سبلان ، مسیر جنوب شرقی ، آلوارس ۳۰و۳۱ تیر ۱۴۰۱

Photo ofسبلان ، مسیر جنوب شرقی ، آلوارس ۳۰و۳۱ تیر ۱۴۰۱ Photo ofسبلان ، مسیر جنوب شرقی ، آلوارس ۳۰و۳۱ تیر ۱۴۰۱ Photo ofسبلان ، مسیر جنوب شرقی ، آلوارس ۳۰و۳۱ تیر ۱۴۰۱

July 23, 2022
July 2022

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

برنامه اجرا شده ( تخصصی )

#باشگاه_کوهنوردی_اته_کو

#تعداد_همنوردان: ۱۹ نفر

#گزارش_برنامه:

درود بر همگی
.بعد از چند سال برنامه ریزی برای صعود به سومین قله بلند ایران انجام شد. در ابتدا قرار بود از مسیر شابیل این صعود انجام شود اما با توجه به شلوغی و‌ ترافیک مسیر و با صحبتهای یکی از همنوردان و دوستان اردبیلی پیشنهاد مسیر جنوب شرقی آلوارس را دادند. با بررسی های انجام شده بالخره تصمیم بر این شد که از مسیر جنوب شرقی آلواراس ، قره مسجد این صعود انجام شود. پس از حرکت از شهرستان لنگرود در ساعت ۱ بامداد روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح به اردبیل و‌ سرعین رسیدیم و پس از صرف صبحانه سرشیر عسل سرعین در دو راهی شابیل و‌آلوارس به سمت آلوارس حرکت کردیم. از شهر سرعین تا آلوارس و پیست اسکی حدود ۲ ساعت زمان نیاز است که مسیر کوهستانی اما با جاده ای مناسب و زیبا
در ساعت ۱۱ ظهر به پیست اسکی رسیدیم . در این‌ محل سرویس بهداشتی و مغازه های برای خرید مایحتاج اولیه و کباب نیز وجود دارد. حدود ۳۰ دقیقه تا محل کمپ که قره مسجد نام داشت زمان نیاز بود. البته خیلی از مینی بوس ها تا قره مسجد می آمدند اما با هماهنگی لازم از قبل دو‌ عدد نیسان هماهنگ شد و حدود ساعت ۱ ظهر به قره مسجد رسیدیم که فضایی باز برای کمپ وجود دارد و در چند قدم پایین تر از محل کمپ در کنار چادر عشایر چشمه آب نیز هست. در کل مسیر نیز تا قره مسجد چادرهای عشایر وجود دارد.
پس از برپایی چادر و استراحت در ساعت ۴:۳۰ صبح روز دوم مسیر خود را آغاز کردیم و از مسیر پاکوب و کنار سنگهای بزرگ به سمت شیار که پاکوب آن بصورت شن اسکی از دور مشخص است حرکت کردیم.
پس از ۲ ساعت به تابلو ۴۱۰۰ رسیدیم و قبل آن نیز تابلوهای ۳۸۰۰ و‌۴۰۰۰ نیز وجود دارد. مسیر شن اسکی و تند را ادامه دادیم و با روشن شدن هوا مسیر را بهتر شناسایی کردیم.
در پایان مسیر شن اسکی اول در کنار سنگ و دیواره بزرگ توقف کردیم و مسیر را ادامه دادیم که گاهی دست به سنگ کوتاهی نیز لازم است.
بالاخره در ساعت ۱۱ قبل ظهر و پس از ۶ ساعت به سنگ محراب و دریاچه سبلان رسیدیم. قبل از محل تلاقی مسیر ساوالان و شابیل شلوغی مسیر شابیل بسیار نمایان بود و خوش حال بودیم که این مسیر را برای صعود انتخاب کردیم.
پس از گرفتن عکس های یادگاری به سمت محل کمپ حرکت کردیم و پس از ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه با توجه به شن اسکی بودن مسیر که پایین آکدن را آسان کرد، به محل کمپ رسیدیم.
پس از تغذیه ای کوتاه با خودروی نیسان به سمت پیست اسکی حرکت کردیم و با خود روی مینی بوس به سمت سرعین و آب گرم رفتیم.
در لحظات کوتاهی که در آب گرم سرعین بودیم خستگی این صعود از تن خارج شد و لذت این ص
صعود را دو چندان کرد. پس از آبگرم آش دوغ معروف سرعین هم میل شد و پس از صرف شام به سمت شهر لنگرود حرکت کردیم و در ساعت ۶ صبح به شهر لنگرود رسیدیم.

خداقوت و تبریک صعود به همه همنوردان عزیز و ممنون بابت همکاری و همراهی شما عزیزان