Senderismo por el Bosque de Soignes

December 5, 2023
December 2023

near Dumberg, Flanders (Belgique)

Van het station van Groenendaal naar het station van Terhulpen door het Zoniënwoud, deels erkend als UNESCO werelderfgoed.

Vanaf de start volgen we de lokale GR, aangeduid met de geel/rode streepjes, en duiken we het Zoniënwoud in. We volgen de heuvelrug in een bosvallei en komen aan de resten van de Priorij en het kasteel van Groenendaal aan de Kloosterweg.

Vanaf de St-Korneliuskapel wandelen we langs enkele vijvers. Na de Ganzepootvijver nemen we het Preumontpad en komen we in een stukje bos waar in het voorjaar de boshyacinten de bodem bedekken met een blauw tapijt. We klimmen nu langs een prachtig meanderende beek en lopen door het Joseph Zwaenepoel bosreservaat, een uniek stuk bos dat op de prestigieuze UNESCO Werelderfgoedlijst staat.

Aan de Lorrainedreef gekomen nemen we links de GR 126 Membre-sur-Semois - Brussegem. Hier en daar is er een rustbank. Op het einde nemen we links de Puntgeveldreef en na een paar honderd meter rechts de Wildetijmweg. Deze brengt ons aan de andere kant van de R0, in de Raafeikenweg. Aan het einde rechts de Jozefienendreef tot we een kleine kilometer verder links de Chemin Parmentier inslaan. Rechts van ons ligt het réserve forestière du Ticton, ook op de UNESCO werelderfgoedlijst.

We komen het Domaine Régional Solvay binnen. Aan het Etang de la Ferme lopen we even naar boven heen en terug om een blik te werpen op de 36m hoge Obelisk met zon. Aan de andere kant van de vijver komen we aan La Taverne de l'homme Bleu, waar zich tevens het museum van de stichting Tolon bevindt. Een hapje en/of een drankje zijn hier 7 dagen op 7 mogelijk van 11 tot 18u.

We slaan verder links een smal pad omhoog in om het Chateau La Hulpe in al zijn glorie te bewonderen. We nemen niet het grote pad maar een kleiner pad achter het kasteel tot aan het Etang de la Longue Queue. Aan de overkant zien we de trappenpartij van 140 treden die met een helling van 30° naar een uitkijkpunt leidt.

Aan het einde van de vijver nemen we de linker van de 2 parallele paden die naar de uitgang van het domein leiden.

Eens uit het domein slaan we links af en aan de rotonde rechts. Hier bevinden zich de gebouwen van SWIFT, wereldleider in financiële transacties ...

We zijn nu in Terhulpen. Langs het beekje l'Argenteuil en de vijver Le Grand Etang bereiken we het station, onze eindbestemming.

12/2023

Pont Cassé - La Hulpe

Veel La Hulpois-mensen herinneren zich de “Pont Cassé” omdat ze daar gespeeld hebben, en zelfs omdat ze daar in hun jeugd in het (heldere?) water van l'Argentine (de zilverbeek) hebben gebaad.

De brug achter het rugbyveld op het pad dat de rue Adèle verbindt met de Avenue Ernest Solvay werd tijdens de oorlog verwoest, vandaar de naam "Pont Cassé". Het kleine aangrenzende natuurgebied met zijn vijver kreeg uiteraard dezelfde naam.

Het is een bekken van onzekere maar waarschijnlijk natuurlijke oorsprong, gelegen op een hoger niveau dan dat van de zilverbeek.

L'argentine (zilverbeek)

De bron van de Zilverbeek bevindt zich in Waterloo op een hoogte van 95 meter.

Er is een kleine bron in een weiland grenzend aan het Domaine d'Argenteuil en he beekje ontvangt water van de afvalwaterzuiveringsinstallatie van Waterloo.

De beek wordt op natuurlijke wijze gevoed door oppervlaktewater dat afvloeit in een omgeving die bestaat uit weilanden en bossen. Ze doorkruist de Roselière de Gaillemarde en het landgoed Jolimont, waar het ook het water van de Ruisseau des Fonds des Ails ontvangt. Het is al een kleine rivier die het Domaine Régional du Parc Solvay en vervolgens het Domaine Swift doorkruist om, na het gebied van de "Pont Cassé", langs het Grand Etang van La Hulpe te lopen.

"La Hulpe" komt trouwens van het keltische woord "La Helpe", wat in het Frans "Rivière d’argent" betekent. Vandaar l'argentine en La Hulpe...

De rivier volgt haar loop in het Bois Hennessy en omzeilt vervolgens het meer van Genval voordat ze samenvloeit met de Lasne.

PictographLake Altitude 0 ft

Trappenpartij - Solvay-vijver

Trappenpartij daalt af in de Solvay-vijver

PictographCastle Altitude 0 ft

Kunstwerk naast een prachtige voorjaarse eik

Zoniënwoud 50K Trail

Zoniënwoud 50K Trail Vijvers en Heuvels. Deze trail situeert zich rond het kasteel van Groenendaal en deze POI is daarom op deze plaats gezet. De volledige trail met uitleg en downloadmogelijkheid vind je hier: http://www.routeyou.com/nl/route/view/788450/wandelroute-zonienwoud-50k-trail-vijvers-en-heuvels.nl Een vergroting van dit informatiebord vind je hier: https://image.routeyou.com/shrink/fit/1024x1024/6532b99ba2d97b2d23af978ec09ee127_3745ab93f675d95af30901ac6bbc4602e8dcef53.jpg

Auteur:

Aan de hiel van de Ganzepoot

Verpozen aan de hiel van de Ganzepoot

PictographCastle Altitude 0 ft

Het domein Solvay

Het domein Solvay, dat oorspronkelijk deel uitmaakte van het Zoniënwoud, werd in 1893 aangekocht door de industrieel Ernest Solvay, die het gebouw van zijn voorganger opnieuw inrichtte. Hoewel het gebouw zijn huidige aanblik dankt aan de tussenkomst van Armand, de zoon van Ernest, is het Armands zoon Ernest-John die het park aanlegt en er een opmerkelijke schatkist van zeldzame plantensoorten van maakt, delicate planten en dieren. Het domein is voortdurend opengesteld voor het publiek en biedt eveneens onderdak aan de Stichting Folon. Site geklasseerd (10 juin 1963) Uitstekende erfgoed uit Wallonië

Station Groenendaal

Treinstation Groenendaal heeft een prachtig klein stationsgebouw. Jammer genoeg raakte het wat vervallen maar in 2013 werd beslist dat de gemeente, de NMBS en Agenstschap Natuur en Bos de schouders onder de renovatie zou stoppen om dit station uit te bouwen als de toegangspoort naar het Zoniënwoud.

Kloosterweg

De Kloosterweg

Ganzepootvijver

De Ganzepootvijver heeft zijn naam te danken aan zijn vorm. De vijver heeft namelijk drie uitstulpingen die op de tenen van een ganzepoot lijken. Het maakt deel uit van het brongebied van de IJse, waarvan de loop gekarakteriseerd wordt door de tientallen aangelegde vijvers. De Ganzepootvijver is de eerste van die reeks. Verder zijn er nog de Keizer Karelvijver en de Koningsvijvers. Ze werden aangelegd door de voormalige priorij van Groenendaal door een afdamming van IJse en diende om het klooster te voorzien van vis. Op de kaarten van Vandermaelen staat o.a. de Ganzepootvijver niet meer aangegeven en op de kaarten van Dépot de la Guerre uit het midden van de 19de eeuw staan de vijvers niet meer vermeld. Dit wijst erop dat de opstuwing niet meer gebeurde.

St.-Korneliuskapel

De St.-Korneliuskapel wordt ook gebruikt in de strips van Marc Sleen zoals je zelf kan bekijken in het Nerocafé in het centrum van Hoelaart. Daar worden de locaties die gebruikt worden in de strips van Marc Sleen in de buurt van Hoelaart tentoongesteld. Nero deelt zelfs mee dat St-Kornelius of Sint Cornelius de patroonheilge van de sport is.

Station Terhulpen

Station Terhulpen is een spoorwegstation langs spoorlijn 161 in de gemeente Terhulpen . Er is een gratis fietsstalling, de buurt van het station is een zone blauwe kaart geworden. De NMBS heeft een eigen betalende parking gebouwd onder de sporen.In de loop van 2021 zullen de loketten hier hun deuren sluiten en zal het station een stopplaats worden.

Obelisk

De Obelisk is 36 meter hoog (zoals deze in Parijs), en bekroond door een vlamzon. De obelisk wijst naar het westen. Het verhaal gaat dat Earnest Solvay de ochtendzon wilde bewonderen door het raam van zijn kantoor. Omdat dit niet mogelijk was, besloot hij om deze obelisk te laten maken die de stralen van de ochtendzon zou opvangen. Sommige complottheoretici zeggen dat het een alternatieve verklaring was om het maçonnieke lidmaatschap van De Solvay te verkondigen, waarbij de zon een vaak gebruikt symbool is van de vrijmetselaars.

Groenendaal treinstation Hoeilaart

Groenendaal treinstation te Hoeilaart aan de rand van het Zoniënwoud (extra lichte kadans). Grafisch beeld van de exrta orte wandeling (5km), met 8 bezienwaardigheden.

Groene treinhalte in het Zoniënwoud

Groenendaal treinstation Hoeilaart in het Zonienwoud

Begraafplaats van Terhulpen

De Begraafplaats van Terhulpen is een gemeentelijke begraafplaats in de Belgische gemeente Terhulpen. Ze ligt langs de Rue des Déportés op 400 m ten noordwesten van de Sint-Niklaaskerk . De begraafplaats heeft een rechthoekig grondplan en is volledig ommuurd.

Links van het hoofdpad, aan de rand van het middelste perk, liggen twee Britse gesneuvelden uit de Tweede Wereldoorlog. Het zijn de graven van sergeant Alan George Morgan en kanonnier George James. Zij maakten deel uit van de British Expeditionary Force en sneuvelden half mei 1940.

Beklimmingscode van RouteYou :

• Lengte : 0.49 km
  • Stijging : 21 m
  • Gemiddelde hellingsgraad : 4 m / 100 m - 4.32 %
  • Maximale hellingsgraad : 5.04 %

Kasteel Groenendaal

Naast het kasteel van Groenendaal is er de hippe tarverne ‘Sonian’ waar je iets kan eten en drinken.

Kasteel van Groenendaal

Adres: Duboislaan 1, 1560 Hoeilaart

Website: www.sonian.be

Telefoon: 02/478 32 63

Met de auto: Er is ruime parking.

Met de trein: Naar station Groenendaal, daarna 1,5 km stappen naar de start aan het kasteel van Groenendaal.

Groenendael Fietsenstalling f1

Type: Openbare Fietsenstalling Eigenaar: NMBS Beheerder: B-Parking (NMBS) Publieke toegang: ja Overdekt: - Total capaciteit: 18 Prijs: Gratis

La hulpe Emplacement vélos f1

Type: Openbare Fietsenstalling Eigenaar: NMBS Beheerder: SNCB Publieke toegang: ja Overdekt: ja Total capaciteit: 36 Prijs: Gratis