Sao Miguel, Vallei van de Ribiera de Seixe

Photo ofSao Miguel, Vallei van de Ribiera de Seixe Photo ofSao Miguel, Vallei van de Ribiera de Seixe Photo ofSao Miguel, Vallei van de Ribiera de Seixe

January 25, 2019
January 2019

near São Miguel, Beja (Portugal)

Een prachtige wandeling door de vallei van de rivier Seixe.
We lopen door de werkelijk prachtige natuur van de vallei.

Af en toe een stevig klimmetje en dan weer een kleine afdaling, soms vlak naast het riviertje, dan weer iets er van af.

Parkeren in het kleine dorpje Sao Miguel. Dit is een buurdorpje van Odeceixe, de etappeplaats van de Rota Vicentina, van zowel de Historische Trail als wel de Fishermens Trail.

Het begin en eind lopen ook een klein stukje over de GR11 wat bij de historische etappes behoort.
Zodra we het dorp uit zijn valt de stilte op. Nergens horen we honden blaffen.
Dit is tamelijk uniek. Overal zijn wel honden vastgebonden aan kettingen die een kabaal maken zodra ze iets of iemand horen.

We lopen door een absoluut fraaie groene omgeving, licht heuvelachtig en altijd het water vlak bij.

Hier rechts af

Bij het blauwe smiley bord rechts af omhoog lopen.

PictographSummit Altitude 494 ft

Top-uitzicht

Vanaf de top van de heuvel kijken we de vallei van de Seixo in. Groen en rust overheersen hier. Kleine boerderijtjes en ook een alternatieve "camping" beneden te zien.

PictographRisk Altitude 340 ft

Hier is even een lastig steil stukje afdalen maar met prikstokken wel te doen.

Aparte camping

Hier staan een paar vrolijk beschilderde caravans.

Lunchplek met uitzicht op het groen

PictographMonument Altitude 274 ft

Fraaie ruïne van een boerderij

Bruin in bruin

Groen landschap

Rivieroversteek

Bij deze oversteek het kleine paadje rechtdoor volgen dan kom je bij het bruggetje.

Verste punt op de route

Mooi uitzicht op de vallei

Vanaf het vorige waypoint tot hier een stukje asfalt volgen. Vanaf hier weer rechts het gravelpad op wat tevens de PR wandeling is uit Odeceixe.

PictographLake Altitude 322 ft

PictographTree Altitude 325 ft

Kurkeikenbos met varkens erin

Laatste oversteek

Wij nemen het bruggetje en Saar zwemt naar de overkant.

• Joop Witteveen Jan 13, 2023

Mooie wandeling, relaxt, weinig klimmen en dalen. En een prachtig groen landschap. Bij het oversteken van het stroompje moesten de schoenen uit… Koud! En we hebben een beetje van de wandeling af moeten wijken omdat de route inmiddels een puinhelling bleek te zijn. Alternatief gemakkelijk gevonden.

Wicky en Erick Jan 14, 2023

Hallo Joop, dank je wel voor de reactie en de aanvulling. Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of The hiking petsitters
    The hiking petsitters Feb 22, 2023

Mooie wandeling, we zijn halverwege gestart en hebben bij Pura Vida een shortcut genomen, we zijn niet in het stadje geweest. Op die manier werd de route ongeveer 10,5 km. Inderdaad schoenen uit bij de doorsteek van de rivier, gelukkig hadden we een handdoek in de rugzak.

Wicky en Erick Feb 22, 2023

Hoi mpdekluijver, bedankt voor jouw aardige commentaar en de beloningssterren🙏. Nog veel wandelplezier. Hartelijke groet, Wicky en Erick👋.