem a una espècie de coveta i un forat a la vora del camí i que està tapat amb una reixa de ferro per evitar possibles accidents. Creuem un barranquet i continuem fins arribar al camí que porta, vorejant el Teular del Llonganisser, al principi del Barranc del Cint, donant per finalitzada la ruta.

Inici - GR 7

Senda que porta a l'inici del Barranc del Cint, on podem vore la Penya de l'Àguila.

GR 7, GR 330, PR-CV 53

Dreta

Vista al Mas dels Capellans

Coll d'en Sabata - Dreta

Photo ofMicroreserva de Flora 'Mola de Serelles' Photo ofMicroreserva de Flora 'Mola de Serelles' Photo ofMicroreserva de Flora 'Mola de Serelles'

Microreserva de Flora 'Mola de Serelles'

Es tracta d'una mola a 1050 metres d'altitud, on domina el substrat rocós. La vegetació s'instal·la en les escletxes de les roques, on dominen les comunitats crasicaules de raïmet de pastor (Sedum album i S. sediforme) i crespinell groc (Sedum acre). On es fa un poc de terra apareixen el marcet (Dipcadi serotinum) i el moc de frare (Muscari atlanticum).
Al vessant nord-oest, més ombrienc, les parets s'omplin de campanetes de cingle (Campanula rotundifolia subsp. aitanica) i teucris de roca (Teucrium buxifolium subsp. buxifolium, T. thymifolium), i a la seua base ens trobem fragments del carrascar amb alguns fleixos (Fraxinus ornus) i corners (Amelanchier ovalis) barrejats amb matollars, que es caracteritzen per la sàlvia de Mariola (Salvia blancoana subsp. mariolensis), el coixinet de pastor (Erinacea anthyllis), la bracera de penya (Centaurea mariolensis) i el matapoll de muntanya (Daphne oleoides).

Esquerra

PictographRuins Altitude 3,496 ft

Poblat Iber de la Mola

El poblat, amb una forma aproximadament rectangular d'uns 450 m², ocupa una part de la plataforma superior de l'espoló rocós, el terreny del qual està bastant desnivellat.
Les primeres notícies sobre l'existència de restes prehistòriques en la Mola Alta de Serelles es deuen a R. Vicedo (1925, 57-59), el qual, entre altres coses, dona a conèixer la data del seu descobriment —1924—, qui van ser els seus descobridors —E. Botella, L. Gisbert i S. Reig— i avança un breu resum dels primers treballs.

La Mola

Photo ofVista al Mas de la Mola i Coves de la Mola Photo ofVista al Mas de la Mola i Coves de la Mola Photo ofVista al Mas de la Mola i Coves de la Mola