Sarp Dağı

10 hours one minute
May 28, 2022
May 2022

near Kocadolluk, Isparta (Türkiye)

Sarp Dağı

80'li yıllarda, elektriksiz ve tenha yaylamızın çinko çatılı taş manarının huzurlu yaz sabahlarında, japon malı kaçak radyomuzun hoparlöründen dumanlı odamıza yayılan 891 Khz Orta Dalga Antalya Radyosundan istekte bulunan ve Isparta Sütçülerde mukim türkü sevdalısı yurttaşlarımızı saygıyla yad ediyorum. Bu uzak anı nedeniyle her daim merak ettiğim yeri görmeyi, bahane ile de 800 m'lik etkileyici bir kireçtaşı batı duvarına sahip 2548 m'lik Sarp Dağına tırmanmayı hedefleyen etkinlik, saat 05:00 sularında Alanya'dan başladı ve 3,5 saatlik bir araç yolculuğu sonucu yeni ekilmiş sarı çam ve katran ağaçları arasından ilerleyen bir orman yolunu takip ederek bizi ve de sizi zirveye kadar götürecek patikayı aramak üzere ağır ağır yükselmeye başladı. 1,3. km'de, tam da tahmin ettiğimiz noktada yakaladığımız bu harika patika üzerinden ilerlemeye başlayan hat, görkemli duvarların altından geçerek önce orman sınırına, oradan da rahat bir eğimde ilerleyen 0,6 km'lik alpin bir çayır üzerinden ilk kar döküntülerinin bulunduğu ve 200 m'lik dik bir çıkış içeren yamaca ulaşarak tırmanışa başladı. Dik çıkış sonucunda ulaşılan yalancı zirveden kuzeybatıya dönen hat, asıl zirvenin bulunduğu masif kaya bloğuna doğru 2 km sürecek düz bir sırt yürüyüşüne başladı ve nihayet 6,3. km'de oldukça panoramik bir noktada, Tengerek Tepesi olarak bilinen yükseltide zirve yaptı.

Notlar:

1) Dağın adı tüm kaynaklarda Sarp Dağı olarak geçiyor. Ancak tırmanılan zirvenin adı Tengerek Tepesi. Resmi kayıtlar 2548 m'lik bir yükseltiye işaret etmiş. Benim telefonum 2581 m olarak ölçtü ancak pek çok kez belirttiğim gibi, cihaza ve bölgeye göre değişmekle birlikte wikiloc kayıtlarından +30'lik bir ilave sapma normal.
2) Zirveden, yedek subaylıktan kalan bir alışkanlıkla, kuzeyden saat yönüne doğru olmak üzere görülebilen yükseltiler ; Dedegöl Dağı (2998 m), Bozburun Dağı (2504 m), Akdağ (2225 m), Davraz Dağı (2635 m), Barla Dağı (2798 m)
3)Karstik yer yüzü şekillerinin neredeyse hepsinin görülebileceği bir dağ. Tırmanış esnasında sizi sürekli geriye bakmaya teşvik eden harika bir polye ovası sonunda yer alan Beydili köyü oldukça fotojenik.
4) Gördüğüm florası en zengin dağlardan birisi. Uygun mevsimin de etkisiyle bir çiçek deryası içerisinde ilerledik. Ancak sadece iki adet keklik haricinde herhangi bir canlıya rastlamadık. Zirvede uğur böceği bile yoktu. Tüm patika plastik fişeklerle dolu.
5) Zirveye uzanan patikanın bir yaylaya ulaşacağı fikri uyansa da herhangi bir yayla ya da yayla kalıntısına rastlamadık. Sadece zirve yanında taş duvarlarla korunaklı hale getirilmiş çoban mağarası mevcut. Dağın doğu kısmında eşine Gidengelmez geçişinde rastladığım oldukça kırıcı bir karstik coğrafya mevcut.
6)Aşağıda görülen ve Çimenova olarak bilinen ova bir polye ovası ve kireçtaşı yoğun olduğu için verimsiz. St. Paul Yolu parkurları içerisinde yer alan Beydili mutlaka görülmesi gereken bir köy. Bu köyün bir mahallesi ile yine Beydili adıyla Eko-Köy olarak düzenlenmiş ve popüler bir yürüyüş parkuru.
7) Bu dağın zirvesine giden hatta herhangi bir işaretleme yapılmamış. Bir kaç noktada babaları görmek mümkün. Lütfen buraya kimse işaretleme yapmasın. Gps takibi yapamayan da bi zahmet evinde otursun.
8) Zirveden gördüğünüz bu sert ve kıvrımlı coğrafyayı sizin için eğip büken ustaların adı Kırkkavak Fayı ve Aksu Bindirmesi. Detaylı bilgi için;

Uyarılar;

1) Tüm hat boyunca bir patika üzerinden ilerlemek mümkün. Patika, bir kaç noktada kaybolur gibi de olsa pek çok kez gps işaretlemesi yapıldığı için takibi kolay ve riski çok az. Zemin kireçtaşı ve zaman zaman kırıcı olabiliyor. Uygun bir bot yerinde olacaktır.
2)Mevsim itibariyle pek çok nokta karla kaplı ancak akan her hangi bir su kaynağına ya da gözeye rastlamadık. Su açısından oldukça kısır bir dağ. Kar ilavesiyle birlikte 2 lt su ve 0,5 lt çay tükettim. Su tedariği noktasında dikkatli olunmalı.
3) Saat 09:00'da başlayan yürüyüş saat 19:00 gibi sona erdi. Acelemiz olmadığından ve de sık mola verdiğimizden 10 saatlik bir süre kullandık. Yeni başlayanlar için süre ortalama bu kadar olacaktır. Bir kaç kayıtta geceye kalındığı ile ilgili notlar gördüm. Özellikle sonbahar tırmanışlarında hava kararması daha erken olacağından bu hususa dikkat edilmeli.
4) 2100 m irtifasından sonra inişte kaymalara karşı dikkatli olunmalı.
5) Bölgede ateş yakmak ya da piknik yapmak yasak uyarıları mevcut. Yeni dikim bir orman olduğu için dikkatli olmakta fayda var.

Bir şiirle taçlandıralım;

"Fakat düşündün mü yolunun uzunluğunu?
Neler var yolunun üstünde, düşündün mü?
Koşar adım aşabilecek misin şu dağı, geçebilecek misin
bu hızla şu beli, tırmanabilecek misin bu solukla şu sırtı?
Ovada dikenler yollara uçmuştur, kuru dereleri seller basmıştır,
kar yağmıştır belki o tepelere? Böyle, uçar gibi geçip
gidebilecek misin oralardan, hemen varabilecek misin oraya?"

Hasan Hüseyin Korkmazgil / Yolcu

Gidiş / Dönüş

Güzergah: Alanya - D400 - Manavgat - Serik - Aksu Kavşağı - D685 - Eğirdir Kavşağı - Sütçüler - Çobanisa Köyü - Çobanisa - Beydili Köyü yolu 7,6. km'si Orman Yolu girişi.
Mesafe : 243 km
Süre: +- 3,5 Saat
Zemin: Tamamı Asfalt

Le Eqip;

Erkay ALKAP
Hüseyin TÜRKELİ
ve
Ben

Çobanisa - Beydili Köyü yolu 7,6. km'sinde yer alan bu toprak yol girişi, sizi patika başlangıcına kadar götürebilecek bir orman yolu. Uygun bir SUV ya da arazi aracı ile yolun başlangıcını hızlıca geçerek patika altına kadar araçla ulaşmak mümkün. Bizim araç bu yol için uygun olmadığından, müsait bir yere park ederek orman yolu üzerinden yürüyerek ilerlemeyi tercih ettik. Patika girişine kadar 1,3 km'lik rahat bir yürüyüş mevcut ve ısınmak için tercih edilebilinir.

Patika girişi

Bu dere yatağında, tecrübeli gözler tarafından da seçilebilecek bir patika sizi patikanın çok daha belirgin izlenebileceği bir üst noktaya kadar götürecek. Hattı takip edecek dostlar için orijinal patika hattını dönüşte bularak işaretledim. Çıkışta bu işaretli noktadan girilmesini tavsiye ederim. Başlıyoruz.

Patika Hattı

Bu yakışıklı gençlerin konu mankenliği yaptığı noktadan itibaren yoldaşınız artık bu iptidai patika. Sadık bir dost gibi sizi zirveye kadar götürecek. İlerliyoruz.

Yavaş yavaş orman sınırına doğru yükselen hat bu noktada Sarıçam, Katran, Ardıç ve bir kaç tanesi seçilebilen Sedir ağaçları arasından yükselmeye devam ediyor. Güney yönünde uzanan polye ovasının sonunda oldukça etkileyici Beydili Köyü var. Bu köy aynı zamanda St. Paul Yolu parkurlarının birinin güzergahı üzerinde. Bu tip ovalar kireç yönünden zengin olduklarından çok verimli değildirler. En güzel örneğine Gembos Ovasında rastlanır.

Sırtımızda Bozburun Dağı ve Beydili manzarası olduğu halde ağır ağır tırmanıyoruz. Patika belirgin ve takibi kolay. Gençler sakin ve kararlı ilerliyor.

Bu noktada patika birden sağa ve yukarı dönüyor ve üstte yer alan taraçadan ilerlemeye başlıyor.

İlk kar döküntüleri görülmeye başlıyor. Nihayet soğuk su içebileceğiz. Malum suluklar ya plastik ya da alüminyum. Bu nedenle suyu soğuk tutmak ancak karla mümkün oluyor. Tırmanmak için çok güzel bir mevsim.

2100 m İrtifa

Artık orman sınırı aşağılarda kaldı ve tek tük isyankar Ardıç harici bitki örtüsü dikenli yamaç çayırlıklarına döndü. Patika doğal yamaç taraçaları üzerinden mutedil bir eğimle yükseliyor.

2200 m irtifa

Artık çoğunlukla dikenli Alpin bir çayırlık üzerinden döküntülü, kireç taşı bir zeminde ilerliyoruz. Tepemizde dönenler Cula diye bildiğimiz Dağ kargaları. Wikipedia şöyle bir bilgi geçmiş; "Dağ kargası (Pyrrhocorax), kargagiller (Corvidae) familyasından Pyrrhocorax cinsini oluşturan 2 kuş türünün ortak adı. Renkli bacaklar ile ayak ve gaga dışında bütünüyle parlak siyahtır. Uzun geniş kanatlara sahiptirler ve çoğunlukla iyi uçucudurlar. İki türünde gagaları aşağıya doğru kıvrıktır." Dönüşte bu hayvanların 10-12 kadarının bir Şahin ya da Doğana Allah ne verdiyse giriştiklerine şahit olduk.

2300 m irtifa

Nihayet kara ayak bastık ve dik bir yamacın altına ulaştık. Yamaç karla kaplı olduğu için, yorulmamak adına kayalık alandan yükselerek ilerliyoruz. Batı ufkunda Sütçüler sırtları ve daha beride Çobanisa köyü görülebiliyor.

2400 m irtifa

200 m'lik dik yamacın orta noktasında irtifa 2400 m. Manzara bilindik ve yamaç kısmen karsız. Zemin sanki patika varmış gibi tırmanış için müsait. Bu tür tırmanışlar zavallı bacak kaslarımız için bir isyan fırsatı. Hiç ara vermeye gelmiyor. Tırmanıyoruz.

Sağa ve yukarı :)

2500 m irtifa

Bu dar boğazdan çıkarken 2500 irtifasını geçtik ve bir kaç metre sonra uygun bir çayırlıkta menemen hazırlıklarına giriştik. Zirveye henüz 2 km var ve aç ayı oynamaz. Bu noktadan sola yani kuzeye doğru yükselerek yalancı zirveyi pas geçmek mümkün. Biz meraktan çıktık ama pişman olmadık. Greyfurt cidden ilginç bir meyve. İyi demlenmiş çay dağda bir nimet. Tespitlerim bu kadar. Yiyoruz.

Bu noktada irtifa 2520 m civarında. Hey yere hakim bir nokta ancak Tengerek Zirvesinin uzaklığı gözümüzü korkutmaya yetti. Çantaları emanete vererek ağırlıksız bir şekilde zirveye doğru hareketleniyoruz. Coğrafya en sevdiğimiz türden ve karstik yamaçların yağmur sularının ve tektonik hareketlerin etkisiyle on binlerce yılda almış oldukları şekillere çocukluğumuzdan beridir aşinayız. Her ne kadar Yörük olmasak da şu dizeleri hatırları için ekleyelim : Sarı yaylam da seni yaylayamadım kar iken, Yavru palazımı da avlayamadım tor iken, Sende bu güzellik bende bu gençlik var iken, Alırım ahdımı da koymam yar sende, Göçer Yörükler de her koyaklar yurt olur, Nazlım göçmüş de yüreğime dert olur, Bu ayrılık da senin ile dört olur, Alırım ahdımı da koymam yar sende,

Panorama

Zirveye 1,3 km kaldı ve yürümeye devam ediyoruz. İlginç bir biçimde patika sırt boyunca hala devam ediyor. Etrafta içi kar dolu karstik çukurlar mevcut. Bazılarından Temmuz ayına kadar kar olması mümkün.

Tengerek Tepesi Zirvesi

Isparta İli Sütçüler İlçesi sınırlarında yer alan ve Sarp Dağı adıyla bilinen Tersiyer yaşlı dağın 2548 m'lik zirvesi bu nokta. Dağın zirvesinin adı Tengerek Tepesi olarak geçiyor. Panorama bilgisini tekrar ediyorum: Kuzeyden saat yönüne doğru olmak üzere görülebilen yükseltiler ; Dedegöl Dağı (2998 m), Bozburun Dağı (2504 m), Akdağ (2225 m), Davraz Dağı (2635 m), Barla Dağı (2798 m) Sagalassos üstünde yer alan Akdağ hariç bu bölgeyi arşınlamış olduk. Ulaşımı zor ancak keyifli bir bölge. İnsan yoğunluğu çok az. Meraklısı için kesinlikle tavsiye derim.

Patika sonu

Başlangıçta kaçırdığımız patika girişi/çıkışı bu nokta. Tırmanışa buradan başlamak uygun olacaktır.

İniş Sonu

Araç yolu bu noktadan başlıyor. Geçmiş olsun.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jun 6, 2022

Takibi kolay, manzaralı güzel bir dağ.

• Photo of fatma pekcetin
    fatma pekcetin Jun 22, 2022

zirveniz güzel.
    tebrikler.
    ama rota bilginiz daha da güzel.
    buraya kazandırdığınız için teşekkürler.

• Photo of Osman YILMAZ
    Osman YILMAZ Jun 22, 2022

Fatma Hanım, nazik yorumunuz için teşekkür ederim.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jun 22, 2022

Takibi kolay, manzaralı güzel bir dağ.