سبلان از شابیل

August 8, 2021
August 2021

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

گزارش صعود به قله سبلان

سبلان با ۴۸۱۱ متر بلندی از سطح دریا، سومین کوه بلند ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد ،
و سومین قله بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. سبلان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحله فومرولیو (دودخان یا فومرول انگلیسی: Fumarole‎ به حفره‌ای در پوسته سیاره و اغلب در اطراف آتشفشان‌ها گفته می‌شود که از آن بخار و گازهایی مانند کربن دی‌اکسید، گوگرد دی‌اکسید، هیدروژن کلرید و سولفید هیدروژن خارج می‌شود. )بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.
همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت زرتشت دانسته اند. نمونه‌ای از آن در کتاب چنین گفت زرتشت، اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده‌است و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.
کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع است. از لحاظ تقسیمات اداری استان اردبیل، این کوه در مرز بین بخش مرکزی شهرستان اردبیل و بخش لاهرود شهرستان مشگین‌شهر واقع می‌باشد. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است
مسیر شمال‌شرقی (مسیر رایج)، که از آبگرم شابیل واقع در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشکین‌شهر آغاز می‌شود و با عبور از پناهگاه به وسیله یال شرقی به قله می‌رسد. مسیر پناهگاه تا قله کاملاً پاکوب بوده و مشخص است و در بیشتر قسمت‌های آن پرچم‌های راهنما وجود دارد(تعداد پنجاه پرچم).

سرپرست برنامه : اکبر نیری
بیست و هشت نفر از باشگاه مرداویج با برنامه ریزی لازم درپنج شنبه مورخه چهاردهم مرداد 1400 با یک دستگاه اتوبوس از میدان ابریشم شهرستان لاهیجان در ساعت هفت و بیست دقیقه صبح رهسپار استان اردبیل شدیم.پس از عبور از کنار شهر های انزلی ، آستارا ، اردبیل به سه راهی مشکین شهر – لاهرود رسیده و به حرکت خود به سمت لاهرود ادامه میدهیم ، با عبور از لاهرود به سمت شابیل به حرکت ادامه دادیم . ساعت هشت و سی دقیقه عصر به شابیل رسیدیم (زمان بر شدن مسیر بعلت کندی حرکت اتوبوس و اشکال فنی آن بود).
ارتفاع شابیل 2200 متر از سطح دریا
بعد پیاده شدن از اتوبوس کوله های خود رابرداشته و پس از قرار گرفتن در صف باجیپ به سمت پناهگاه حرکت کردیم بی نظمی زیادی در تهیه جیپ وجود داشت و بعلاوه حتما پول نقد می خواست.
ارتفاع پناهگاه 3700 متر از سطح دریا
ساعت نه و سی دقیفه عصر به پناهگاه رسیدیم و تعویض لباس و برای هم هوایی به ارتفاع بالاتر رفتیم ، هنوز ارتفاع چندانی نگرفته ، که بعلت دیر بودن قسمتی ار تیم و سپس کل تیم به پناهگاه برگشت.
بعد صرف شام و کوله چینی ، ساعت ده و سی دقیقه عصر، خاموشی زده شد.
بی قراری و تهوع از علایم اولیه تاثیر ارتفاع در اکثر همنوردان مشاهده می شد.و شب هنگام ، مراجعه به دستشویی.
بیدار باش ساعت سه صبح جمعه و پس از صرف صبحانه تعویض لباس ، گرم کردن ، در ساعت چهار و دو دقیقه به سمت قله حرکت کردیم.
در مسیر آقای حسین زداه و آقای راوند با صدای قشنگ خود با خواندن ترانه های گیلکی و همنوایی گروه ، به شادابی حرکت می افزود .
گروه در مسیر پاکوب و نیز جلوداری راهنما(آقای موسی فضلی ) در مسیر قله ساعت ساعت دوازده وچهل و سه دقیقه به قله سبلان رسیدیم و پس از عکس گروهی و تکی ساعت دو عصر ، به سمت قرار گاه حرکت کردیم . و ساعت هفت عصر به قرار گاه رسیدیم.
با کمی استراحت ، شستشو و تعویض لباس آماده بازگشت شدیم ولی در گیری پیش آمده بین رانندگان ، اجازه بالا آمده به رانندگان جیپ داده نمی شد که با حضور نیروی انتظامی مساله برطرف و ساعت هشت و بیست دقیقه عصر سوار جیپ شدیم و ساعت نه عصر به مقر اتوبوس رسیدیم.
ساعت نه عصر سوار اتوبوس شده و در ساعت هفت صبح روز شنبه به لاهیجان رسیدیم.