سبلان(ساوالان)

August 10, 2023
August 2023

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

سبلان سومین قلهٔ بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجستهٔ جهان به‌شمار می‌رود.سبلان یک کوه و در بالای قله آن دریاچه سبلان قرار دارد که تنها دریاچه دهانه ای کشور و با ارتفاع ۴۷۸۴ متر مرتفع‌ترین دریاچه ایران و یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان به‌شمار می‌آید، این دریاچه دارای مساحت ۱٫۰ هکتار، عمق تا ۱۵ متر و حجم تا ۸۰۰۰۰ متر مکعب است. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی و طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی زرتشتیان سبلان را محل بعثت (زرتشت) می‌دانند. نمونه‌ای از آن در کتاب چنین گفت زرتشت،آتشفشانی اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده‌است و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود، و یکی دیگر از گمانه هایی که در مورد نام سبلان وجود دارد این است که در زبان ترکی ساو یعنی وحی و الان یعنی منطقه و ترکیب این دو واژه منطقه وحی را میسازد. سبلان در سنسکریت صبلیمن و به معنی رگه بوده است؛ زیرا در دامنه‌ی این کوه، چشمه‌ی آب گرم و آب سرد با فاصله‌ی نزدیک یک متر از هم دیده می‌شود؛ یعنی یک رگه‌ی آن گرم و رگه‌ی دیگرش سرد است.
قله سبلان به شماره ۱۹۴۹۶/۱۲ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده و سند مالیکت آن از ارتفاع بالای سه هزار و ۶۰۰ متری قله به وسعت شش هزار و ۲۰۰ هکتار به نام سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده‌است

گزارش صعود

روز سه شنبه بعد از ظهر ساعت ۱۸ از کرمانشاه سوار اتوبوس شدم و راهی تبریز شدم،ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه به تبریز رسیدم و بعد از آن به مشکین شهر و لاهرود و بعد به شابیل رفتم از شابیل با لندروور به پناهگاه رفتم در آنجا استراحت کردم و روز بعد( پنج شنبه) ساعت ۲:۲۰ بامداد از محل پناهگاه شروع به صعود کردم و ساعت ۵:۳۰ دقیقه همزمان با طلوع خورشید به قله رسیدم ، بعد از توقف تقریبا یک ساعته به سمت پناهگاه برگشتم و ساعت ۸:۰۰ در محل پناهگاه بودم،بعد از خوردن صبحانه و استراحت مختصر مجددا با خودرو به شابیل رفتم و برنامه رو به اتمام رساندم
تجربیاتم از این سفر
اولا سعی کنید با ماشین خودتون یا دربستی از هر جایی که هستید مستقیم برید شابیل (البته این نظر کاملا شخصی)،چرا که خودم بخاطر ندانستن خیلی از موضوعات جابجایی خیلی اذیت شدم و تا حدودی توانم و زمانم گرفته شد وگرنه قصدم این بود کل مسیر پیاده برم
دوما امکان رزرو پناهگاه وجود داره که عکس پیجش رو گذاشتم
سوما وسایل اضافی با خودتون نبرید (خوراکی و نوشیدنی) در محل پناهگاه وجود داره(البته با قیمت یه کم بیشتر)

PictographMountain hut Altitude 12,124 ft

پناهگاه شرقی سبلان

در این محل امکان برپایی چادر و همچنین رزرو تخت داخل پناهگاه از طریق پیج اینستاگرام وجود داره در محل پناهگاه آب آشامیدنی، بوفه،سرویس بهداشتی موجوده

مسیر نورانی کوهنوردانی که دل شب شروع به پیمایش کردن

سنگ محراب

یخچال زیر سنگ محراب

PictographLake Altitude 15,708 ft

دریاچه سبلان

قله(بالاترین نقطه دریاچه )

سنگ محراب

ماشاالله 👏 خدا قوت 🌹

• Photo of Alireza_yousefi_86
    Alireza_yousefi_86 Aug 10, 2023

سپاس آقای کیانی عزیز،واقعیتش برنامه های که شما میرید انقد خوب و جامع توضیح میدید که میشه ازش بعنوان یه راهنمای کامل استفاده کرد ،من این برنامه رو تقریبا طبق برنامه شما اجرا کردم و عالی شد، درود برشما🌹