Serra d'Almudaina: Balones - Millena - Lloma Redona - Lloma Alta

Photo ofSerra d'Almudaina: Balones - Millena - Lloma Redona - Lloma Alta Photo ofSerra d'Almudaina: Balones - Millena - Lloma Redona - Lloma Alta Photo ofSerra d'Almudaina: Balones - Millena - Lloma Redona - Lloma Alta

January 24, 2021
January 2021

near Balones, Valencia (España)

Serra d'Almudaina: Balones - Millena - Lloma Redona - Lloma Alta
Aquesta és una ruta diferent per la peculiaritat del paisatge de la Serra d'Almudaina, anys arrere la devastada per diversos incendis forestals que han deixat el paratge desproveït d'arbratge, predominant el matoll de bosc baix, salvatge i agrest, d'una bellesa singular on creixen harmònicament timons, romers i estepes. No recomane fer l'excursió a l'estiu o en dies amb excessiva calor per l'absència ombra on acollir-se.
A més tindrem l'oportunitat de visitar els pintorescos pobles de Balones i Millena.
S'inicia la ruta a l'entrada de la població de Balones, on no hi ha cap problema per a aparcar. Prenem un antic camí que ens portarà fins a la veïna població de Millena superant els barrancs dels Coves de Baix i del Cossí.
Passegem pels carrers de Millena visitant la plaça de l'ajuntament i el seu om mil·lenari i arribem fins a la Font de Baix i la seua àrea recreativa amb taules de pedra.
Des d'ací prenem una senda molt evident i amb un fort pendent que ens pujarà dalt de la Serra d'Almudaina. El fort desnivell de la senda ens fa guanyar altura amb rapidesa i les vistes es van ampliant. A la vall del Seta distingim Gorga i Millena, i més lluny Cocentaina als peus del Montcabrer i més al sud Alcoi. Continuem avançant per la lloma, deixant arrere una zona amb bosc de pins.
Ja a la part alta de la serra ens desplacem per camins amples i pedregosos en agradable passeig per llomes arredonides d'escàs pendent. Així arribem a la Lloma Redona (983 m), amb el seu vèrtex geodèsic.
Seguim la pista que recorre tota la serra, deixant diversos encreuaments, fins a arribar a la Lloma Alta (1015 m) el punt més alt de la serra i l'Alt de la Caseta de la Neu (1011 m), Al costat d'ell trobem el cèlebre pi solitari de la Serra d'Almudaina que, d'alguna manera, va sobreviure als incendis. Aprofitem per a descansar i gaudir de panoràmiques extraordinàries cap al Nord, on es distingeixen les Valls de Travadell i de Planes amb els seus pobles: Beniarrés i el seu pantà, Planes de la Baronia, Gaianes, Muro d'Alcoi, etc. i Oest a Est les Serres de Mariola, Covalta, Benicadell, Albureca, la Safor, la Foradà i Alfaro.
De tornada prenem un camí per a visitar el que queda de la nevera de la Caseta de la Neu actualment en estat ruïnós i plena d'abundant vegetació. Seguim la senda fins que tornem a un dels encreuaments que havíem deixat anteriorment i comencem el descens cap a Balones passant per una pintoresca torreta de pedra i un curiós naixement d'aigua.
Abans de baixar a Balones i finalitzar la ruta visitem la Creueta, peculiar creu de pedra amb una llegenda que explica la seua història. La vista de Balones des de la Creueta i de la Vall de Seta i la Serrella és espectacular.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================================

Esta es una ruta diferente por la peculiaridad del paisaje de la Sierra de Almudaina, años atrás la devastada por varios incendios forestales que han dejado el paraje desprovisto de arboleda, predominando el matorral de monte bajo, salvaje y agreste, de una belleza singular donde crecen armónicamente tomillos, romeros y jaras. No recomiendo hacer esta excursión en verano o en días con excesivo calor por la ausencia sombra donde cobijarse.
Además tendremos la oportunidad de visitar los pintorescos pueblos de Balones y Millena.
Se inicia la ruta a la entrada de la población de Balones, donde no hay ningún problema para aparcar. Tomamos un antiguo camino que nos llevará hasta la vecina población de Millena sorteando los barrancos de les Coves de Baix y del Cossí.
Paseamos por las calles de Millena visitando la plaza del ayuntamiento y su olmo milenario y llegamos hasta la Font de Baix y su área recreativa con mesas de piedra.
Desde aquí tomamos una senda muy evidente y con importante pendiente que nos subirá a lo alto de la Sierra de Almudaina. El fuerte desnivel del sendero nos hace ganar altura con rapidez y las vistas se van ampliando. En el valle del Seta distinguimos Gorga y Millena, y más lejos Cocentaina a los pies del Montcabrer y más al sur Alcoy. Seguimos avanzando hacía la loma, dejando atrás una zona con bosque de pinos.
Ya en lo alto de la sierra nos desplazamos por caminos anchos y pedregosos en agradable paseo por lomas redondeadas de escasa pendiente. Así llegamos a la Lloma Redona (983 m), con su vértice geodésico.
Seguimos la pista que recorre toda la sierra, sorteando varios cruces, hasta llegar a la Lloma Alta (1015 m) el punto más alto de esta sierra y el Alto de la Caseta de la Neu (1011 m), Junto a él encontramos el célebre pino solitario de la sierra de Almudaina que, de alguna manera, sobrevivió a los incendios. Aprovechamos para descansar y disfrutar de panorámicas extraordinarias hacia el Norte, donde se distinguen los Valles de Travadell y de Planes con sus pueblos: Beniarrés y su pantano, Planes de la Baronia, Gaianes, Muro de Alcoy, etc. y Oeste a Este las Sierras de Mariola, Covalta, Benicadell, Albureca, la Safor, la Foradá i Alfaro.
De vuelta tomamos un camino para visitar los restos de la que fue la nevera Caseta de la Neu actualmente en estado ruinoso y cubierta de abundante vegetación. A continuación volvemos a uno de los cruces que habíamos dejado anteriormente y comenzamos el descenso hacia Balones pasando por una pintoresca torreta de piedra y un curioso nacimiento de agua.
Antes de bajar a Balones y finalizar la ruta visitamos la Creueta, peculiar cruz de piedra con una leyenda que explica su historia. La vista de Balones desde la Creueta y del Valle de Seta y la Serrella es espectacular.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hiciste una valoración en wikiloc sobre su utilidad.