Şemsettin(Prepa)-Kalburcu(Deramasko): Antik Kalıntılar Keşfi

Photo ofŞemsettin(Prepa)-Kalburcu(Deramasko): Antik Kalıntılar Keşfi Photo ofŞemsettin(Prepa)-Kalburcu(Deramasko): Antik Kalıntılar Keşfi Photo ofŞemsettin(Prepa)-Kalburcu(Deramasko): Antik Kalıntılar Keşfi

February 18, 2024
February 2024

near Şemsettin, Kocaeli (Türkiye)

Rota üzerindeki Yerler/Yerleşimler/Mevkiler: ŞEMSETTİN, Çakılderesi Mevkii, Atlıbelen Mevkii, Erik Bahçesi Mevkii, Hasan Kışlası Mevkii, Uzunkaraağaçlar Mevkii, Ekşioğlu Mezarlığı, Mezarlıküstü Mevkii, Kübürce Mevkii, Kavak Deresi Mevkii, Kavaküstü Mevkii, NAİPKÖY, Dündallı Mevkii, Yıldırım Mevkii, Ayvalık Mevkii, Çakıliçi Mevkii, Değirmenler Mevkii, Çiveksırtı Mevkii, Oluklu Mevkii, Küçük Kuyu Mevkii, KALBURCU, Hacıpınarı Mevkii, Çengel Ayağı Mevkii, Gücüköğrek Mevkii, Yortan Mevkii,

Bir pazar günü, bulutlu ama yağıssız bir havada, ekip arkadaşım Serkan ile birlikte bu keşif dolu yürüyüşü gerçekleştirdik. Kendisiyle beraber Kocaeli'de gerçekleştirdiğimiz son bir kaç yürüyüşte, ilin doğal güzelliklerini ve kültürel varlıklarını, özellikle antik dönem eserlerini keşfeder olduk.

Şemsettin Köyü'nden başladığımız yürüyüşü Kalburcu-Belen köyleri arasındaki asfalt yolda bitirdik.

Yürüyüşün ilk bölümünde sırasıyla Şemsettin ve Naipköy'de yer alan eski köy mezarlıklarını detaylıca gezdik. Bu mezarlıklarda kayda değer birçok antik parçalar bulduk. Buraların Barrington Atlas'ında Prepa olarak işaretlendiğini, bu köylerin (özellikle de sırtlarına yaslanan köylerin tepelerinin) altında antik çiftlik yerleşimleri yer aldığını düşünüyorum. Mezarlıklar içinde yaptığımız dolanmaların mevsim itibariyle bizi zorlamadığını, ama bahar mevsiminde, özellikle Ekşioğlu mezarlığında bizim yaptığımız gibi yapılacak bir gezintinin bitki örtüsü gürleşeceği için güçleşebileceğini ekleyebiliriz.

Yürüyüşe başladığımız köyde küçük bir bakkal, Kalburcu'da ise daha büyük bir bakkal yer almaktadır.

Naipköy'deki değirmeni keşfettikten sonra asfalta çıktık ve Kalburcu'ya daha kısa sürede ulaşmak için asfalt yoldan ilerlemeyi tercih ettik. Kalburcu'nun antik dönemde Deramasko olarak geçtiği, bahsi geçen atlastan öğrenmekteyiz.

Kalburcu Köyü'ndeki eserleri ve köy mezarlığını ziyaret ettikten sonra, tamamen evlerimize dönüş amaçlı Belen Köyü'ne doğru asfalt yoldan ilerledik. Kalburcu Köyü'nden sabah kullandığımız ve etkinlik tarihinde her iki yönde günde üç sefer yapan köy aracının Körfez yönüne son seferi yapıldığı için, İlimtepe'den daha sık kalkan araçların uğradığı Belen Köyü sapağına doğru yürüyüşe devam ettik. Fakat bu sırada asfalt yolda yanımızdan geçen araçları kontrol eder olduk. Sağ olsun isminin Sinan olduğunu öğrendiğimiz Körfez ilçesinde çalışan biri, bizi aracına aldı ve Körfez'e bıraktı. Son dört yürüyüşte, köylerden dönüşü yoldan geçen araçlar sayesinde yaptığımız için şanslıydık.

ULAŞIM: Daha önceki Kocaeli'nde yapılan yürüyüşlere ait kayıtların açıklamalarında, kentin ulaşımı ile ilgili detaylı bilgiler (Kentkart temini ve kullanımı, E-komobil isimli toplu taşıma uygulaması, hatlar vb.) yer almaktadır. Burada, kısaca parkur başına hangi hatları kullanarak geçildiğine ve parkurun bittiği noktadan nasıl dönüldüğüne değinmek yeterli olacaktır.

İstanbul'da ikamet eden biri olarak Kartal otobüs duraklarından kalkan 200 hat numaralı İzmit-Kartal aracına binilmiş ve Kirazlıyalı'da otobüsten inilmiştir. Parkurun başına ise, Körfez ilçesinin Yeniyalı Mahallesi'nden kalkan ve Kirazlıyalı'dan geçen KM36 hat numaralı köy aracıyla olacaktı. Günde üç sefer yapan hattın sabahki ilk seferine ben Kirazlıyalı'dan, ekip arkadaşım ise, ilk duraktan binecekti.

Parkur, Kalburcu-Belen Köyleri arasındaki asfalt yolda sonlanmaktadır. Yukarıda da bahsi geçtiği üzere, Kalburcu Köyü'nden geçen ve sabah kullandığımız KM36 numaralı köy aracının son seferi geçmişti ve seferleri daha sık olan ve Belen Köyü'nün sapağından geçen İlimtepe araçlarına binmeyi planlamıştık. Fakat yoldan geçen bir özel araca binince, daha fazla yürümek ve Belen'e ulaşıp İlimtepe'den kalkan araçları beklemek zorunda kalmadık. Bizi aracıyla ilçe merkezine bırakan Sinan Bey'e teşekkürler...

İyi yürüyüşler...

PROGRAM:
07.25: Bostancı'dan trene bindim (Bir sonraki araç 10 dakika sonraydı).
07.43: Kartal Metro İstasyonu'na vardım.
07.50: Yavaş ve sakin bir şekilde hareket edip 200 hat numaralı İzmit-Kartal aracının kalktığı otobüs duraklarına geldim.
08.00: İzmit-Kartal belediye otobüsü hareket etti.
08.50: Çok hızlı ve seri giden belediye otobüsü Kirazlıyalı'ya geldi.
09.15: Güzelyalı'dan 09.00 kalkan KM36 Körfez-Şemseddin köy aracı bulunduğum noktaya geldi.
10.02: Şemsettin Köyü'nde indik ve kaydı başlattım.

17.53: Kaydı kapattım ve yoldan gelen araca bindik. Sinan
18.16: Körfez'de araçtan indik.
18.26: 85 Evler durağına geldim.
18.29: İzmit otogarından 18.00 de kalkan 200 hat numaranı Kartal-İzmit aracı durağa geldi.

(18 Şub 2024 10:02:30)

PictographRuins Altitude 1,041 ft

Antik Stel

Şemsettin Köyü Cami bahçesinde yer almaktadır ve cami duvarı ile bitişiktir.

PictographRuins Altitude 1,036 ft

Şemsettin Köyü Cami girişinde yer almaktadır.

PictographRuins Altitude 1,014 ft

PictographReligious site Altitude 786 ft

Ekşioğlu Mezarlığı 2

PictographRuins Altitude 795 ft
Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar

Ekşioğlu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar

PictographRuins Altitude 800 ft

Ekşioğlu Mezarlığı: Parçalanmış Lahit ve Antik Taşlar

PictographRuins Altitude 801 ft

Ekşioğlu Mezarlığı: Antik Stel

PictographRuins Altitude 818 ft
Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Antik Mimari Yapı Taşları Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Antik Mimari Yapı Taşları Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Antik Mimari Yapı Taşları

Ekşioğlu Mezarlığı: Antik Mimari Yapı Taşları

İlk fotoğraf, taşı gördüğümüz durumda; ikinci fotoğraf ise, Serkan taşın üzerindekileri biraz temizledikten sonra çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 801 ft

Ekşioğlu Mezarlığı: Antik Taşlar

İkinci fotoğraftaki taş, ilk konumdan 30-40 metre ilerledikten sonra çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 819 ft

Ekşioğlu Mezarlığı: Mezar Steli

İkinci fotoğraf ilk fotoğraftan 30-40 metre ilerledikten sonra çekilmiştir. Diğer fotoğraflar da sırasıyla 30'ar 40'ar metre aralıklarla çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 814 ft
Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Yazıtlı Taş ve Adak Taşı Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Yazıtlı Taş ve Adak Taşı Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Yazıtlı Taş ve Adak Taşı

Ekşioğlu Mezarlığı: Yazıtlı Taş ve Adak Taşı

Üçüncü fotoğrafta yer alan adak taşı ilk konumdan 40-50 metre sonra çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 817 ft
Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Steller ve Antik Taşlar Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Steller ve Antik Taşlar Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Steller ve Antik Taşlar

Ekşioğlu Mezarlığı: Steller ve Antik Taşlar

İkinci fotoğraftaki antik taş, ilk fotoğraftaki taşın bulunduğu yerden 15-20 metre ilerledikten sonra çekilmiştir. Üçüncü fotoğraftaki taş, ikinci fotoğraftaki taşın bulunduğu yerden 5-10 metre sonra; dördüncü fotoğraftaki taş ise, bir önceki taştan 15-20 metre ilerledikten sonra çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 821 ft
Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Stel ve Antik Taşlar Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Stel ve Antik Taşlar Photo ofEkşioğlu Mezarlığı: Stel ve Antik Taşlar

Ekşioğlu Mezarlığı: Stel ve Antik Taşlar

Üçüncü ve dördüncü fotoğraftaki taşlar, ilk fotoğraftaki taşın 3-4 metre yanında yer almaktadır.

PictographRuins Altitude 954 ft

Naipköy Büyük Mezar Steli

PictographReligious site Altitude 963 ft

Tarihi Naipköy Mezarlığı

PictographRuins Altitude 984 ft
Photo ofNaipköy Mezarlığı'ndaki Antik Dönem Yapı Kalıntıları Photo ofNaipköy Mezarlığı'ndaki Antik Dönem Yapı Kalıntıları Photo ofNaipköy Mezarlığı'ndaki Antik Dönem Yapı Kalıntıları

Naipköy Mezarlığı'ndaki Antik Dönem Yapı Kalıntıları

PictographRuins Altitude 1,346 ft

Kalburcu Lahit Parçası

PictographRuins Altitude 1,354 ft
Photo ofDibek Taşı ve Eski Kalburcu Köyü İlkokulu Photo ofDibek Taşı ve Eski Kalburcu Köyü İlkokulu Photo ofDibek Taşı ve Eski Kalburcu Köyü İlkokulu

Dibek Taşı ve Eski Kalburcu Köyü İlkokulu

4 ve 5. fotoğraftaki antik mezar stili konumdan 15-20 metre sonra çekilmiştir

PictographRuins Altitude 1,496 ft

PictographRuins Altitude 1,523 ft
Photo ofKalburcu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar Photo ofKalburcu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar Photo ofKalburcu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar

Kalburcu Mezarlığı: Antik Dönem Mimari Taşlar

İkinci ve üçüncü fotoğraftaki taş, konumdan 20-30 metre sonra; dördüncü ve beşinci fotoğraftaki taş ise, bir önceki taştan 5 metre ilerledikten sonra çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 1,512 ft

Kalburcu Mezarlığı: Antik Taşlar

Dördüncü fotoğraftaki stel, konumdan 40 metre sonra çekilmiştir. Beşinci ve altıncı fotoğraftaki eserler ise, dördüncü fotoğraftaki eserden 5-10 metre sonra çekilmiştir.