سبلان

July 29, 2022
July 2022

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۶ پنجشنبه ساعت ۵:۰۰ با ماشین شخصی همرا همنورد قدیمی آقای جعفر مهر آذر به سمت سبلان که نام اصلی آن بین مردم محلی ساوالان نامیده می‌شود حرکت کردیم پس از گذر از "اهر"و "مشکین شهر" ساعت ۹:۰۰ به شابیل رسیدیم ...در شابیل با دوستان تهرانی باشگاه افق تهران دیدار و گفتگو کردیم باشگاه افق قرار بود ۱:۰۰ صبح صعود کند ...شابیل بسیار شلوغ بود ،آقای مهر آذر برحسب تجربه پیشنهاد کرد تا همانجا در شابیل چادر بزنیم چون احتمال دارد در پناهگاه جا نباشد ...صبح ساعت ۳:۰۰ صبحانه خوردیم چادر رو جمع کردیم همنورد آقای مهر آذر حالش خوب نبود ،ظاهرا سرما خورده بود مسکن خورد و ساعت با پاترول به سمت پناهگاه حرکت کردیم ،باید حتما پول نقد همراه داشته باشید چون رانندگان لندور فقط پول نقدر قبول میکنن...پس از طی مسیر حدود ۴۵ دقیقه ساعت ۵:۰۰ به پناهگاه رسیدیم و ساعت ۵:۰۵ دقیقه شروع به صعود کردیم...قبل ما تعداد زیادی از گروه‌ها از جمله گروه " اوبا " شروع به حرکت کرده بودند و نور چراغ پیشانی هایشان در تاریکی تضاد زیبایی را به وجود آورده بود ...در ابتدا بسیار خوب صعود کردیم و حتی گروه‌هایی که ساعت ۳:۰۰ شروع به صعود کرده بودند را پشت سر گذاشتیم منتها حال همنوردم به علت بیماری خوب نبود و مجبور شدیم چند جا توقف طولانی داشته باشیم ،شیب در ساوالان زیاد هست و تقریبا به سه قسمت تقسیم می‌شود قسمت اول که بعد آن یک شیب هموار وجود دارد و دوباره شیب تیز تا شیب سوم که شما را به سنگ محراب می‌رساند و بعد از سنگ محراب شیب خیلی کم و مسیر ۵ الی ۱۰ دقیقه ای تا دریاچه وجود دارد به سنگ محراب که می‌رسید باد شروع به وزیدن می‌کند و دمای هوا پایین می آید ،بسیاری از افراد گروهها در مسیر دچار ارتفاع زدگی شده بودند و قادر به پیمایش مسیر نبودن ،خوردن تنقلات زود هضم و مقوی انرژی از دست رفته را بازمیگرداند و می‌شود دوباره مسیر را پیمود،در کنار سنگ محراب کمی استراحت کردیم و تنقلات خوردیم و ساعت ۱۰:۳۰ به دریاچه رسیدیم ...به علت اینکه همنوردم وضعیت جسمی خوبی نداشت توقف های طولانی داشتیم که باعث شد دیر به قله برسیم ،در حالت عادی ۴ ساعته می‌شود با استراحت های کوتاه هر یک ساعت ۵ دقیقه به قله رسید ساعت ۱۲ شروع به فرود کردیم و هوا هم خیلی آنی تغییر کرد همه جا را مه فراگرفت و احتمال بارندگی وجود داشت ساعت ۳:۳۰ به کنار لندور ها رسیدیم سوار لندور شدیم و بعد از طی کمتر از یک ساعت به شابیل رسیدیم