Schipborg, wandeling langs de verschillende beekjes in N.P. Drentsche Aa

Photo ofSchipborg, wandeling langs de verschillende beekjes in N.P. Drentsche Aa Photo ofSchipborg, wandeling langs de verschillende beekjes in N.P. Drentsche Aa Photo ofSchipborg, wandeling langs de verschillende beekjes in N.P. Drentsche Aa

June 9, 2020
June 2020

near Schipborg, Drenthe (Nederland)

Prachtige rondwandeling in het nationaal park Drentsche Aa. We lopen langs verschillende beekjes die vernoemd zijn naar de dorpjes waar ze langs stromen. Sommige zijn zijbeekjes die weer uitkomen in de hoofdstroom, de zogenoemde Drentsche Aa maar die nergens zo heet.

PS: om de foto's in een hogere resolutie te bekijken, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto vergroot en is van betere kwaliteit.

Aan de Borgweg in Schipborg kunnen we op een ruime parkeerplaats de auto kwijt. Meteen hebben we een prachtig uitzicht op het dal waarin de beek Schipborgse Diep stroomt. Aan de overzijde beklimmen we de uitzichtheuvel Kymmelsberg voor een nog mooier uitzicht op de beek.

We gaan bijna direct rechtsaf onverhard verder langs de beek die hevig meandert door het landschap. We lopen langs de rand van het landgoed Schipborg en gaan bij de eerste mogelijkheid weer rechtsaf naar de beek terug om deze weer verder te volgen.

Bij het smalle voetgangersbruggetje houden we halt en gaan met Saartje in het water spelen. Met een natte hond lopen we verder en komen bij het volgende Diepje, die van Anloo.
Deze loopt even verderop uit in die van Schipborg.

Wij vervolgen de route door het prachtige landschap en komen bij de Gasterse Duinen terecht. Voor ons is dit verboden terrein vanwege "verboden voor honden" en moeten langs de buitenrand van het gebied de route vervolgen.
Halverwege is een pauzeplaats met informatiebord over de duinen en nog iets verder is er een mogelijkheid om een hunebed te bekijken.

Vlak voor het dorp Gasteren gaan wij rechtsaf om bij de ijsbaan van Gasteren uit te komen op de Gagels en in een grote boog rond de es te lopen.

Op het verste punt stoten we op de volgende beek, het Gastersche Diep. Dit is net als het Anloërdiepje een zijbeekje die uitkomt in de "Drentsche Aa" maar hier Oudemolensche Diep heet.

Wij volgen deze stroom helemaal tot aan de samenkomst en gaan dan het Oudemolensche diep volgen. Hierbij lopen we grotendeels door een bosrijke omgeving en komen diverse plekken tegen om te kunnen zwemmen met de hond.

We steken de beek over en passeren een ooievaarsnest hoog op een paal en bereiken Oudemolen.
Vlak voor de molen "De Zwaluw" die een bezoek waard is gaan we rechtsaf het fietspad op richting Zeegse.

Voorbij de picknickplaats gaan we linksaf langs het heidegebiedje met de Schotse Hooglanders en de jeneverbesstruiken tot vlak voor de Hoofdweg waar we weer rechtsaf de Schapendrift op lopen.
Via een andere zandweg, de "zandrivier" bereiken we uiteindelijk de Zeegse Duinen gelegen naast het gelijknamige hotel/restaurant in Zeegse.

In een ruime boog lopen we door dit zandgebied met prachtige jeneverbessen en vennetjes naar de volgende uitspanning, "De Drentsche Aa". Prachtig gelegen aan het Schipborgse Diep.
Hier komen ook 3 bekende LAW's samen; het Pieterpad, het Drenthepad en het Groot Frieslandpad.

Nu is het nog een klein stukje over de verharde weg naar de parkeerplaats aan de Borgweg en zijn we weer terug bij de auto.

Photo ofStart en parkeerplaats in Schipborg Photo ofStart en parkeerplaats in Schipborg Photo ofStart en parkeerplaats in Schipborg

Start en parkeerplaats in Schipborg

De parkeerplaats is ruim en ligt tegenover de uitkijkheuvel. Ook staat er een informatiezuil over de omgeving.

Uitzichtheuvel Kymmelsberg

Photo ofHet pad loopt vlak langs het beekje Photo ofHet pad loopt vlak langs het beekje Photo ofHet pad loopt vlak langs het beekje

Het pad loopt vlak langs het beekje

Het Schipborgse Diepje

Voetbruggetje over het beekje

Aan de overzijde is een leuk bankje om te pauzeren en te genieten van de omgeving.

Plankier gaat over het Anloërdiepje. Deze komt even verderop weer uit in het Schipborgse Diepje.

Hier rechts aanhouden

Rechtdoor over de Gasterse Duinen is met hond verboden. Wij lopen linksom er om heen.

Rechtsaf en je komt bij een picknickbank. Hier staat ook een infobord over de Gasterse Duinen. Even verder door voorbij het boshuis kun je rechtsaf het gebied in om een hunebed te bekijken. Is nog steeds verboden voor honden.

IJsbaan van Gasteren

De ree wacht ook op koudere tijden.

Linksom de es heenlopen

Gastersche Diep

Rechtdoor

Met de hond is het verboden om linksaf te gaan en de beek aan de overzijde te volgen. Wij gaan rechtdoor. Zonder hond kun je linksom de beek volgen en kom je verderop weer samen.

Picknickplek

Hier waar de routes weer samen komen kun je rusten en genieten van de omgeving.

Photo ofHier stroomt het Gastersche Diep in het Oudemolensche Diep Photo ofHier stroomt het Gastersche Diep in het Oudemolensche Diep Photo ofHier stroomt het Gastersche Diep in het Oudemolensche Diep

Hier stroomt het Gastersche Diep in het Oudemolensche Diep

Zwemmen in het Oudemolensche Diep

Linksaf

Linksaf langs de beek verder naar het houten bruggetje.

Dode eik en ooievaarsnest op paal

Je kunt even rechtdoor lopen en bij de molen gaan kijken, de moeite waard.

Picknickplek met uitzicht op de molen

Stukje natuur met Schotse Hooglanders en waar jeneverbesstruiken groeien.

Reuzenstoel op de Zeegser Duinen

Rechtsaf Schipborgerweg op

PictographProvisioning Altitude 30 ft

Restaurant De Drentsche Aa

Bij deze uitspanning komen diverse Lange Afstand Wandelingen samen. Het Pieterpad, Het Drenthepad en het Groot Frieslandpad passeren hier.

• Photo of Schoenen aan en Gaan - Spanje Actief
    Schoenen aan en Gaan - Spanje Actief Aug 11, 2020

Bedankt voor de mooie route. Heb 'm hier en daar iets ingekort vanwege de warmte. En een terrasstop toegevoegd in Gasteren waar ze overigens heerlijke ijskoffie serveren.
    Al met al erg genoten van deze mooie omgeving. Zeker aan te raden!

Wicky en Erick Aug 11, 2020

Hoi Schoenen aan en Gaan, dank voor jouw aardige commentaar en ik zal ook jouw gaan volgen. Eventueel kun je op onze eigen site meer routes vinden, ook in Spanje. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of ron-vanden.broek
    ron-vanden.broek May 20, 2021

We hebben de route gelopen en omdat we geen hond hadden iets uitgebreid;-)

Als opmerking bij jullie verhaal kan je nog aangeven dat sommige stukken erg modderig kunnen zijn, als het ervoor flink geregend heeft.
    Vooral het stuk langs het water voordat je links af het bruggetje over gaat richting de ooievaarsnesten. We kwamen wandelaars tegen die tot hun enkels in de modder hadden gestaan en met natte voeten loopt niet lekker;-)
    Ondanks dat wen mooie route.

Wicky en Erick May 21, 2021

Hallo ron, dank weer voor jouw commentaar en aanvulling omtrent de vochtige omstandigheden. Petje af voor het doorzettingsvermogen om in deze natte omstandigheden toch op pad te gaan. Hartelijke groet, Erick.

• Fred Koppen Jul 4, 2023

Het is zeker een prachtige wandeling. We hebben er erg van genoten. Bedankt!

Wicky en Erick Jul 5, 2023

Hallo Fred, graag gedaan en leuk om elkaars volger te zijn. Fijne wandelingen gewenst. Groet van Wicky en Erick.