Schavaaiwandeling Bierbeek

June 7, 2023
November 2020

near Bierbeek, Flanders (Belgique)

Op wandel in Bierbeek. 🚶🏻‍♀️🚶🏻

Vul je thermos met warme chocomelk en maak je klaar voor de ultieme herfstwandeling! De ‘Schavaaiwandeling’ start aan de kerk van Bierbeek en dompelt je 8 kilometer lang onder in deze gezellige tijd van ‘t jaar. 🤗

De toon wordt gezet met een smal paadje langs een kabbelend beekje. Na enkele minuten stappen kom je uit in een veld, waar je vervolgens de oversteek maakt naar het volgende veld. Even opletten geblazen hier, want de oversteek ligt in een bocht en er is geen zebrapad. Heelhuids aan de overkant? Laat je dan nu opslokken door een sfeervolle holle weg, die je meevoert tot aan een klein wit kapelletje. Tussen de herfstkleuren en modderpaden klim je door naar boven. Hier en daar is er een leuke tussenstop, zoals een houten trap die richting een grotere kapel kronkelt. Blaas er even uit en geniet van het uitzicht en je chocomelk. ☕️

Uiteindelijk kom je terecht op een landweg omringd door akkers en bos. De regenwolken kwamen ons tegemoet en druppelden enkele plassen bij elkaar die smeekten om erin te springen. Het bladerdak van het aangrenzende bos schermde ons af van de regen en vergezelde ons op de laatste kleurrijke kilometers van de wandeling. Eindigen deden we tussen het witloof. De ideale plek om bij te leren over het witte goud! 🍁

Twee wist-je-datjes:
🌳 Schavaai is dialect voor takkenbos.

🌳 Holle wegen hebben hun bestaan deels te danken aan de mens. Ze ontstonden door met paard en kar eeuwenlang hetzelfde traject te volgen.

Volg deze route op Wikiloc en pik nog snel de laatste herfstkleuren mee. Alle info en knooppunten op toerismevlaamsbrabant.be