Sarnıçlar-Ağaçağıl: Antik Köyler Yürüyüşü

Photo ofSarnıçlar-Ağaçağıl: Antik Köyler Yürüyüşü Photo ofSarnıçlar-Ağaçağıl: Antik Köyler Yürüyüşü Photo ofSarnıçlar-Ağaçağıl: Antik Köyler Yürüyüşü

May 27, 2023
May 2023

near Dalca, Kocaeli (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerleşimler: Dalca Kuyusu Mevkii-Dağbostanı Mevkii-Oburuk Mevkii-Fındıklı Mevkii-Uzun Alanı Mevkii-Dağbostanı Mevkii-SARNIÇLAR KÖYÜ-Yılanlı Mevkii-Kurtlar Mevkii-YAĞBOLU KÖYÜ-Kabak Açması Mevkii-Bumaç Mevkii-Bakırcalı Mevkii-Gostarla Mevkii-Koca Karşı Mevkii-Taşambar Gökçelik Mevkii-Taşambar Koztarla Mevkii-BALABAN KÖYÜ-Taşambar Bahçe Mevkii-Çiğdemli Mevkii-Tekke Arkası Mevkii-Olcak Mevkii-Akçalan Mevkii-Soğangeni Mevkii-Damlacık Mevkii-Tepetarla Mevkii-Tekkealtı Mevkii-Boşça Mevkii-Kumluk Mevkii-HACIŞEYH KÖYÜ-Değirmenbayırı Mevkii-Küçükdüz Mevkii-Camidüzü Mevkii- Değirmendere Mevkii-Aşağı Dağ Mevkii-Narcaz Mevkii-Kuzuluk Mevkii-Oda Yanı Mevkii-Çal Mevkii-Domuz Meydanı Mevkii-AĞAÇAĞIL KÖYÜ

Bir cumartesi günü, ılık bir havada, İzmit'in Kandıra ilçesine bağlı köylerinde yapılan doğa yürüyüşünün kaydıdır. Rota, kocaelitarihi.com sitesinde yer alan kültür varlıklarına bakılarak tarafımdan belirlenmiştir. Nitekim yürüyüş öncesinde wikiloc'da bu parkura benzer bir rota yoktu. Muhtemelen bölge, yoğun bir kırsal yerleşime sahip olduğu için, yürüyüşçüler tarafından tercih edilmemektedir.

Parkuru, iki kişi birlikte yürüdük ve yürüyüş öncesindeki plana sadık kaldık. Planımızda yer alan tüm noktaları (Hacışeyhler Su Bendi hariç) bulabildik ve ziyaret edebildik.

‐---------------------------------------------------
PLAN:
Sarnıçlar – Balaban (T) – Hacışeyh – Akçagil (T) – Akçagil Dereli Mevkii
Detaylı Parkur: Yusufça Sapağı – Sarnıçlar Köyü –
Sarnıçlar Gölü (http://kocaelitarihi.com/places/sarniclar-golu/) –
Yağbolu Su Bendi (http://kocaelitarihi.com/places/yagbolu-su-kemeri/#post_images) – Yağbolu Köyü –
Yağbolu Mağarası / Kybele Kutsal Alanı (http://kocaelitarihi.com/places/yagbolu-magarasi/) – Balaban Köyü – Balaban Köyü Lahdi (http://kocaelitarihi.com/places/balaban-koyu-lahiti/)
Balaban Mağarası (http://kocaelitarihi.com/places/balaban-magarasi/) - Hacışeyh Köy Çeşmesi (http://kocaelitarihi.com/places/haciseyh-koy-cesmesi/) - Hacışeyh Su Bendi (http://kocaelitarihi.com/places/haciseyh-su-bendi/#post_map) - Güğüşler Köy Çeşmesi (http://kocaelitarihi.com/places/gugusler-koy-cesmesi/ ) - Ağaçağıl Cuma Camii (http://kocaelitarihi.com/places/agacagil-cuma-cami/) - Ağaçağıl Köy Çeşmesi (http://kocaelitarihi.com/places/agacagil-koy-cesmesi/) -
Ağaçağıl Lahiti (http://kocaelitarihi.com/places/agacagil-lahiti/)

Gidiş: 200 hat numaralı araç ile Kartal'dan İzmit'e ulaşmak ve ardından 801 hat numaralı İzmit Otogar-Kandıra otobüsünü kullanmak… 801 hattındaki araçlar, şehir içine girmeden ve köylere fazla uğramadan Kandıra yolundan seri bir şekilde gidiyor… Yarım saatte bir otobüs var… Cumartesi ve pazar günleri, her saat başında ve buçukta otogardan, yani 200 numaralı hattın son durağından kalkıyor… Yusufça Sapağı isimli durakta inilecek….

Dönüş: Tek çare, “KM17 Teksen-Akçaova-Çalca-Tatarahmet-Çakmaklar-Sepetçiler-İzmit” aracına binmek. Bunun için de, Akçagil Köyü’den 2-3 km asfalt yolu takip ederek, aracın geçtiği güzergaha yürümek gerekiyor ve 90495 durak koldu Akçagil Dereli Mevkii’nden araca binmek gerekiyor. Pazar günü 15:00, 18:00 (bu sefere yetişilsin) ve 20:00’de Teksen’den kalkan araç, tahminen (en az) 15 dakikaya, (en fazla) 25 dakikaya bu durağa gelir…
Ek Not: Dönüşte tek çarenin KM17 numaralı hattı kullanmak olmadığını yürüyüş sırasında yapılan araştırma ile fark edecek ve Km01 aracıyla, yürüyüşü bitirdiğimiz noktadan, dönüşe geçecektik. Fakat program kısmında da detaylarına yer verdiğimiz bu tercihin bize uzun bir vakit kaybettirdiğini ekleyelim.
‐---------------------------------------------------

ULAŞIM: Daha önce İzmit'te yapılan doğa yürüyüş rotaları bu sitede yer almaktadır. Bu rotaların özellikle ilk kayıtlarında İzmit'e hızlı ve seri bir şekilde ulaşılmasını sağlayan çeşitli bilgiler yer almaktadır. Bu sebeple, İzmit şehir içi toplu ulaşım hakkında detaylı bilgi almak için özellikle "Nikomedia Su Kemerleri" isimli Rota kaydının açıklama kısmına bakılabilir. Bu kayıtta, detaylara program kısmında yer verelim istedik.

ÖNERİLER: Parkur, tek kelimeyle harikaydı. Parkur üzerinde yer alan dört köyün hepsinde antik eserler bulunuyordu.

Parkurun su sorunu yoktur. Geçtiğimiz köylerden su tedarik edebilirsiniz.

Parkur, irtifası açısından rahattır. Yaklaşık 25 km'lik mesafede alınan 500 metrelik irtifa, parkurun pek fazla iniş-çıkış içermediğini göstermektedir.

Parkur üzerinde bir dere geçişi bulunmaktadır. Bu dereyi geçmek için ayakkabıları çıkarmak gerekir. Bu sebeple yanınızda bir terlik bulundurmanız yerinde olacaktır.

Yürüyüş gruplarına parkur önerilir. Fakat bazı düzenlemeler yapmak gerekecektir:
* Rotanın ana yol kenarından başladığımız kısımdan, Sarnıçlar Köyü'ne kadar olan bölümü baypas edilebilir. Çünkü bu bölümde sıra dışı bir şey bulunmamaktadır. Ayrıca bu bölümün ilk kısımları asfalttır. Kısacası doğrudan Sarnıçlar Köyü'ne araçla gelinebilir.
* Rotada yer alan Balaban Mağarası'ndan sonraki kısım, orman içi sık geçişler içermektedir. Rota güzergahında da U şeklinde görülen bu bölüm, mutlaka baypas edilmelidir. Bu konuda yapılabilecekler Akçalan Mevkii isimli izin (waypoint) açıklamalarında yer almaktadır.
* Yürüyüş grupları için mesafe biraz uzun gelebilir. Bu sebeple rotayı Hacışeyhler Köyü'nde bitirebilir ve Ağaçağıl Köyü'nde yer alan tarihi cami ve Ağaçağıl Lahdi gibi kalan eserler ise, araçla ziyaret edilebilir.

PROGRAM:
07.15: Kartal otobüs duraklarına vardık.
07.30: 200 hat numaralı İzmit-Kartal otobüsünün ilk durağından otobüse binerek İzmit’e doğru hareket ettik.
08.56: Hattın son durağı olan İzmit otogarına vardık. Otogara girmeden, "İzmit Otogar 2" isimli otogarın hemen önündeki durakta indik ve 09.00’da otogarın içinden kalkacak olan 801 hat numaralı İzmit-Kandıra aracını beklemeye koyulduk.
09.01: 801 hat numaralı Kandıra-İzmit Belediye otobüsüne bindik. (Bu hattın da -200 numaralı hat gibi- ekspres hat olduğunu ve seri bir şekilde Kandıra’ya doğru yol aldığı eklenebilir.)
09.40: “Yusufça Sapağı” isimli durakta otobüsten indik ve indiğimiz gibi yürüyüşe başlayarak kaydı başlattık. Böylece Kartal’dan yürüyüşe başladığımız noktaya 2 saat 10 dakika gibi bir sürede ulaştık, ki toplu taşıma ile çok iyi bir süre olduğunu ve özel araçla bile aynı mesafenin 1 buçuk saatte kat edilebileceği eklenebilir.
18.00: Kaydı kapattık, ama aslında köye 17.30 sularında varmıştık. Bir süre köyde vakit geçirdik ve köy içinde dolandık.

Uyarı: Bu köyden, 17.46’da Kandıra’dan kalkan KM01 Kandıra-Cezaevi aracı geçmektedir ve bu aracı beklemeye koyulacaktık. Ama asıl planımız köyde beklemeyip “Akçagil Dereli Mevkii” isimli durağa kadar yürümek ve o duraktan geçecek 18:00’de Teksen Köyü kalkışlı KM17 Teksen-İzmit aracına binmekti. Fakat ekip arkadaşım yorulduğu için, yürüyüş sırasında Ekomobil uygulamasında araştırma yapmış ve bulunduğumuz köyden (Ağaçağıl Köyü) KM01 hat numaralı aracın geçtiğini fark edince de, köyde beklemeye karar verecektik. Fakat bu tercih bize tam 1 saat 10 dakikaya mal olacaktı. Çünkü KM01 aracı hem çok fazla köye uğrayıp gir-çık yapan bir hattı, hem de İzmit’e kadar değil, İzmit Cezaevi’ne kadar bizi götürecekti, ki buradan da İzmit’e giden bir araca daha binmek gerekecekti. Kısacası, KM01 aracı, KM17 aracına göre, hem daha çok dolanmakta, hem de yolcuları İzmit merkezine bırakmamaktadır. Bu sebeple, bu rotayı izleyen ve toplu taşıma ile dönüşe geçecek yürüyüşlerin, KM01 aracının köye geliş süresi çok yakın olmadığı sürece, yorgunluklarını bir kenara bırakıp yaklaşık üç buçuk km uzaklıkta olan Akçagil Dereli Mevki sapağına yürüyerek KM17 aracını beklemelerini ve o araçla doğrudan İzmit’e geçmelerini tavsiye ederim.

18.20: Ekomobil uygulamasından takip ederek KM17 aracının tam bu saatte Akçagil Dereli Mevki’nden geçtiğini gözlemledik. Eğer bu araca binmiş olsaydık, İzmit’e doğru dönüşe geçmiş olacaktık. Biz ise, hala 17:45’de kalkan KM01 aracını bekliyorduk.
18.30: Sonunda KM01 hat numaralı Kandıra-Cezaevi aracı köye ulaştı ve sonunda araca bindik.
19.11: KM17 hat numaralı araç bizim de varmayı planladığımız “Tavşantepe Otogar Sapağı” isimli duraktan geçti. Eğer bu otobüse binseydik, burada inecek 500 metre yürüyerek otogara ulaşacak ve 19.20'de kalkan 200 numaralı araca yetişecektik. Programın devamında da görüleceği gibi, yaptığımız tercihten dolayı, 200 numaralı hattın 20:30’da kalkan aracına bineceğimiz için, daha önce de ifade ettiğimiz üzere, 70 dakika zaman kaybedecektik.
19.22: “Cezaevi Aktarma 1” isimli durakta KM01 hat numaralı araçtan indik. İndiğimiz durak ile “Akçakese 1” isimli durak arası 50 metre bulunmaktadır. Eğer 90 numaralı hat daha önce gelseydi, indiğimiz durakta bekleyecektik. 90 numaralı hat 19.30'da kalkıyor ve iki dakika içinde indiğimiz durağa (Cezaevi Aktarma 1) varıyordu. Fakat Ekomobil uygulamasından 800 numaralı Kandıra-İzmit aracının gelmekte olduğunu görünce “Akçakese 1” isimli durağa yöneldik.
19.27: “Akçakese 1” isimli duraktan 800 hat numaralı otobüse bindik.
19.57: “Tavşantepe Otogar Sapağı” isimli durakta araçtan indik. Normalde bu duraktan ortalama bir yürüyüşle otogara ulaşmak 8-10 dakika almaktadır. Fakat 20.00’da kalkan 200 numaralı araca yetişemeyeceğimizi bildiğimizden, daha rahat bir yürüyüşle aracın ilk kalktığı durak olan “Doğu Depolama Alanı” isimli durağa geçecek ve 20.30'daki 200 numaralı otobüse binecektik.
20.30: 200 numaralı otobüse binerek Kartal’a doğru hareket ettik.
22.02: Kartal Metrosu durağında otobüsten indik.

İyi yürüyüşler...

Fındıklı Mevki'nden Manzara

Sarnıçlar Köyü, Yalak ve Antik Taş

Antik taş, yalağın 5-10 metre ilerisinde yer almaktadır. Konum yalağın bulunduğu noktayı göstermektedir.

PictographRuins Altitude 449 ft

Antik Mimari (Sütun ve Stel) Parçaları

Bu noktadaki eserleri görmeden yaklaşık 5 dakika önce, köye yaklaşırken, ekip arkadaşıma köyün altında antik bir yerleşim olduğunu düşündüğümü, fakat bunu ispatlayıp ispatlayamayacağımı merak ettiğimi ifade etmiştim. Nitekim bu eseri gördükten sonra, bu köyün eski bir antik yerleşimin üzerine kurulduğunu kesin olarak anlamış olduk. Zaten köyün isminin de Sarnıçlar olması köyün eski bir köy olduğunu ve sarnıçların olabileceğini akla getirmektedir.

Sarnıçlar Köyü ve Antik Sütun Parçası

İzi attıktan 5 metre sonra antik taşa rastladık. Bu köyden KM24 Bağırganlı-İzmit aracı geçmektedir. Hatta bu izi attıktan 20-25 metre sonra caminin önünde mola verdiğimiz sırada, aracın köye giriş yaptığını gördük. Sabah ve akşam birer seferi olan aracın İzmit'ten 09.30'da kalkan sabahki seferi, 10.28 sularında köye varmıştır.

PictographPark Altitude 398 ft

Sarnıçlar Köyü Çocuk Parkı

Çocuk parkının 5 metre ilerisindeki bir evin duvarında eski dönemden kalma olduğunu düşündüğüm taşlar bulunuyordu. İkinci ve üçüncü fotoğraf, bu taşlara aittir.

PictographLake Altitude 366 ft

Sarnıçlar Göleti

Yürüyüş yaptığımız tarihte, fotoğrafta da görüldüğü üzere, gölet suyu epey bir çekilmişti. Üçüncü fotoğraf köye aittir ve dördüncü fotoğraf ise, yoldan Yağbolu Köyü manzarasını göstermektedir. Burası, kocaelitarihi.com sitesine kayıtlıdır: http://kocaelitarihi.com/places/sarniclar-golu/

Koca Dere

Derenin üzerinden geçilmesini sağlayan, ayakları eski taştan yapılmış, ama üzerine beton dökülmüş bir köprü bulunmaktadır. Köprünün üzerinden geçilmiştir.

Yağbolu Su Bendi

Kocaelitarihi.com sitesine kayıtlıdır: http://kocaelitarihi.com/places/yagbolu-su-kemeri/#post_images

Kurtlar Mevkii'ndeki Adak Taşı

Tarihi olduğunu düşündüğümüz, insan eliyle düzeltilmiş, büyük bir kaya parçası...

Antik Taşlı Çeşme

Suyunun içilebilir olduğunu söylemek mümkündür. Kamera sistemiyle mağara ve çevresinin gözetlendiği bilgisi bir tabelada yazılmaktadır. Çeşmeden yaklaşık yüz metre önce Kurtlar Mevkii'nden bir fotoğraf çekilmiş, fakat yürüyüşün sonlarına doğru 50 iz sınırı dolduğu için, o iz silinmiştir.

Yağbolu Mağarası

Mağaranın girişini, mağaranın hemen yanındaki evde yaşayan birini sorarak bulduk. Bu kişi, kameraya ait kabloyu takip etmemizi söyledi. Keza mağaranın girişinde de - fotoğraflarda da görüldüğü üzere- kamera bulunmaktaydı. Yürüyüş öncesinde yaptığım araştırmalar sırasında, bu mağaranın içinde çok eski dönemlerden kalma tarihi eserler olduğunu; hatta buranın Kybele Kutsal Alanı olarak geçtiğine dair bir yazı okumuştum. Bunlarla ilgili detaylı bir makale internette yer almaktadır. http://kocaelitarihi.com/places/yagbolu-magarasi/

Antik Patika ve Patikadan Sarnıçlar Köyü Manzarası

Photo ofKabak Açması ve Bumaç Mevkiilerinden Manzaralar Photo ofKabak Açması ve Bumaç Mevkiilerinden Manzaralar Photo ofKabak Açması ve Bumaç Mevkiilerinden Manzaralar

Kabak Açması ve Bumaç Mevkiilerinden Manzaralar

Ekip arkadaşımı sapakta bırakıp bu yola girip çıkmak istedim, çünkü bu yolun da zemini eski taşlarla kaplıydı. Ayrıca yol boyunca yolun bir yanının bazı bölümlerinde kayalar istiflenmişti. Bu gözlemlerden hareketle, bölgenin geçmişte yerleşim gördüğünü düşünüyorum. Su deposunu geçtikten birkaç metre sonra bu izi attım ve dönüşe geçtim. Dördüncü fotoğraf, su deposunun olduğu noktadan çekilmiştir ve Namazgah Barajı'nı göstermektedir.

Photo ofGostarla Mevkii'nde Eski Bir Köprü (Gostarla Köprüsü) Photo ofGostarla Mevkii'nde Eski Bir Köprü (Gostarla Köprüsü) Photo ofGostarla Mevkii'nde Eski Bir Köprü (Gostarla Köprüsü)

Gostarla Mevkii'nde Eski Bir Köprü (Gostarla Köprüsü)

Köprü, toprak yolun tam üzerindeydi ve hatta üstünden geçerken fark edildi. Fotoğraflar köprünün yanındaki tarlaya girilerek çekilmiştir.

Antik Dönem Yaşam Alanı

Koca Karşı Mevkii'ndeki Düzgün Kesme Taşlar

İkinci fotoğraf, Hacılar Köyü'ne doğru bakıştır.

Yalak

Sag tarafim Taşambar Koztarla ve taşambar gökçelik mevkiler

Balaban Köyü'ndeki Antik Sütun

İkinci fotoğrafta yer alan cami, iz atıldıktan 10 metre sonra çekilmiştir ve tarihi olmayan cami (Balaban Taşambar Cami) not edilmek adına buraya eklenmiştir.

Balaban Köyü Antik Yapı Parçaları

İlk fotoğraftaki taş, konumun atıldığı yerde, caminin hemen çaprazında yer almaktadır. İkinci fotograftaki antik mimari parça ise, konumdan 20 metre sonra, ortak kullanımlı köy fırınının yanında yer almaktadır. Üçüncü fotoğraftaki mimari taş parçasına, ikinci fotoğraftaki mimari taş parçasından 20-30 metre ilerleyerek ulaşılabilir. Üçüncü fotoğraftaki mimari taş ile ikinci fotoğraftaki mimari taş arasında kalan sapaktan dönseydik, bu üçüncü antik parçayla karşılaşmayacak.

PictographRuins Altitude 566 ft

Antik Dönem Mimari Yapı Parçaları

Dördüncü fotoğraf, konumun atıldığı noktanın 50-60 metre ilerisinden çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 773 ft

Balaban Lahitleri

Lahitlerin bulunduğu yer, Çiğdemli Mevki olarak geçmektedir. Ayrıca bu alandaki en görkemli lahit, kocaelitarihi.com sitesinde "Balaban Lahdi" olarak paylaşılmıştır.1 http://kocaelitarihi.com/places/balaban-koyu-lahiti/

PictographRuins Altitude 782 ft

Balaban Lahitleri (Ek Fotoğraflar)

Tekke Arkası Mevkii'ndeki Ormanlık Alan

Balaban Mağarası

Mağaranın su kaynağının bulunduğu ilk bölümüne merdivenlerle inilebiliyor, fakat devamındaki kısma geçmek için, özel ekipmanlar bulundurmak gerekiyordu. Oldukça etkileyici bir yerdi. http://kocaelitarihi.com/places/balaban-magarasi/

Olcak Mevkii

Bulunduğumuz noktadan yukarı doğru kısa bir çıkış yaptık, çünkü belli belirsiz patika bize aşağıya indirecek ve muhtemelen Eğerceli Köyü'ne götürecekti. Fakat hedefimiz Hacışeyhler Köyü'nden geçmekti. Bu bölümün devamında, orman içi sık yerlerden geçiş yapacaktık. Bu sebeple burayı baypas etmek için, Balaban Mağarası'ndan sonra mağarayı gördükten sonra geriye dönüldüğünde ilk sapaktan sağa yönelip yukarı doğru devam edilecekti. Bu bölümlerde rotanın U şeklinde olan kısmı baypas etmenizi tavsiye ederiz.

Buraya kadar, orman içi sık sayılabilecek yerlerden geçerek tarlaya kendimizi attık. Yağışlı havalarda tarla zemini balçık olabilir. Tarlayı geride bırakıp tarlanın yukarı tarafında bir yol bularak Hacışeyhler Köyü'ne doğru devam etmeye çalışacaktık.

Üst taraftaki yola kestirmeden çıkmak için bir tarladan geçiyoruz.

Photo ofHacışeyh Köyü Çocuk Parkı, Antik Taş Parçası ve Yalak Photo ofHacışeyh Köyü Çocuk Parkı, Antik Taş Parçası ve Yalak Photo ofHacışeyh Köyü Çocuk Parkı, Antik Taş Parçası ve Yalak

Hacışeyh Köyü Çocuk Parkı, Antik Taş Parçası ve Yalak

Hacışeyh Köyü Antik Mimari Yapı Parçaları

Hacışeyh Köyü Horaşlar Camii

Cami tarihi değildir ve bilgilendirme amaçlı kaydedilmiştir. Ayrıca caminin 10 metre gerisinde kahve bulunmaktadır ve kahveyle bitişik küçük de bir büfe yer almaktadır. Köyden sabah, öğle ve akşam olmak üzere, günde üç sefer araç (KM01 Landıra-Cezaevi) bulunmaktadır.

Hacışeyh Köy Çeşmesi

İkinci, üçüncü ve dördüncü fotoğraflar, çeşmenin yapısında bulunan antik taşları göstermektedir.

Değirmen Bayırı Mevkii'nden Manzaralar

Fotoğrafın çekildiği noktadaki sapaktan sağa dönerek yürüyüşe devam ettik

Küçükdüz Mevkii'nden Manzaralar

Bu konumu attıktan 50-60 metre sonra resimdeki tarladan geçmek üzere, toprak yoldan ayrıldık. Diğer tarlalar ekili olduğu için bu tarlayı kullanabildik. Grupla tarlalardan yürümek sıkıntılı olabilir. Tarlanın ekili ve geçisin sıkıntılı olması durumunda, toprak yoldan ayrılmadan U yaparak istenen noktaya ulaşılabilir. Rehberlerin basit bir harita incelemesiyle ne demek istediğimizi anlayacaklarını düşünüyoruz.

Değirmendere

Dereden geçiş yapılabilecek uygun bir nokta bulduk. Ama tabi ayakkabıları çıkarmak gerekiyordu. Fakat biz bu izi ilk attığımızda bu noktadan geri döndük ve Hacışeyhler Su Bendi'ne ulaşmaya çalıştık. Ulaşamayacağımızı anlayınca tekrar bu noktaya geri geldik ve dereden geçmeyi uygun gördük. Ayakkabılarımızı çıkardık ve yanımızda getirdiğimiz terlikleri giydik. Su seviyesi diz seviyesinin çok altındaydı. Dere bu noktada genişlediği için, su seviyesi yüksek değildi ve rahat geçiliyordu. Fakat yürüdüğümüz mevsim mayısın sonu ve yağışların çok fazla olmadığı uygun bir mevsimdi. Kışın veya yağışlı havalarda dere seviyesi yükselebilir. Ama gene de burası geçiş için en uygun noktadır. Tarlalar ekili olduğu ve bel boyuna kadar bitkiler olduğu için, Hacışehler Bendi'nin olduğu yere gitmekten vazgeçtik. Tozluklarımız da olmadığı için tarlalar içindeki olası yılanlardan dolayı çekindik. Dereden sonra tarlalar arasındaki bir toprak yoldan devam ettik ve neyse ki tarlalara girmek durumuna kalmadık.

PictographReligious site Altitude 439 ft

Ağaçağıl Yeni Cuma Cami

Ağaçağıl Cami Duvarı Bitişiğindeki Antik Taş

Tarihi Ağaçağıl Çeşmesi

İkinci fotoğraf, çeşmenin kenarındaki kitabeyi; üçüncü fotoğraf ise, çeşmenin üzerinde kullanılan antik dönem taşı göstermektedir. Çeşmenin suyu gürül gürül akmaktadır ve su içilebilir.

Camidüzü Mevkii'nden Manzara

Üçüncü fotoğraf, Hacışeyh Köyü'ne; dördüncü fotoğraf ise, Kubuzlar Köyü'ne yakınlaştırılarak çekilmiştir.

Kuzuluk Mevkii'nden Ağaçağıl Köyü

PictographRuins Altitude 746 ft

Ağaçağıl Lahdi

Beşinci fotoğraf, Ağaçağıl Köyü'nü; altıncı fotoğraf ise, Çalyer ve Nasuhlar Köyleri'ni göstermektedir ve fotoğraflar lahitin olduğu konumdan çekilmiştir. Lahit, Çal Mevkii'nde bulunmaktadır.

Photo ofAğaçağıl Evleri ve Ağaçağıl Köyü Gügüşler Cami Photo ofAğaçağıl Evleri ve Ağaçağıl Köyü Gügüşler Cami Photo ofAğaçağıl Evleri ve Ağaçağıl Köyü Gügüşler Cami

Ağaçağıl Evleri ve Ağaçağıl Köyü Gügüşler Cami

Son fotoğraf, caminin bahçesinin köşesindeki antik dönem yapı parçasına aittir. Fakat bu mimari parça, caminin rengine boyanmıştır ve ilk bakışta antik bir mimari parça olduğu anlaşılamamaktadır.