Serra de Callosa de Segura

6 mi
April 14, 2023
April 2023

near Callosa de Segura, Valencia (España)

Recorregut per la Serra de Callosa de Segura, una impressionant massa calcària que s'eleva bruscament enmig de l'extensa plana de la Vega del Segura, és una referència visual per a l'entorn de la comarca i un element fonamental en la silueta del paisatge de la zona. Amb un relleu abrupte i molt accidentat, caracteritzat per grans desnivells, forts pendents, molt descarnats per efecte dels processos erosius, i sobretot per la presència de grans fiters rocosos i profunds barrancs i rambles.
Sortim del poble de Callosa cap a l'àrea recreativa de la cova Ahumada, on hi ha un petit jardí botànic amb una mostra de vegetació mediterrània. Seguim el sender PR CV 441 que puja al mirador de la Vega, un magnífic balcó sobre la comarca. Una mica més amunt trobem l'ermita de la Creu, amb una petita capella de la Verge de Fatima i una gran creu. Continuem pujant fins la Verge de la Cova, una petita cova al fons de la qual hi ha una creu pintada i una petita fornícula, però sense cap imatge.
Estem en una zona amb pins, la resta de la ruta no hi ha arbres. Arribem a la Creu del Relojero un excel·lent balcó sobre el poble de Redovan i la serra d'Orihuela. Al costat hi ha la capella de la Verge del Pilar. Més endavant trobem la famosa ferrata, amb bastantes persones que l'estan fent.
Iniciem el difícil ascens pel rocós llom cap a la Collada del Lobo, on hi ha un senyal vertical. S'han de fer diverses grimpades. Seguim les senyals, recent pintades, grogues i blanques del PR CV 54. Assolim el pic Chinar, el segon mes alt de la serra, no té vèrtex geodèsic, sols una placa amb el nom i l'altitud, 518 metres.
Seguim crestejant entre blocs de pedra i lapiaz per aquesta cresta bastant aerea i tècnica. Les parts altes de la Serra de Callosa oferixen magnífiques vistes dels territoris circumdants.
Coronem el pic de l'Aguila, el més alt de la serra, 568 metres. Aquest si que té vertex geodesic. Tot i no ser molt alt, no és gens fàcil, però les vistes són espectaculars. Baixem cap al refugi i seguim les marques del PR per la cresta. Sort de les marques de pintura per seguir el sender, ja que algun tram és poc evident. El descens és dificultós, hi ha algun tram equipat amb cable i alguna grapa. Arribem al barranc d'Enmedio, on hi ha unes petites represses per quan hi ha caudal evitar l'erosió. Després trobem l'ermita del Pilar i al costat un àrea recreativa. Ja som de nou al poble, que creuem per anar al punt d'inici.