Photo ofSantuari de la Magdalena(Castelló de la Plana)-Castell Vell-Cim de la Raca-Endobeles-els Tres Masets Photo ofSantuari de la Magdalena(Castelló de la Plana)-Castell Vell-Cim de la Raca-Endobeles-els Tres Masets Photo ofSantuari de la Magdalena(Castelló de la Plana)-Castell Vell-Cim de la Raca-Endobeles-els Tres Masets

December 10, 2022
December 2022

•   5 8 Reviews

near Borriol, Valencia (España)

Endobeles

Index IBP: 65 (Veure anàlisi a l'enllaç "Ver más")

Versió en Català

Excursió moderada tant en l'aspecte físic, com des del punt tècnic, en què farem un recorregut circular, des de l'Aparcament del Santuari de de Santa Magdalena, fins el Cim de la Raca (458 m), tot passant per l'escultura d'Endobeles i altres punts d'interès.

Punts d'interès:
7- Escultura d'Endobeles
8- Ruïnes dels Tres Masets
9- Figuera Monumental

Nota 1: Indispensable GPS o portar activada la navegació en l'aplicació Wikiloc.

Nota 2: L'excursió no és difícil, però no és apta per a aquells que busquen sortides molt còmodes, sense haver de mirar el GPS, ja que, no es tracta d'una ruta senyalitzada i cal estar pendent del GPS a les cruïlles.

Nota 3: No fer l'excursió després de fortes pluges, ni en dies de molta calor.

Nota 4: El tram indicat com "forta pendent", s'ha d'anar amb compte de no relliscar.

Nota 5: El temps de la ruta sense parades és de 4 hores.

Versión en Español

Excursión moderada tanto en el aspecto físico, como desde el punto técnico, en el que haremos un recorrido circular, desde el Aparcamiento del Santuario de Santa Magdalena, hasta la Cumbre de la Raca (458 m), pasando por la escultura de Endobeles y otros puntos de interés.

Puntos de interés:
7- Escultura de Endobeles
8- Ruinas de los Tres Masets
9- Higuera Monumental

Nota 1: Indispensable GPS o llevar activada la navegación en la aplicación Wikiloc.

Nota 2: La excursión no es difícil, pero no es apta para aquellos que buscan salidas muy cómodas, sin tener que mirar el GPS, ya que, no se trata de una ruta señalizada y hay que estar pendiente del GPS en los cruces .

Nota 3: No realizar la excursión después de fuertes lluvias, ni en días de mucho calor.

Nota 4: El tramo indicado como "fuerte pendiente", debe tenerse cuidado de no resbalar.

Nota 5: El tiempo de la ruta sin paradas es de 4 horas.

English Version

Moderate excursion both in the physical aspect, and from the technical point, in which we will make a circular route, from the Parking of the Sanctuary of Santa Magdalena, to the Summit of La Raca (458 m), passing by the sculpture of Endobeles and others points of interest.

Points of interest:
7- Sculpture of Endobeles
8- Ruins of the Three Masets
9- Monumental Fig Tree

Note 1: Essential GPS or have navigation activated in the Wikiloc application.

Note 2: The excursion is not difficult, but it is not suitable for those who are looking for very comfortable outings, without having to look at the GPS, since it is not a signposted route and you have to be aware of the GPS at the crossroads.

Note 3: Do not take the excursion after heavy rain, or on very hot days.

Note 4: The section indicated as "steep slope", care must be taken not to slip.

Note 5: The time of the route without stops is 4 hours.

Version Française

Excursion modérée à la fois dans l'aspect physique, et du point technique, dans lequel nous ferons un itinéraire circulaire, du Parking du Sanctuaire de Santa Magdalena, au Sommet de La Raca (458 m), en passant par la sculpture d'Endobeles et d'autres points d'intérêt.

Points d'intérêt:
7- Sculpture d'Endobeles
8- Ruines des Trois Masets
9- Le figuier monumental

Note 1 : GPS indispensable ou avoir la navigation activée dans l'application Wikiloc.

Note 2: L'excursion n'est pas difficile, mais elle ne convient pas à ceux qui recherchent des sorties très confortables, sans avoir à regarder le GPS, car ce n'est pas un itinéraire balisé et il faut connaître le GPS à l'arrivée. carrefour.

Note 3 : Ne faites pas l'excursion après de fortes pluies ou par temps très chaud.

Nota 4 : Le tronçon indiqué comme "forte pente", il faut veiller à ne pas glisser.

Note 5 : Le temps du parcours sans arrêts est de 4 heures.

PictographCar park Altitude 164 ft

Aparcament Gratuït

PictographIntersection Altitude 174 ft

PictographReligious site Altitude 284 ft

Ermita de Santa Magdalena

Ermita de Santa Magdalena: La primera referència documentada d'una processó cap a l'ermita del Castell Vell data del 1375 quan la ciutat estava afectada per un brot de pesta negra. D'aquesta ermita inicial no se n'han trobat restes ni se'n coneix la ubicació. L'ermita actual va ser construïda a partir de 1451 per un frare anomenat Antonio i conegut com el Frare Barbut (el frare barbut) pertanyent al Monestir de Santes Creus de l'Ordre del Cister. El frare va aprofitar les restes del Castell Vell per construir-hi l'ermita. Un cop construïda va dedicar un altar a la Verge de la Magdalena i un altre a Sant Bernat de Claravall, fundador del seu ordre. La construcció de l'ermita va aconseguir el suport dels ciutadans de Castelló, que van sol·licitar a l'Arquebisbe de Tarragona que atorgués indulgències a tots aquells que contribuïssin a la construcció del nou ermitori. El 1455 es construeix el pòrtic i el 1456 la capella, dotant a l'altar major d'un retaule de fusta. Al segle XVII es construeix la cuina i al XVIII l'hostatgeria per acollir els pelegrins que acudien a l'ermita. Totes aquestes obres i el manteniment de l´ermita el realitza el Consell Municipal de Castelló que era el propietari de l´ermita. El 1745 l'ermita es trobava en molt mal estat de conservació, per la qual cosa es van suspendre les romeries que es realitzaven periòdicament. El 1758 es va reconstruir l'edifici sota la direcció del mestre d'obres Vicent Pellicer dotant-lo de la configuració que coneixem avui dia. Pel VII centenari de la fundació de la ciutat, el 1952, es realitzen obres de manteniment i el 1988 es restauren novament els murs exteriors de l'edifici. Actualment, l'ermita de la Magdalena rep una romeria anual el tercer diumenge de quaresma dins els actes de les Festes de la Magdalena de Castelló. L'Ajuntament de Castelló organitza activitats culturals a l'ermita i el seu entorn com el cicle de concerts Nits d'estiu a l'ermita. Informació Extreta de: https://ca.wikipedia.org

PictographCastle Altitude 352 ft

Castell Vell

Castell Vell: enclavat al turó de la Magdalena, és una fortificació d'origen andalusí. Encara que es tracta d'un lloc d'ocupació des del neolític, és en el segle XII quan adquireix el seu fort significat com a bressol de l'existència de Castelló i «llar pairal» dels castellonencs. Va ser cap de districte fins a la conquesta de Jaume I l'any 1233, que va repartir el territori entre Almassora i Castelló. La concessió als seus habitants del Privilegi de Trasllat l'any 1251 va suposar la fundació de l'actual ciutat de Castelló, fet que va tindre lloc el 1252 i que es rememora anualment amb la celebració de la Romeria de les Canyes cada tercer diumenge de Quaresma dins de les festes fundacionals de la ciutat, les festes de la Magdalena. La restauració del Castell Vell ha permès la seua posada en valor a través del Centre d'Interpretació i de les visites a unes ruïnes amb gran significació simbòlica per a la ciutadania de Castelló. Un primer pas en el llarg camí cap a la transmissió a les generacions futures del ric llegat històric heretat dels nostres avantpassats. Informació Extreta de: https://mucc.castello.es

PictographIntersection Altitude 203 ft

PictographIntersection Altitude 189 ft

PictographIntersection Altitude 247 ft
Photo ofDesviament cap a l'esquerra, creuant el Barranc del Mas de Xiva. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, creuant el Barranc del Mas de Xiva. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, creuant el Barranc del Mas de Xiva.

Desviament cap a l'esquerra, creuant el Barranc del Mas de Xiva.

PictographIntersection Altitude 273 ft
Photo ofDesviament cap a l'esquerra, pel sender. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, pel sender. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, pel sender.

Desviament cap a l'esquerra, pel sender.

PictographIntersection Altitude 406 ft
Photo ofDesviament cap a l'esquerra, pel Sender Toritos. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, pel Sender Toritos. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, pel Sender Toritos.

Desviament cap a l'esquerra, pel Sender Toritos.

PictographRuins Altitude 437 ft

Seguir recte

Cim de la Raca

PictographIntersection Altitude 952 ft
Photo ofSenda de les Gralles. Desviament cap a l'esquerra Photo ofSenda de les Gralles. Desviament cap a l'esquerra Photo ofSenda de les Gralles. Desviament cap a l'esquerra

Senda de les Gralles. Desviament cap a l'esquerra

PictographRuins Altitude 862 ft

Forn de Calç

PictographIntersection Altitude 713 ft

PictographIntersection Altitude 803 ft

Desviament cap a l'esquerra: Es pot passar a peu, seguint les indicacions cap a la zona d'escalada. No desviar-se del camí.

PictographMonument Altitude 811 ft

Endobeles

Endobeles: era el nombre del dios más popular de la antigua Iberia, cuyo significado vendría a ser «el negrísimo», y al que se representaba como un jabalí o en figura humana acompañado de un jabalí. Adorado por gentes de toda la península, se le tenía por una divinidad infernal a la que los guerreros consagraban sus armas. En lápidas de la época romana aparece bajo la forma Endobelico, un diminutivo cariñoso que delata su reducción a deu familiar. Informació Extreta de: https://www.abc.es

PictographIntersection Altitude 850 ft
Photo ofDesviament cap a l'esquerra, per escales, seguint indicacions zona d'escalada. Photo ofDesviament cap a l'esquerra, per escales, seguint indicacions zona d'escalada.

Desviament cap a l'esquerra, per escales, seguint indicacions zona d'escalada.

Photo ofDesviament cap a la dreta (Inici Tram amb Forta Pendent) Photo ofDesviament cap a la dreta (Inici Tram amb Forta Pendent)

Desviament cap a la dreta (Inici Tram amb Forta Pendent)

PictographIntersection Altitude 887 ft

PictographRuins Altitude 627 ft
Photo of1ª Ruïnes dels Tres Masets (Final Tram amb Forta Pendent) Photo of1ª Ruïnes dels Tres Masets (Final Tram amb Forta Pendent) Photo of1ª Ruïnes dels Tres Masets (Final Tram amb Forta Pendent)

1ª Ruïnes dels Tres Masets (Final Tram amb Forta Pendent)

PictographRuins Altitude 549 ft

2ª Ruïnes dels Tres Masets

PictographIntersection Altitude 379 ft

PictographTree Altitude 318 ft

Figuera Monumental

PictographIntersection Altitude 308 ft

Desviament cap a l'esquerra, pel sender.

PictographPhoto Altitude 318 ft

Escultures

PictographIntersection Altitude 276 ft

Seguir recte per escales.

PictographIntersection Altitude 249 ft

Seguir recte pel sender.

PictographPhoto Altitude 159 ft
Photo ofTemplet de Santa Maria Magdalena i el Frare Antonino Photo ofTemplet de Santa Maria Magdalena i el Frare Antonino Photo ofTemplet de Santa Maria Magdalena i el Frare Antonino

Templet de Santa Maria Magdalena i el Frare Antonino

• Photo of migueleloi
    migueleloi Dec 11, 2022

Percurso muito interessante.
    Endobeles, em português é o deus "Endovélico", que também está presente em alguns locais de culto existentes em Portugal.
    Obrigado pela partilha, e por toda a informação

• Photo of Pájaro Kuy Kuy
    Pájaro Kuy Kuy Dec 11, 2022

La escultura de d'Endobeles me ha dejado sin palabras, me ha sorprendido para bien 👍. Saludos 🤗.

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Dec 12, 2022

TOOOCCAAAYOOOOOOOO es que no sé que decirrrr, no sé que decirrrrrrrrrrrr QUE PASADAAAAAAAAAAAAA YO QUOIEROOOOOOOOOOOOOOOOOOO la pena es que es tan lejossss pero y quieroooooooooo

• Photo of nandomoneda
    nandomoneda Dec 12, 2022

Que preciosidades de rutas publicas de la zona y la escultura es espectacular....saludos

• Photo of chus59
    chus59 Dec 13, 2022

Ruta interessant, molt ben explicada i documentada.

• Photo of chatame1
    chatame1 Dec 13, 2022

Bonito recorrido, me ha gustado mucho la Ermita Santuari de Sta. Magdalena, es muy bonita vista desde todos los lados. El Castell Vell aun conserva parte de sus muros y torreón lo cual esta bien porque en la comunidad valenciana hay muchísimos castillos, pero muchos y el problema es que o están cuidados y restaurados con lo cual su conservación es espectacular o en caso contrario están casi desaparecidos del mapa, además en este recorrido pasas por muchas ruinas de casas y es una pena porque algunas son muy antiguas y aun conservan parte de su encanto del que has sabido sacar buen provecho en tus fotos que son geniales. Bonito recorrido lleno de ruinas, construcciones historicas y piedras, cosa que me encanta. Felicidades

• Photo of mei_fu
    mei_fu Dec 14, 2022

¡Pongo a Endobeles por testigo de que la ruta es muy interesante!
    Como a chatame, me ha llamado la atención esa blanca ermita.

• Photo of Tetititu
    Tetititu Dec 16, 2022

Muchas gracias a todos (migeleloi, Pájaro Kuy Kuy, Nando,Tocayo, Chus, Andrés, y mei-fu)por las valoraciones. La Ermita Santuari de la Magdalena, fue lo primero que me llamó la atención para realizar la ruta, y lo segundo fue Endobeles. Un fuerte abrazo a todos.

• Photo of jawio
    jawio Dec 30, 2022

Me encuentro a Endobeles por la noche y me da algo, ¡que ruta tan entretenida Jordi!

• Photo of Tetititu
    Tetititu Dec 31, 2022

Muchas gracias Javi, por la valoración. Realmente el tal Endobeles, tuvo que dar miedo si realmente existió...jajaja. Un fuerte abrazo.